Aparte soundcard vs build-in soundchip

Goedemorgen,
binnenkort ga ik mijzelf een nieuwe desktop aanschaffen en wilt dus ook zeggen dat mijn huidige (i7 980X extreme, 2x MSI GTX680 Twin Frozr SLI, 16Gb RAM, enz) de deur uitgaat.
Mijn huidige desktop is uitgerust met een aparte soundcard, de Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe . Zou ik deze houden voor mijn nieuwe build, namelijk Ryzen 7 3700/3800X in combinatie met Gigabyte X570 Aorus Pro met ALC1220-VB Audio ( High-End Audio Capacitors (WIMA & Nichicon Fine Gold) )? Of gewoon deze verkopen met mijn huidige desktop? Hoor het graag.
Mvg
Stef

Gewoon verkopen. Dat ding is 8 jaar oud. Heb je de juiste drivers nog wel? Als je in de productvergelijker kijkt zie je dat geluidskaarten nauwelijks nog verkocht worden. Lijkt mij alleen zinvol als je bijzondere wensen hebt.

ruftman

Senior Member
User systemen
Ik denk dat je onboardaudio beter klinkt dan de Asus kaart. Maar, je zou het kunnen vergelijken en daarna je beslissing nemen.
Hoe goed zijn de speakers/koptelefoon die je gebruikt? Want als deze de beperkende factor zijn, dan maakt het helemaal niet uit welke geluidskaart je gebruikt.

xzandr

Senior Member
User systemen
Speakers gebruik ik momenteel: Logitech Z5500
Headset (usb dus maakt niet veel uit naar mijn weten): Roccat Kave XTD 5.1
Ik zou de geluidskaart achterwege laten, de Z5500 heeft een optische aansluiting en dus een ingebouwde D.A. converter, dan moet er wel een S/PDIF uitgang op het nieuwe moederbord zitten.

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
Ik zou de geluidskaart achterwege laten, de Z5500 heeft een optische aansluiting en dus een ingebouwde D.A. converter, dan moet er wel een S/PDIF uitgang op het nieuwe moederbord zitten.
Probleem is dat je wel Dolby Digital Live of DTS Connect ondersteuning nodig hebt om 6 kanaals Surround geluid te krijgen bij een Game via S/Pdif.
Bij Films zal het wel werken als de Film Dolby 5.1 of DTS 5.1 audio heeft, maar bij games niet, hij heeft dan met games dus niks aan die speakers.

Wil je die Speakerset dus "Digitaal" aansluiten via de "Optische" S/Pdif zul je die geluidskaart moeten gebruiken, en als je hem dus via S/Pdif aan sluit bepaalt de Z5500 Speakerset de kwaliteit aangezien die het Digitale signaal omzet naar Analoog en naar de speakertjes stuurt.

Wil je wel je Moederbord Audi gebruiken dan moet je een Analoge 6 kanaals kabel gebruiken, in dit geval bepaat de Audio-chip op je Moederbord de geluids kwaliteit, die heus wel dik in orde zal zijn.

govie

Senior Member
User systemen
Ik had 2 jaar terug eenzelfde vraag en daaruit bleek dat de SB Xifi geluidskaart van +12 jaar oud, qua specs iets beter was dan een oudere alc879 chip uit het 1150-socket tijdperk. Daarnaast loopt het proces niet over je proc, scheelt toch weer 1% prestatie bij wijze van. Maar die geluidskaart paste uiteindelijk niet op mijn moederbord in de betreffende behuizing. Hieronder een reddit draadje welke een interessante conclusie heeft aangaande 1220 tov een externe usb DAC:

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/ag12dp/realtek_alc1220_vs_sound_blasterx_ae5_my_findings/

I must say, the results were pretty surprising. The Realtek ALC1220 looks decent until the electrically noisy components start sucking up power in the system, garnering some shockingly bad results. And the numbers reflect what I personally experience when gaming. I mentioned before that I felt that the audio in hectic gaming situations sounded muddy or flat. I find the GPU load results to be particularly interesting, as I experienced annoying whining and hissing in the past with a different Creative Sound Card when gaming. The Sound BlasterX AE-5 does not have any of these issues. I honestly fully expected the Sound Card to perform equally as badly when the system was under load, much like my Sound Blaster Zx did. Overall, I'm very happy with my purchase.
Nou vergelijkt de schrijver het geluid met een externe dac, de vraag of een insteekgeluidskaart minder vervorming merkt als alle componenten moeten "stoempen". Geluid is altijd zo tricky, ik zou hem in ieder erin steken en gewoon zelf ervaren wanneer je wat prettig vind. De kans is aannemelijk dat het beter klinkt, afhankelijk van je aansluitingen. Op mijn oude SB Xifi Music zaten ook allemaal antivervorming elementen en vergulden connectoren, dat soort geneuzel zit niet vaak op een alc chip en daarom zou ik altijd gewoon eerst testen en daarna hier posten wat je hebt ervaren voor het nageslacht. Mij lijkt het niet onwaarschijnlijk dat een geluidskaart-pcb van 10cm bij 20cm altijd beter klinkt dan een alc-chip als het hele systeem vol belast wordt, al is de kaart 15 jaar oud. Ik heb ooit een versterker virtueel gebouwd qua schakeling en als je ziet hoeveel geluids op kalefater meuk er wel niet op die pcb kwam (thiele netwerk zus, ontkoppelen zo etcetc), hetzelfde geldt volgens mij ook voor die pci geluidskaartjes, merendeel van de componenten op de pcb zal ook voor ruisondrukking en signaal vervorming tegengaan zijn wat nooit allemaal in dezelfde hoedanigheid en uitvoering zal zitten op een mobo bij mijn weten.

Laatst bewerkt:
Troost je.
Een losse geluids kaart is gewoon beter dan de onbourd audio zooi.
Ik kwam er achter toen ik echte active speakers ging gebruiken dan pc speakers .

Zelfs mijn USB creative soundblaster live kaart was het geluid helder dan mijn moederbord .
De moederbord is een moderne msi b450 chip .
Dus geen bord die al een paar jaar oud is.

Trouwens je kan het toch vergelijken.
Test de boel uit en hoor welke beter klinkt .

Maar laat ik het zo zeggen dat er bij mij binnen kort een losse audio kaart in gaat komen .

xzandr

Senior Member
User systemen
Troost je.
Een losse geluids kaart is gewoon beter dan de onbourd audio zooi.
Ik kwam er achter toen ik echte active speakers ging gebruiken dan pc speakers .

Zelfs mijn USB creative soundblaster live kaart was het geluid helder dan mijn moederbord .
De moederbord is een moderne msi b450 chip .
Dus geen bord die al een paar jaar oud is.

Trouwens je kan het toch vergelijken.
Test de boel uit en hoor welke beter klinkt .

Maar laat ik het zo zeggen dat er bij mij binnen kort een losse audio kaart in gaat komen .
Vergeet ook niet te kijken naar speakers met ingebouwde geluidskaart en DAC, ik had geen plaats meer voor m'n kaart in een mini ITX build, en heb nu een set goede speakers zowel optisch als met USB aangesloten en heb daarmee gelijk 2 "smaken" qua geluid.

Etxalar

Senior Member
User systemen
Om alle onboard audiochips over één kam te scheren gaat mij wat ver. Er is een wezenlijk waarneembaar verschil in geluidskwaliteit tussen een ALC887 en ALC1220 op mijn niet al te dure Reloop headset.

xzandr

Senior Member
User systemen
Om alle onboard audiochips over één kam te scheren gaat mij wat ver. Er is een wezenlijk waarneembaar verschil in geluidskwaliteit tussen een ALC887 en ALC1220 op mijn niet al te dure Reloop headset.
Klopt, naast optisch & USB heb ik m'n speakers ook analoog aangesloten, en de 1220 chip heeft een verrassend goed geluid.

Ik heb wel andere resultaten gezien, mede hier op HWI.
Maar het verschilt ook heel erg per Moederbord, hoe goed het analoge audio gedeelte gescheiden/afgeschermd is van de rest van het moederbord, componenten gebruikt, etc. etc.
Enigste wat ik wel weet is dat mensen die vaak een koptelefoon gebruiken .
Dat de losse geluidskaart toch meer power en helder is dan de onbourd versie .
Denk dat het ook wel een van de reden is dat veel dure koptelefoon een losse USB geluidskaart word mee geleverd

pizzaman

Senior Member
User systemen
Enigste wat ik wel weet is dat mensen die vaak een koptelefoon gebruiken .
Dat de losse geluidskaart toch meer power en helder is dan de onbourd versie .
Denk dat het ook wel een van de reden is dat veel dure koptelefoon een losse USB geluidskaart word mee geleverd
Dat hangt dan weer van de impedantie van je hoofdtelefoon af.

Lang verhaal kort:
1. Geen s/pdif gebruiken maar hdmi of analoog
2. Gewoon even luisteren of je het verschil hoort met je surround set. En dan concluderen dat dat niet zo is een de geluidskaart verkopen ;-)
3. Voor de usb headset maakt het idd niet uit.

eismc2

Senior Member
User systemen
Maar het verschilt ook heel erg per Moederbord, hoe goed het analoge audio gedeelte gescheiden/afgeschermd is van de rest van het moederbord, componenten gebruikt, etc. etc.
Ik ben het wel met je eens over die afscherming e.d. en dat het heel erg per moederbord verschilt. Zeker als het zo'n promo-combi oplossing betreft.
Zo had ik op een Crosshair Formula moederbord een geluidsoplossing bestaande uit een Soundmax codec en een Creative XiFi add-in kaart waar oerdegelijk geluid uit te produceren viel zowel voor 5.1. surround als stereo headphones. Totdat de eerstvolgende driver update roet in het eten gooide. Creative heeft nadien (na alle kritiek) de drivers niet meer ge-update.
Daarin was de volgorde van (de vingers gekruist) installatie van driver als codec eerst, waarna creative belangrijk.

Het vervolg moederbordje heeft een ALC 1150 onboard en daar heb ik nog geen fatsoenlijk geluid uit weten te halen apart van de allereerste keer.
Beats me why? Andere driver versie of zoiets?
Nu met de migratie naar w10 zit ik met een wisselvallige niet reproduceerbare irritante brom.
Het klinkt alsof een emmertje volloopt en dan kortstondig 'joepdoei' zegt tegen het geluid. Heeft iemand een idee?
Tot dusver zou het aan een niet met W10 boterende sample rate of andere storingsbronnen van componenten op het moederbord kunnen liggen.
Dit probleem doet zich alleen in windows 10 voor. In W7 (ook 64 bits) heb ik geen enkel probleem. 5.1 surround kitje is inmiddels 10 jaar oud en toont gebreken.
(sorry voor evt. topickaping)

Bovenaan