AMD Ryzen Game PC - mei 2017

Status
Niet open voor verdere reacties.
Omdat je tegenwoordig filosofische discussies kunt houden over of AMD Ryzen of een Intel Core i5/i7 de beste keuze is voor een gaming pc, leek het me geen slecht idee om het Game PC-advies op te knippen. Als we naar de benchmarks kijken heeft Intel weliswaar een streepje voor in games, maar het verschil is niet groot en als je verwacht dat games steeds beter geoptimaliseerd zullen worden voor het gebruiken van meer dan vier cores, is de keuze voor Ryzen helemaal niet gek.

De basis van dit systeem is de Ryzen 5 1600X, een relatief hoog geklokte 6-core. Uiteraard gecombineerd met een uitgebreid socket AM4-moederbord waarmee je goed kunt overklokken en geheugen dat gegarandeerd werkt met Ryzen. Verder is het systeem gelijk aan de Intel-variant.

Als je op- en aanmerkingen hebt bij de gemaakte keuzes, gooi ze vooral in de groep.

AantalProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed€ 269,00€ 269,00
1ASUS MG278Q€ 484,00€ 484,00
1ASUS Prime X370-Pro€ 157,30€ 157,30
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
1Corsair Void Surround Hybrid€ 79,00€ 79,00
1Creative T3250W€ 55,04€ 55,04
1Crucial MX300 525GB€ 147,95€ 147,95
1EVGA GeForce GTX 1070 SC ACX 3.0 8GB€ 435,00€ 435,00
1G.Skill Flare X Grey 16GB DDR4-2400 CL15 kit€ 115,20€ 115,20
1Logitech G403 Prodigy Corded€ 49,99€ 49,99
1Phanteks Enthoo Pro€ 85,50€ 85,50
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 51,00€ 51,00
1SteelSeries Apex M500€ 99,00€ 99,00
1SteelSeries QcK€ 10,00€ 10,00
1Western Digital Desk Blue 3TB€ 96,95€ 96,95
15 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 2.228,88

pizzaman

Senior Member
User systemen
Heel verstandig om het op te knippen. Ik zou ze ook tegelijk publiceren, anders krijgen we waarschijnlijk nog commentaar.

En nou hopen dat we over een niet al te lange tijd hetzelfde dilemma hebben, maar dan vega vs nvidia ;-)

Quercus

Senior Member
User systemen
Uiteraard gecombineerd met een uitgebreid socket AM4-moederbord waarmee je goed kunt overklokken en geheugen dat gegarandeerd werkt met Ryzen.
Waarom is er voor de G.Skill Flare X Grey 16GB DDR4-2400 CL15 kit gekozen, je zou in principe toch het geheugen willen gebruiken waar de geïntegreerde geheugencontroller (DDR4-2667) normaal gesproken ook op draait.

pizzaman

Senior Member
User systemen
Waarom is er voor de G.Skill Flare X Grey 16GB DDR4-2400 CL15 kit gekozen, je zou in principe toch het geheugen willen gebruiken waar de geïntegreerde geheugencontroller (DDR4-2667) normaal gesproken ook op draait.
Sterker nog, je wil met Ryzen juist zo snel mogelijk geheugen gezien de infinity bus.

@pizzaman @Quercus Yup, maar die geheugensnelheid van DDR4-2666 geldt alleen voor single-rank geheugen. Voor dual-rank is het maximum 2400 MHz. De G.Skill-serie (deze is speciaal voor Ryzen) is er overigens niet in 2666 MHz, en de 3000MHz-versie kost direct 80 euro meer. Dat lijkt me de paar procent prestatiewinst (die er zeker is, maar we ook niet groter moeten maken dan 'ie is) niet waard. Helaas zijn we nog niet zover dat je elke willekeurige geheugenmodule in een Ryzen-systeem kunt prikken, dus ik vind het wel belangrijk om de compatibiliteit door de QVL-lijst van het moederbord of de geheugenfabrikant gegarandeerd te hebben.

Corsair heeft inmiddels deze kit gecertificeerd zie ik, maar ook die is best prijzig: https://nl.hardware.info/product/315765/corsair-vengeance-lpx-black-16gb-ddr4-2666-cl16-kit.

Als scherm zou ik voor de ASUS MG279Q gaan ipv de ASUS MG278Q.
IPS scherm en op dit moment slechts 50€ duurder. Tenzij je een fanatieke FPS gamer bent zal je die paar ms in responstijd niet merken, en aangezien er een nvidia kaart in het systeem zit is de beperkte FreeSync range ook geen issue.

Omdat je tegenwoordig filosofische discussies kunt houden over of AMD Ryzen of een Intel Core i5/i7 de beste keuze is voor een gaming pc
Niet echt, Intel is momenteel extreem slechte value for money mbt gaming. AMD is heer en meester nu.

Als scherm zou ik voor de ASUS MG279Q gaan ipv de ASUS MG278Q.
IPS scherm en op dit moment slechts 50€ duurder.
Nou en, AUOptronics loterij is momenteel een bitch. Samsung C24FG70 is een veel mooier scherm om naar te kijken. Zijn nu ook 1440p modellen van uitgekomen.

philpend

Senior Member
User systemen
'Extreem' slechte value vind ik wel meevallen. AMD is goedkoper (ik vergelijk nu de 7700k met 1600x) maar de moederborden zijn nog net wat duurder en wil je het perfect voor alle games dan heb je ook sneller (en duurder) geheugen nodig. Op een mooi systeem van 1500 euro scheelt het dan 7 tientjes oftewel minder dan 5%. Gezien de goede overklok eigenschappen van intel versus die van AMD verwacht ik met het intel systeem wat langer te kunnen doen. Weg 7 tientjes verschil.
Hierbij neem ik wel mee dat ik niet verwacht dat binnen de levensduur van beide systemen een groot deel van de games zullen profiteren van de 12 threads van de 1600x. Moet je binnen een laag budget keuzes maken en telt elk tientje dan is AMD wel de meest voor de hand liggende keuze. Een i5 zou ik niet meer kopen voor gaming, maar dit zit ook niet meer in het intel game advies.
Maar dit geeft wat mij betreft dus aan dat je daar wel heel lang over kunt discussieren en dat de keuze voor twee systemen wat mij betreft op dit moment de goede keus is. Voorkomt ook een heleboel nutteloos gescheld van fanboys van een van beide merken in de comments op het advies....

Laatst bewerkt:

Forum m8

Senior Member
User systemen
en wil je het perfect voor alle games dan heb je ook sneller (en duurder) geheugen nodig
Waarom zou er bij het Ryzen systeem wel naar perfectie toegebouwd moeten worden?

Het ASUS Prime X370-Pro bord is ~€160. Een Z270 bord, om een i7-7700K te kunnen overklokken, met Intel NIC en Realtek ALC1220 codec, kost €150 (MSI Z270 SLI Plus), dan hebben we nog maar 1 tientje extra. Maar een R5 1600x is wel €95 goedkoper. Ik weet niet hoeveel je daarvan uit wilde geven aan RAM?

Hierbij neem ik wel mee dat ik niet verwacht dat binnen de levensduur van beide systemen een groot deel van de games zullen profiteren van de 12 threads van de 1600x.
En daar is er waarschijnlijk een verschil in verwachtingen tussen diverse personen. Wat ik zelf nog niet terug heb kunnen vinden in benchmarks; wat gebeurd er als je, naast je game, nog een 1080P (of 1440P) Youtube filmpje draait op een 2e scherm? Hoe verhouden i7-7700K en R5 1600X zich dan?

philpend

Senior Member
User systemen
Tsja, een deel van de 'filosofische' discussie gaat ook over je verwachtingen voor de toekomst. Iedereen heeft verwachtingen, maar niemand weet hoe het er echt over een paar jaar uit zal zien.

En geen idee hoe dat gaat als je naast het gamen een youtube fimpje wil kijken. Doe ik ook nooit en ik snap eigenlijk niet dat er mensen zijn die het wel doen. Kennelijk ben ik niet goed in 'multitasking'. Als ik dat doe wordt ik namelijk geheid neergeschoten omdat ik niet oplet. Wellicht speel jij turn based games? Ik verwacht overigens dat een 1600x dat met 12 threads (nog?) beter doet dan de 7700k, maar ook dat is een verwachting.

Forum m8

Senior Member
User systemen
En geen idee hoe dat gaat als je naast het gamen een youtube fimpje wil kijken. Doe ik ook nooit en ik snap eigenlijk niet dat er mensen zijn die het wel doen. Kennelijk ben ik niet goed in 'multitasking'. Als ik dat doe wordt ik namelijk geheid neergeschoten omdat ik niet oplet. Wellicht speel jij turn based games? Ik verwacht overigens dat een 1600x dat met 12 threads (nog?) beter doet dan de 7700k, maar ook dat is een verwachting.
Het is meer 'luisteren' dan 'kijken'. Maar met 4960*1600 verdeeld over drie monitoren; ach, dan ook maar gewoon zichtbaar.
Bepaalde games gaan wat rustiger, zoals BF2:pR. Ook offline spellen maakt het vaak niet echt uit als je de aandacht er niet 100% bij hebt.

Maar met i5-2500K i.c.m. BF1 multiplayer is de keuze er niet meer; dan wordt het gewoon onspeelbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan