All-round Deluxe PC - augustus 2020

Nadat we de Budget All-round PC een verse lik verf hebben gegeven, is zijn Gooise broertje aan de beurt.

Suggesties uit de comments en andere aanpassingen:
  • Betere/stillere koeler: Gelid Phantom Black -> Mugen 5 PCGH
  • X570 -> B550
  • Corsair geheugen (goedkoper, zelfde specs)
  • Define R6 -> Define 7
  • Nieuwe monitor, de vorige is niet meer leverbaar. Deze 27" iiyama heeft een wqhd ips-paneel en is in hoogte verstelbaar.
Laat je mening over deze aanpassingen en eventuele andere suggesties gerust hieronder achter! Eventueel kunnen we iets meer uitgeven aan een data-ssd ipv hdd of meer RAM, is dat leuk of brengt dat het systeem te veel uit balans?

Lijstje:

Flipking94

Senior Member
User systemen
  • Ik zou eerder voor een deluxe pc een 3700x kiezen.
  • Het toetsenbord is volledig buiten proportie van de build in mijn ogen. Een toetsenbord zoals de corsair K70 typt fijner en is beter toepasselijk voor deze build vind ik. Het is een deluxe pc, dan mag hij in mijn ogen ook deluxe aanvoelen en dat heb je niet met een goedkoop membraantoetsenbordje.
  • Voor speakerset de Logitech Z623 een idee? Een hoogkwalitatief audiosetje die ik iedereen zou aanbevelen.
  • Voor de videokaart zou ik ook iets hoger mikken in de aard van een 2060 super of een rx 5700/5600xt. Zeker voor de monitor komt een betere videokaart veel beter tot zijn recht.
  • De rest van de aanpassingen en onderdelen volledig mee akkoord!
  • Persoonlijk vind ik de fractal design meshify c of de nzxt h510 mooier ogen, maar dat is persoonlijke voorkeur.

MZw

Senior Member
User systemen
Ik zou een Fractal 7 Compact kiezen. Er wordt al jaren gezegd dat een ATX-moederbord weinig toevoegt t.o.v. mATX, dus waarom een behuizing kiezen voor een Extended ATX-formaat.
Een ROG (=Gamers) moederbord voor een deLuxe PC lijkt me niet nodig. Een Gigabyte B550 Aorus Elite (meest populair) met 2,5Gb Lan lijkt mij al een prima keus.
Ik zou in geen enkel advies een 'Slim' laptop toetsenbord kiezen. Voor een deLuxe PC gewoon een betaalbaar mechanisch toetsenbord. bijvoorbeeld: https://nl.hardware.info/toetsenborden.31/cooler-master-ck350-rgb-outemu-red-black-us.515907 (Great value).
Verder prima keuzes.

@Flipking94 @MZw
Met zowel een CPU- als GPU-upgrade maak je de complete build natuurlijk een stuk duurder. Bovendien is er dan nauwelijks onderscheid meer met het Game PC-advies.

Toetsenbord:
Een mechanisch keyboard staat nu ook al als alternatief genoemd uiteraard. Nu lijken me beide suggesties niet erg geschikt; de Cooler Master is overal out of stock en de Corsair K70 kost tegenwoordig 149 euro, wat toch wel echt een flinke smak geld is. Iets als een K68 voor 89 euro is dan wellicht een betere keuze? Dan heb je ook nog dedicated mediatoetsen bijvoorbeeld, een toetsenbord zonder zou ik niet snel als 'luxe' bestempelen.

Het lijkt me een goed plan om deze pc ook een beetje 'woonkamerfähig' te houden. De Z623 valt daar met z'n enorme sub niet echt onder (sowieso denk ik dat vooral gamers zo'n set kunnen waarderen), maar het idee om een wat compactere kast te kiezen lijkt me niet gek. Een wat minder luxe moederbord lijkt me ook geen probleem, al is dit niet per se een advies waarin we concessies willen doen met échte budgetmodellen. Met de genoemde Elite is qua specs in elk geval weinig mis.

Enigma147

Senior Member
User systemen
  • Ik zou eerder voor een deluxe pc een 3700x kiezen.
  • Het toetsenbord is volledig buiten proportie van de build in mijn ogen. Een toetsenbord zoals de corsair K70 typt fijner en is beter toepasselijk voor deze build vind ik. Het is een deluxe pc, dan mag hij in mijn ogen ook deluxe aanvoelen en dat heb je niet met een goedkoop membraantoetsenbordje.
  • Voor speakerset de Logitech Z623 een idee? Een hoogkwalitatief audiosetje die ik iedereen zou aanbevelen.
  • Voor de videokaart zou ik ook iets hoger mikken in de aard van een 2060 super of een rx 5700/5600xt. Zeker voor de monitor komt een betere videokaart veel beter tot zijn recht.
  • De rest van de aanpassingen en onderdelen volledig mee akkoord!
  • Persoonlijk vind ik de fractal design meshify c of de nzxt h510 mooier ogen, maar dat is persoonlijke voorkeur.
Speakers: 2.1 setjes zijn vrijwel allemaal boomboxen. De lage tonen moeten uit de subwoofer komen terwijl ze daarvoor niet bedoeld zijn. Subwoofers zijn bedoel voor lage diepe dreunen, denk aan de dreunen van een explosie, waardoor je de explosie voelt. Niet voor het gewone laag dat bijvoorbeeld in muziek zit. Omdat de speakers te klein zijn kunnen die de lage tonen niet weergeven en moet de subwoofer dat maar doen. Resultaat, in plaats van een mooie bas een ondefinieerbare dreun. die niet in stereo is maar bijna altijd onder het bureau vandaan komt waar hij niet hoort.
Edifier Studio R1280T Brown zou ik vervangen voor de Edifier Studio R1280DB Meer aansluitingen, waaronder Bluetooth.

Flipking94

Senior Member
User systemen
Bovendien is er dan nauwelijks onderscheid meer met het Game PC-advies.
Dat klopt, maar waarin moet het allround deluxe pc model dan een onderscheid maken? Ik denk dan eerder voor allround gebruik in een deluxe setup, niet? En als je zowel wil gamen als productiviteitstoepassingen invullen in deze setup, lijkt me een betere cpu wel aangewezen, zeker voor de deluxe editie.

De videokaart had ik genoemd omdat op 1440p een 1660 super prima volstaat voor productiviteit, maar voor gaming helemaal niet. Een 1660 super is een prima kaart voor FullHD gaming, maar daar blijft het dan ook bij. Ik zou dan of de resolutie aanpassen of toch een wat betere videokaart nemen, want iemand die dus de pc wil maken waarvoor hij bedoeld is en ziet 'deluxe' gaat ongetwijfeld teleurgesteld zijn als hij/zij bijvoorbeeld een potje van de nieuwere titels probeert te spelen.

Die K68 lijkt me een prima alternatief, goed gevonden! :) Ook eens met je laatste alinea, de Z623 is inderdaad een prima keuze maar voor een gemiddelde woonkamersetup misschien iets teveel van het goede...

@Enigma147 dat is altijd het geval in het lagere segment audio helaas. Als je ietwat fatsoenlijk geluid wil met hoogwaardige tweeters zit je aan een veelvoud van 100 euro. Daarnaast vergis je je sterk in de positie van het geluid, bijvoorbeeld in een shooter zijn het juist de voetstappen die ik daardoor veel beter hoor, de explosies en het geluid van je geweer maakt alsof je in de game zit. Voor het geld zijn het dus wel prima 2.1 speakertjes, maar je kan die natuurlijk niet vergelijken met twee towerspeakers en een subwoofer wegens de andere prijsklasse.

Bovenaan