AMD Precision Boost Overdrive voor Ryzen 3000 serie

hellie112

Member

Kom net dit filmpje van AMD tegen waarin wordt ze wat vertellen over de Ryzen 3000 met een geüpdatet Precision Boost Overdrive.

In het begin van het filmpje word gezegd dat je een x570 moederbord nodig hebt. Zou dit kloppen? of is het een processor feature ( en kan je het dus ook op ouder (bv. x470) moederbord gebruiken))?

suijkerbuijk

Senior Member

suijkerbuijk

Senior Member
Mijn 2700X op een Gigabyte X470 doet ook 25mhz stappen.
Proberen je cpu onder de 60 graden te houden dan klok deze sneller en hoger om hoog.

Verder de non x doet stappen van 25mhz only.
De x versie kan 25 en 50mhz stappen maken .
Ligt dus aan de je temperaturen .

JB56

Senior Member
Tja... wat dacht je van de verkoop wat opkrikken door dit soort berichten? Je zult ze de kost geven die om die reden een nieuw moederbordje aanschaffen..... en dat de 3000 serie zo makkelijk overklokt kan worden is ook wel lekkere reclame.....
Dat de oudere plankjes misschien ook overklokbaar zijn...tja.....;)

Eén vraagpuntje is wel of de VRM's van de oudere bordjes net zo ruim OC-en mogelijk maken?

LaCrimosa

Senior Member
Tja... wat dacht je van de verkoop wat opkrikken door dit soort berichten? Je zult ze de kost geven die om die reden een nieuw moederbordje aanschaffen..... en dat de 3000 serie zo makkelijk overklokt kan worden is ook wel lekkere reclame.....
Dat de oudere plankjes misschien ook overklokbaar zijn...tja.....;)

Eén vraagpuntje is wel of de VRM's van de oudere bordjes net zo ruim OC-en mogelijk maken?
Wat dacht je anders. Indien je van het volle potentieel van de Ryzen 3000 gebruik wil maken, aka de PCIe 4.0 zal je toch naar de x570 chipset voorlopig moeten gaan. Is het dan niet normaal dat desbetreffende de nieuwere chipset vernoemt. Trouwens, PBO en XFR2 zitten op de x470 & b450 sinds de release van deze. Zelfs de eerste generatie AM4 moederborden, b350 & x370 hebben deze feature, mits een Bios update.

hellie112

Member
Ik ben een beetje rond aan het kijken naar de bios support van verschillende fabrikanten.

Laatst kwam MSI in het nieuws omdat het tijdelijk raid support moet laten vallen in hun beta biossen voor plaats te maken voor de nieuwere processor microcode (AGESA).

Nu ben ik naar de MSI support pagina gegaan en om te kijken hoe ze er werkelijk voor staan. Om zodoende een inschatting te kunnen maken hoe snel ze de bios’en zullen updaten. Voor verschillende moederborden hebben ze raid ondersteuning weer toegevoegd. Ook is mij opgevallen dat er alleen een paar b350 (4x) en x370 (1x) moederborden nog geen Ryzen 3000 support hebben. De rest zit allemaal minimaal op AESA 1.0.0.3a. Met een paar uitzonderingen die nog op AESA 1.0.0.3 zitten. Verder is er nog één b450 mobo die al op 1.0.0.3AB zit.

AESA 1.0.0.3A heeft de Precision Boost Overclock fix.
AESA 1.0.0.3AB heeft nog eens een extra fix op de fix.

Maar zo slecht als het nieuws bericht doet overkomen is het bij MSI nog niet. Want als ik daarnaast naar de high end moederborden van andere fabrikanten kijk zitten de meeste andere moederborden nog op de pre release processor microcode.

Op 1.0.0.2 draait bv.

ASROCK X470 Taichi Ultimate
ASUS ROG CROSSHAIR VII
Asus ROG STRIX X470-F GAMING
Gigabyte X470 AORUS GAMING 7 WIFI
Gigabyte X470Aorus Ultra Gaming (waar hw.info mee getest heeft)

Maar aan de andere kant is het allemaal niet zo een groot probleem. Gaming nexus heeft op hun Gigabyet x570 AORUS Master verschillende biossen getest. Daarbij was tussen AGESA 1.0.0.2 CA vs AGESA 1.0.0.3AB een max verschil van 3% gemeten (met single threaded workloads).

Echter heeft Anandtech ook opnieuw getest en daar is het verschil tussen de 3 en de 9%,

Verder las ik dat sommige gebruikers op Reddit problemen hadden om hun geheugen boven de 2133mhz te laten draaien, zou dit misschien ook met de processor micro code kunnen samenhangen?

JB56

Senior Member
Wat dacht je anders. Indien je van het volle potentieel van de Ryzen 3000 gebruik wil maken, aka de PCIe 4.0 zal je toch naar de x570 chipset voorlopig moeten gaan. Is het dan niet normaal dat desbetreffende de nieuwere chipset vernoemt. Trouwens, PBO en XFR2 zitten op de x470 & b450 sinds de release van deze. Zelfs de eerste generatie AM4 moederborden, b350 & x370 hebben deze feature, mits een Bios update.
Hmja, die PCIe 4.0 is wel een goed punt, dat hebben de oudere bordjes nu eenmaal niet. Al vraag ik me af of je dat écht gaat merken?

suijkerbuijk

Senior Member
Hmja, die PCIe 4.0 is wel een goed punt, dat hebben de oudere bordjes nu eenmaal niet. Al vraag ik me af of je dat écht gaat merken?

Dagelijks gebruik?
Nee je gaat het op gpu niet merken.
De 1x M2 pci-e 4.0 nee ga je ook niet merken die direct van de cpu afkomt
De rest via de moederbord is gedeelt met de rest dus nee dat ga je ook niet merken.

Ddr 4 3200 en hoger ga je ook niet echt merken omdat het minimaal is .

Iedereen maak zich druk om% van testen.
Terwijl bij dagelijk gebruik als huis tuin games systeem.

Bovenaan