1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

AMD Ryzen 5 1500x overclocken.

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Dabomb, 31 mei 2019.

1. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Ik probeer op dit moment een ryzen 5 1500xx te overclocken.. met boxed koeler.
    Standaard loopt het ding op 3,5 ghz met een 3.7 Ghz boost..

Een leuke processor voor het geld om hem lekker omhoog te kietelen.
    De settings die ik momenteel maak zijn nog niet definitief..
    Waar de processor wel erg over valt is het geheugen overclocken. Want daar zit echt een harde limiet van 3000Mhz.. Mijn kingston Hyperx predator 3333Mhz sticks is met geen mogelijkheid om deze op de standaard OC profiel te draaien.. ook heb ik 3200Mhz getest. En dit wilde ook al niet. Kon dus alleen op het 3000Mhz profiel laten draaien.. (dit geheugen draait anders op mijn rog crosshair Vii hero wifi gewoon op 3600Mhz..
    (geheugen is niet het probleem, denk eerder de geheugen controller van ryzen 1)

Maar goed verder over het OCen van de processor.. Tijdelijk draait de processor op 4250Mhz met 1.3625 volt.

Ik had de processor net een klein beetje meer volt gegeven namelijk op 1.36875 om de maximale processor snelheid op te zoeken.

Voltage moet ik nog even tunen (kan wellicht nog iets lager voor 24/7)

Heb de processor ook al op 4300Mhz gehad, maar dan klapt hij eruit bij een reboot / in windows. Dit is dan ook de harde limiet, en meer voltage is dan ook vrij zinloos..

Merkte dat hij ook op 4275Mhz wel prima loopt (stabiel test daar nog gelaten)

Nou is mijn vraag wat is de beste afkap punt om de processor op in te stellen..

Toch voor de max kiezen a 4275Mhz (met de kans dat hij er ook weer makkelijker eruit kan klappen, en wellicht dat de processor dan iets te veel word belast)

Of voor save kiezen en 1 trapje er tussen laten en gewoon lekker op 4250Mhz laten draaien en hopen dat het verder lekker stabiel blijft lopen.

EDIT:

Probeer net de spanning wat te verlagen naar 1.35 nog wat en met 4250Mhz klapt hij er alsnog eruit.. Ja dan heeft 4275Mhz ook niet zo veel zin..

Gaat eens kijken of dat de processor op 4250Mhz wel stabiel blijft met 1.3625 volt.
    Klapt er net ook eruit.

Nou op 4225Mhz @1.3625 volt.

Denk dat ik de vraag nou wel zelf kan beantwoorden.
    Ik laat hem momenteel maar op het bovenste staan.. Misschien kan er via bios OC nog een paar losse mhz erbij clocken zodat hij uiteindelijk op 4235mhz komt te staan mits stabiel.
    Daarna nog even stess testen. 4225mhz kan ik helaas niet op 1.35volt draaien dan klapt hij eruit.

EDIT: 4225Mhz was ook niet stabiel.. Ga niet meer verwachten dat ik nog hoger ga komen kwa oc. Maar ga nou maar eens kijken of het ding stabiel kan krijgen. Zo ja dan laat ik het er maar erbij.

Laatst bewerkt: 31 mei 2019
  2. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Ik zou het eerst even proberen met een betere koeler ;)

3. bokuohn

bokuohn Senior Member

Sinds:
    10 mei 2008
    Ik zou hem op 4200mhz laten draaien. Die laatste paar mhz merk je ook niet. En het geeft een stabieler systeem.

4. Egon de Baene

Egon de Baene Senior Member

Sinds:
    7 nov 2012
    geheugen controller van ryzen 1 is idd niet ideaal, vaak heb je specifiek geselecteerd geheugen nodig om het meester uit zowel het geheugen als de cpu te halen.

op welke temps kom je met die overclocks?

5. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    De temps is eigenlijk niks mis mee.. Maar moet denk ik toch voor een andere cpu koeler kijken aangezien de fan af en toe een licht ratel erin heeft zitten helaas.

Vandaag het G.skill trident Z geheugen binnen gekregen F4-3200C16D-16GTZSW

Krijg het helemaal niet eens stabiel op 3000Mhz.. Zowel met stock als de aanbevolen 1.35 volts die nodig zijn.. Heb voor nou maar de Corsair vengeance LPX 2133Mhz maar terug gedaan anders zijn straks alle windows syteem files corrupt.

Momenteel twijfel ik wel met de cpu.. Wil hem zo graag draaiend hebben.. Aan de andere kant is het een hoop gekloot om het stabiel te krijgen. Met het Kingston Hyperx predator 3333Mhz loopt het systeem gewoon stabiel op 3000Mhz.

6. suijkerbuijk

suijkerbuijk Senior Member

Sinds:
    21 dec 2016
    Meer voltage op je geheugen gaan zetten.
    Ddr4 mag gewoon 1.45volt max hebben.
    Zet het op 1.40volt en ga dan verder
    De ryzen 1 controller is geschikt voor officieel dr4 2666mhz alles daar boven is overklokken.
    En dan ook alleen met max 2x singel side ddr4.

Verder het is een ryzen 1 serie 4200mhz op alle cores is mooi.
    Veel hoger gaat je het niet echt merken.

Cpu koeler upgrade is geen verkeerde idee.
    Hoe lager de cpu temp is hoe minder extra voltage je nodig heb.
    Probeer de ryzen rond de 60 tot 65 graden te houden.
    Dat is namelijk ook de max boost klok temp
    Alles daar boven zak je core boost in.
    Met handmatige overklokken heb je geen boost functie.
    Maar je kan wel die waardes houden voor je overklok.
    Tuurlijk werk een hogere temp ook wel maar het is niet optimaal .

Succes

7. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Heb nog een nieuwe AMD Wraith Cooler 1st gen liggen met heatpipes.. Was eigenlijk de bedoeling voor een retro build.
    Maar om geen extra geld er tegen aan te gooien voor een nieuwe koeler, ga ik die er morgen erop schroeven.

8. suijkerbuijk

Sinds:
    21 dec 2016
    Deze is zonder rgb toch?
    Ik heb zelf de rgb versie van de 2700x liggen .
    Als de fan max was koelde deze mijn ryzen 2600 65watt rond de 57 tot 62graden.
    Was zeker geen slechte koeler.

Ik heb mijn AMD ryzen 2600 met een AMD 939 FX koeler met heatpipes gekoelt .
    Deze was beter dan de nieuwe box koelers.
    Achterlijk maar waar .
    Alleen daar zit zo 70mm fan op wat herrie dat deze maakte

Ben zelf nu naar Corsair water koeling gegaan.
    Wat is de pc stil en de pomp hoor ik niet .
    De fan van de gpu maakt meer herrie lol.
    De temperatuur is het zelfde als mijn box koeler van de ryzen 2700x.

9. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Wel vreemd , ze staan gewoon op de QVL lijst.

10. suijkerbuijk

Sinds:
    21 dec 2016
    Dat zegt niks bij elke bios update verandert er wel iets .
    Maar de lijst word niet echt geupdate als het goed staat er ook welke bios versie.
    Zeker toen ryzen net uit was waren veel problemen met geheugen kits .

11. djkaliz

djkaliz Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Welk mobo gebruik je? de Crosshair7?

12. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Asus x470 prime pro voor de Full hd build waar het omging.. Hier zit een Ryzen 5 1500x in.

Daarnaast nog een hoofd AMD computer met rog crosshair vii hero wifi met een Ryzen 5 2600x.
    Het was de bedoeling om de 2600x op dat prime bord te plaatsen en dan voor de crosshair een andere cpu te kopen.
    (anders was ik voor de 2700x gegaan) Alleen vond het de moeite niet waard kwa prijs prestatie, aangezien de 2600x er akelig vaak heel erg dicht in de buurt komt in games.. Dus vond het dit keer niet rechtvaardig om er extra geld tegen aan te gooien..

De kingston hyperx predator modules 3333mhz die willen wel op 3000Mhz lopen op het x470 prime pro moederbord.. Vandaar dat ik deze modules momenteel hierop hebt gemonteerd. Omdat dit de enigste zijn die tenminste nog 3000mhz halen.. Wil natuurlijk wel alles uit de ryzen processor halen.

Maar kwa upgrade zie ik het verlopig nou wel even van af.. Wil op ze minst wel 1 jaar gebruik van die R5 1500x kunnen maken, tenzij de prestaties zo belemmerd worden dat ik wel het een en het ander moet gaan wisselen.. Wilde eigelijk wachten tot Zen3. Zen2 is wel een leuke opstap, maar bij Zen 3 komt er naar waarschijnlijkheid nog eens 15% verbetering daar boven op.. En multi SMT.

Alleen ik twijfel momenteel heel erg of ik over 1 of 2 jaar nog een X570 of X670 moederbord zal kopen, of toch gelijk de overstap maak naar Zen4 en verder.. (Probleem is dat ik pas nieuw geheugen heb.. 32GB aan kingston hyperx predator geheugen, en net een nieuwe 16GB van Skill erbij.. Daarnaast zal DDR5 in het begin ook erg duur zijn en blijven..

Laatst bewerkt: 2 jun 2019
  13. suijkerbuijk

Sinds:
    21 dec 2016
    In plaats te focus te gaan leggen op 3000 en 3200 bus.
    Terwijl echt de max van de ryzen1 controller maar 2933 is.

Kan je beter 2933 en snelle timing hebben .

Je kan wel hoger bus draaien maar je moet de timing zo laag gaan zetten omdat de ryzen de data gewoon niet kan verwerken.
    De controller gaat gewoon over zijn nek.

Sw333t vindt dit nuttig.
  14. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    @suijkerbuijk Heb je daar een bron van betreft dat geheugen, wil me daar wel eens in verdiepen.

15. suijkerbuijk

Sinds:
    21 dec 2016
  16. djkaliz

djkaliz Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Ik heb de ASUS C6H momenteel in gebruik, en heb de ASUS X370 PRO eerder gehad. ICM met een R7 1800X en 1700.
    Als je B-die geheugen gebruikt kan je 3200 C14 op beide bordjes met gemak stabiel draaien.
    Je bent wel even bezig met de optimale instellingen zoeken, zeker als je de CPU zo hoog >4000 overklokt.
    Ik zou beginnen met stock CPU snelheden en voltages, je SOC voltage op 1,2v en je RAM op 1,4v. RAM op 16-16-16-18-36-2T en 3000, dan rustig tunen.