1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

AMD Ryzen 5 2600X of wachten tot 3k serie?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Richard De Jong, 15 dec 2018.

?

2600x of 3k serie?

1. 2600x

9,1%
  2. 3k serie

90,9%
  1. Richard De Jong

Richard De Jong Member

Sinds:
    22 dec 2014
    Ik speel momenteel Battlefield V op mijn FX8120, het wordt nu wel écht wel tijd om te upgraden maar ik twijfel of ik nu de 2600x moet bestellen of tot januari moet wachten tot de aankondiging van de 3k serie.

Ik denk alleen dat die 3k serie een stuk duurder wordt de 2k series en dat het weinig % prestatiewinst zal opleveren qua gaming.

Wat denken jullie?

2. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Als je geen haast heb zou ik wachten.
    3k schijnt echt een grote stap vooruit te worden.
    En mocht het te duur worden dan kan je altijd nog voor een 2k gaan, die zullen na de lancering van 3k nog voordeliger worden.
    maar wat je ook doet, je gaat een mega stap maken tov. je Fx8120

Richard De Jong vindt dit nuttig.
  3. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Ik zou wachten, doe ik zelf ook.

4. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Lijkt erop dat met de 3xxx series het enige nadeel van Ryzen tov. Intel momenteel wordt getackled: de clockspeeds.

Gezien ze geïntroduceerd worden CES2019, is dat wel even het wachten waard. Dat is een goed maandje?

Dat gezegd hebbende, dat geldt voor mij omdat ik nog redelijk vooruit kan met mijn 4670K OC. Wil je NU beter gamen en niet over 2 maanden. Kun je gewoon met een gerust hart een 2600X kopen en nog altijd later upgraden. Je moederbord zal hem ondersteunen. Pak wel eentje met een goede VRM.

5. Maulwurfje

Maulwurfje Senior Member

Sinds:
    8 okt 2009
    Als je nu wilt gamen en upgraden, koop dan de Ryzen 2400g voor 135 euro ipv 2600X 215 euro. Prijsverschil is flink en je kunt die Ryzen 2400g prima overklokken als je nog meer performance wilt.
    Tweedehands zal de 2400g beter haar waarde behouden omdat het een APU is. Ryzen 3 3000 zullen waarschijnlijk even snel of sneller zijn dan de 2600X. Je cpu is dan stuk minder waard op de tweedehands markt.

PCI4.0 komt wel op X570 borden. Als je heel lang met je setup wilt doen dan is dat geen overbodige luxe.

Laatst bewerkt: 15 dec 2018
  6. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Mwah, zelfs met moderne kaarten heb je met 16x2.0 weinig te klagen. Denk dat dat wel meevalt.

7. Jeroentjeuh

Jeroentjeuh Senior Member

Sinds:
    15 feb 2013
    Als je echt niet kan wachten zal ik voor de 2400g gaan en later upgraden na een 3k reeks. Als je het nog vol kunt houden zal ik idd gaan wachten, ddr4 prijzen die zijn aan het dalen en tja, de 3k serie belooft iets goeds te worden. (wordt op 7nm gebakken dus geloof er maar wel in) Pcie 4.0 heb je echt niet nodig zoals Dat Accountz ook al aangeeft. ''het is een overkill'' pcie 2.0x16 is nog snel zat voor je videokaart. Net zoals een sata- ssd meer als genoeg is voor gaming. Snellere ssds ga je niks van merken met gamen.

Laatst bewerkt: 16 dec 2018
  8. Maulwurfje

Maulwurfje Senior Member

Sinds:
    8 okt 2009
    Op tweakers zag ik deze review voorbij komen. Er is prestatieverschil tussen PCI-E 3.0 4x, 8x en 16x. Van gemiddeld 2 tot 3%. Schokkend, dat niet. Maar wil je erg lang met je PC doen dan is het wel iets om rekening mee te houden. RTX2080TI via PCI2.0 x4 levert 22% minder prestaties, dat vond ik dan weer verbazingwekkend weinig.

https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Ti_PCI-Express_Scaling/

Het is ook maar de vraag hoeveel iemand aan een bord wilt uitgeven. Blijf je onder de 100 euro dan is X570 bij voorbaat uitgesloten.

9. Richard De Jong

Richard De Jong Member

Sinds:
    22 dec 2014
  10. Jeroentjeuh

Jeroentjeuh Senior Member

Sinds:
    15 feb 2013
    Nouja, versie pcie is het laatste waar ik me bezig mee houdt, het is geen bottleneck en gaat het ook langer niet worden ook voor een videokaart. Scheelt dat hij pcie 3.0 krijgt met een ryzen 3000 systeem, hij moet daar totaal niet wakker van liggen. (snel vergeten).

bordjes onder de 100 is meer dan man zat. Boven de 100 euro ben je geld aan het wegsmijten. vele features gebruik je toch niet en is een overkill wat je ga niet nodig hebt. Chipset x570 is meer dan genoeg, hij zal eventueel nog een chipset lager kunnen.

11. Matthijsk92

Matthijsk92 Senior Member

Sinds:
    21 nov 2013
    In een van de laatste afleveringen van de WAN show (LTT) argumenteerde Linus dat de verwachte (lees: volgens geruchten) verbeteringen van Zen 2 niet geheel onrealistisch zijn. Aangezien AMD gebruik kan maken van 7nm kunnen redelijk grote verbeteringen in IPC worden verwacht: het punt waar Intel tot op heden erg op voor liep. Linus noemt in die aflevering ook iets over waarom Zen en Zen+ slecht overklokbaar waren, en dat dat ook opgelost zou worden met Zen 2, maar ik durft zo 1 2 3 niet te zeggen wat de oorzaak daarvan was.

Samengevat: aangezien Ryzen 3xxx waarschijnlijk niet zo heel lang meer op zich laat wachten zou ik zelf lekker wel wachten, en kijken wat de reviews zeggen. Mocht Zen 2 nou echt niet zo veel beter gaan, dan kun je tegen die tijd lekker Zen+ kopen voor een wat lagere prijs. Is het wel echt geweldig, dan kun je een geweldig product scoren!

12. PredCaliber

PredCaliber Senior Member

Sinds:
    11 jun 2013
    Sterker nog, ik heb een Ryzen 7 2700x, en mochten de uitgelekte specs waar zijn, zal ik mijn 2700x verkopen en een 3000 serie kopen ;)
    Wel zal het zo zijn dat als de 3000 serie uit is, je waarschijnlijk voor een appel en een ei een 2600x of 2700x kan kopen.

VECTOR® en Richard De Jong vinden dit nuttig.
  13. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Ff een upje voor deze draadje, aangezien het nu pas echt van toepassing begint te worden ;)

14. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ja als de TS dat doet,of daar om vraagt.(mijn mening)

15. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    TS wacht nog tot zijn FX8120 is opgestart, kan ff duren....
    Heeft na 22 -12 niks meer laten horen, nieuw topic was misschien beter geweest.

Badaware vindt dit nuttig.
  16. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Vond ik zonde van de cyberspace aangezien dit een draadje is tot de release.

17. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Een dood draadje ;)
    Ik weet zeker dat ,indien jij er zelf 1 start, je hem beter zal onderhouden.

18. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Exact.

19. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Ligt eraan hoeveel geld je eraan uit wilt geven..

Een normale ryzen 5 2600 heb je vandaag al voor rond de 130 euro.. In dat geval lijkt het me dan niet meer waard om voor een 2600x te gaan als deze momenteel rond de 180 euro kost..

Een Ryzen 5 3600 start straks al met een 199usd prijs.. Een 3600x zal denk ik 50 usd duurder kosten..

Heb je echt haast dan is de 2600 een deal kwa prijs..

Alleen de Ryzen 3600 is wel een stuk sneller (rond de prestatie niveau van een core i7 8700.)

Terwijl een 2600 rond een 6700k zit.

Dus voor laag budget de 2600 non X.. Maar als je geen haast hebt, beter even 3 maanden wachten totdat de prijzen weer iets gaan dalen.. Wellicht heb je straks een 3600 non X voor 180 euro.. Maar direct bij lancering uiteraard hoger geprijst.

Badaware vindt dit nuttig.
  20. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Ik ga zelf wachten op de 3600(x) :)

VECTOR® vindt dit nuttig.