1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

AMD of nVidia kaart?

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door herta, 3 sep 2018.

1. herta

herta Senior Member

Sinds:
    9 dec 2015
    Ik zoek een videokaart om o.a. Call of Duty mee te spelen.

Systeem
    Processor : i5-6500/3.20 GHz; RAM 8 GB
    Power : CX-500
    MB : H170-D3HP
    Monitor: Asus MG279Q;IPS;144 Hz; Freesync; WQHD

1 ) Welke AMD Videokaart heb ik nodig om dergelijke spellen goed te kunnen spelen op WQHD?
    2) Wat is het effect als ik toch een nVidiakaart plaats en welke dan?

2. Eighty Three

Eighty Three Senior Member

Sinds:
    17 aug 2017
    Als het puur om COD gaat, en met name de laatste delen dan werkt het beter op een Nvidia kaart. Zoek je een niet te dure kaart voor meerdere games ben je beter uit met een AMD videokaart. Is geld geen probleem dan is de GTX 1080 Ti de beste keuze maar ik zou dan als nog de RTX 2080 afwachten, want als de prijs ongeveer gelijk licht aan de RTX 2080 is dat de betere keuze omdat de RTX 2080 iets sneller is. Maar zoals ik al zei, als je niet veel te besteden hebt een Nvidia kaart of een AMD kaart.

Edit

Met COD WW2 is AMD ook de betere keuze. Ik zou dus lekker voor de RX 580 gaan als het binnen jouw budget past.

https://nl.hardware.info/reviews/78...en-testresultaten-wqhd-2560x1440-+-frametimes

3. herta

herta Senior Member

Sinds:
    9 dec 2015
    Budgettair geen probleem!
    Ik wil een kaart waar ik ook de komende jaren mee vooruit kan. Heb gekeken naar de RX580, maar zag ook de VEGA 56/64.
    Functioneert de laatste, ook naar de toekomst, beter dan de GTX 1080 met FreeSync?

4. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Benchmarks COD WWII

Ik zou voor een 580 8GB gaan. Op WQHD Ultra 60 fps, als je de settings omlaag schroeft gaat de framerate omhoog. Jouw monitor ondersteunt freesync tussen 30 en 90 Hz.

Deze lijkt een prima deal: https://nl.hardware.info/product/394856/gigabyte-radeon-rx-580-gaming-8gb. €292 bij Amazon. Gigabyte heeft over het algemeen niet de allerstilste kaarten maar ze bieden vaak wel een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Deze is wat hoger geklokt en voor een soortgelijk bedrag te krijgen (vanuit Duitsland).

Dan heb je geen Freesync. Maar goed, de 1060 6GB zit op hetzelfde prijspunt als de 580 en presteert (iets) minder.

Voor het geval je niet weet wat freesync is: dit synchroniseert de refreshrate van je monitor met de framerate van je gpu. Een nvidia kaart kan dit niet i.c.m. jouw monitor. Het gevolg is dat je screen tearing krijgt (horizontale afsnedes in je beeld, doordat het bovenste helft van het frame nieuwer is dan de onderste helft). Je kunt screen tearing vermijden door vsync aan te zetten, maar dan spaart de gpu het frame op tot je monitor refresht, en heb je dus input lag. Kortom, als je freesync kunt gebruiken moet je dat zeker doen.

5. Eighty Three

Sinds:
    17 aug 2017
    Ja, tot de RX Vega 64 is AMD de betere keuze.

6. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Ik zou geen Vega 64 aan een CX500 hangen...

eismc2 vindt dit nuttig.
  7. Supreme-1985

Supreme-1985 Geband

Sinds:
    2 apr 2018
    Vega 56 is een goede kaart die lang mee gaat, dat zou mijn keuze zijn. Maar dan wel aanschaffen in het buitenland zoals Duitsland gezien er in Nederland alleen maar geldwolven wonen, gelukkig zijn we niet beperkt tot alleen Nederland. Zou ik overgens voor alles doen. ;)

De Vega 64 verbruikt te veel stroom.

Anders is een RX 580 8GB een goede keuze.

Aan Nvidia’s kant heb je de GTX 1080TI, 2080 zou ik niet nemen, te duur en niet beter dan de 1080TI.

8. herta

herta Senior Member

Sinds:
    9 dec 2015
    Thx seb83. Ga dus voor de AMD!
    Resteert nog een vraag:
    Ik zal ook de VEGA 64; wel bijna twee keer zo duur!
    1) Is die naar de toekomst een betere koop?
    2) Is er in het spelen een (groot) verschil tussen de RX580 en de VEGA 64?

Scheelt die AMD64 prijs zoveel in Duitsland? Heb nog nooit een Videokaart geplaatst. Ben dus technisch een leek!

Laatst bewerkt door een moderator: 3 sep 2018
  9. Supreme-1985

Supreme-1985 Geband

Sinds:
    2 apr 2018
    Verschil is groot tussen die twee. Maar ik zou geen Vega 64 nemen, de Vega 56 presteert bijna hetzelfde maar verbruikt aanzienlijk minder stroom en is een stuk goedkoper.

Voor AMD moet je wel bij Sapphire zijn gezien die de beste koelers heeft voor AMD kaarten.

10. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    1) tja, met gpu's is het altijd lastig hoe lang ze een beetje lekker meegaan. Maar AMD's hebben wat dat betreft wel de reputatie dat ze relatief goed 'agen'.
    2) 56% hogere fps in COD WWII dan de RX 580. Dus ja, dat is een flink verschil.

Maar goed, nogmaals, jouw voeding wordt niet vrolijk van de nogal dorstige Vega 64.

11. Supreme-1985

Supreme-1985 Geband

Sinds:
    2 apr 2018
    Zo’n €50/60 soms zelfs meer. Ik heb mijn Vega 56 voor €449 en hier kost hij €500.

12. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
  13. herta

herta Senior Member

Sinds:
    9 dec 2015
    Bedoel je, dat de VEGA 64 kaart niet goed functioneert in mijn systeem met de CX-500? Past de VEGA 56 beter bij mijn systeem?

14. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Die zuipt zoveel stroom dat jouw voeding krap aan is.

15. Eighty Three

Sinds:
    17 aug 2017
    • Maak er geen persoonlijke aanval van aub
    De post van Supreme-1985 dat de RTX 2080 niet sneller is dan de GTX 1080 Ti kun je overigens beter negeren want waarschijnlijk klopt dat niet gezien de gelekte benchmarks laten zien dat de RTX tot nu tot 5% sneller blijkt, is de prijs ook gelijk, is de RTX 2080 de betere keuze en je bent meer toekomst bestendig. Dus als je een keuze voor een GTX 1080 Ti kun je beter nog even wachten op benchmarks.

49109129 vindt dit nuttig.
  16. herta

herta Senior Member

Sinds:
    9 dec 2015
    Thx. Ik begreep van @seb83 dat AMD beter functioneert; dus dan vallen de Nvidia kaarten af, mits die AMD VEGA past met mijn CX-500!

17. Eighty Three

Sinds:
    17 aug 2017
    Ligt er aan welke kaart je pakt, het geldt tot de GTX 1080 non/zonder Ti.

18. Supreme-1985

Supreme-1985 Geband

Sinds:
    2 apr 2018
    Zeker in combinatie met jou monitor die AMD Freesync ondersteund.

Ja ik zou zeker de Sapphire Vega 56 en niet de 64.

19. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Nou dat is wat sterk gesteld :) Zo'n 1080 Ti loopt harder dan alles wat AMD op het moment biedt (mag ook wel he, voor €800+).

In jouw specifieke situatie (voorkeur voor games, de monitor die je al hebt) zou ik persoonlijk voor AMD gaan, ivm Freesync. Je hebt dan op het prijspunt van 300 tot 550 (iets) meer waar je voor je geld dan bij Nvidia.

Kijk, uiteindelijk gaat het om budget. Het is wel een emmer geld die je leeggooit. De rest van je pc is, met alle respect, niet super highend. Om daar een 1080 Ti in te hangen is ook een beetje uit balans. 4 cores zonder hyperthreading is tegenwoordig een instapper, i3. 8 GB RAM is anno 2018 ook aan de krappe kant. En ik weet niet wat voor kast je hebt, maar de 200/300 W (afhankelijk van welke kaart je kiest) die je gpu opslurpt, komt er als warmte weer uit. Dat moet ook allemaal afgevoerd worden. Ik vind persoonlijk een midrange kaart beter bij jouw build passen dan een highend.

Maar goed, nogmaals, dit is allemaal persoonlijk.

20. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    De vega 64 zal teveel stoom vragen van je voeding. Qua normale maximale belasting zal het wellicht net gaan (maar is ook al een grensgevalletje), maar de vega 64 heeft last van hele hoge spikes tijdens zwaar gebruik waamee je echt het vermogen van je voeding overschreid. Vega 64 kan wel (en is ook de beste keus samen met je freesync monotor) als je er ook een nieuwe voeding bij koopt, bijvoorbeeld de corsait rm650x. Anders de vega 56. Om de vega’s voor fatsoenlijke prijzen te krijgen moet je wel goed kijken, want bij veel bedrijven is hij duurder dan vergelijkbare nVidia kaarten.
    Leuke aanbieding van vega 64: https://www.amazon.de/dp/B078KM88CX...veASIN=B078KM88CX&linkCode=df0&language=nl_NL
    Een betaalbare Vega 56 heb ik al eerder in dit topic voorbij zien komen.