1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Advies omtrent UWQHD 100Hz monitor

Discussie in 'Monitoren' gestart door Juriaan W, 21 dec 2018.

1. Juriaan W

Juriaan W Member

Sinds:
    24 okt 2013
    Beste lezers,

Ik heb jullie advies nodig. Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor met de volgende vereisten:
    - 3440 x 1440 resolutie
    - Minstens 100Hz
    - Geen specifiek voorkeur voor een merk
    - Gebruiksdoelen: gaming, content creation
    - Budget: max € 850,-

Er zijn een aantal monitoren die ik heb gevonden die mijn aandacht trekken:
    - AOC AG352UCG6 Black Edition

- Acer ED347CKR (€500 goedkoopste die ik heb gevonden, te goed om waar te zijn?)

- Philips 349X7FJEW

- ASUS RoG Strix XG35VQ

Hierbij een vergelijkingstabel:
    https://nl.hardware.info/vergelijkingstabel/producten/393264-412116-418930-381781-504743-453581

Ben benieuw naar jullie meningen.

Mvg,
    Juriaan

2. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Welke videokaart gebruik je ivm Freesync of G-Sync?

3. Juriaan W

Juriaan W Member

Sinds:
    24 okt 2013
    Een 1080ti

4. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
  5. tsi18-02

tsi18-02 Senior Member

Sinds:
    8 dec 2008
    Heb je een dergelijk scherm al eens in het echt gezien? Persoonlijk zou ik een kromming van maximaal 1800R willen maar er zijn ook mensen die een vlak scherm willen (persoonlijk zou ik dan geen 21:9 scherm aanraden of je moet er wel erg ver vanaf zitten) Aangezien je een Nvidia kaart hebt zou ik je toch aanraden om de meerprijs te overwegen voor G-sync.
    En deze youtuber is misschien ook wel interessant: https://www.youtube.com/channel/UCxfsK33BWlxHgglWl9LTAYA/videos

Juriaan W vindt dit nuttig.
  6. Juriaan W

Juriaan W Member

Sinds:
    24 okt 2013
    Update:

Gsync is toch de doorslag geweest. Heb het AOC scherm besteld via Coolblue tweedekansproduct voor €807. Blijkt een batch aan beschadiging buitenverpakking te zijn; verder gloednieuw ;). Ben benieuwd!

Wim Visser vindt dit nuttig.
  7. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Heb zelf een jaar geleden ook een tweede kans monitor bij coolblue gekocht. Was helemaal in perfecte staat. 1 vette vinger moeten wegvegen en hij zag er weer uit als nieuw.

8. Juriaan W

Juriaan W Member

Sinds:
    24 okt 2013
    Update #2:

Het scherm afgelopen zondag binnengekregen. Toch nog enkele kleine aanmerkingen op (voornamelijk) Coolblue Tweedekans. Zoals @philpend al aangaf: het scherm zat onder de vette vingers. Geen probleem verder, met een microdoekje alle vegen weggehaald. Er zit echter een dode / stuck pixel midden op het scherm. Ben wegens de feestdagen bij ouders maar ben toch enigzins teleurgesteld. Is er eventueel een oplossing om deze pixel weer gemakkelijk 'tot leven' te brengen?

Fijne feestdagen!

Bijgevoegde bestanden:

9. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Ik kwam deze https://www.digitaltrends.com/computing/how-to-fix-a-dead-pixel/ tegen op het internet. Geen 100% succes gegarandeerd, maar wel een goede kans dat je het ermee oplost. En als het niet werkt terugsturen en geld terug (vermoedelijk weinig kans dat ze een tweede kansje hebben staan van hetzelfde model zonder stuck/dead pixel).

Suc6 en jij ook fijne feestdagen!

10. Juriaan W

Juriaan W Member

Sinds:
    24 okt 2013
    Update #3

Helaas was ik niet tevreden met het scherm waardoor het is teruggestuurd naar Coolblue. Vandaag een nieuw exemplaar ontvangen met geen dode pixels. Er is echter een ander probleem (zucht):

Zodra ik het scherm instel op 120 hz Gsync via de ingebouwde overklok functie, heeft een horizontale rij bovenaan het scherm last van 'geflikker'. Ikzelf krijg vaak hoofdpijn van soortgelijke problemen dus op het moment zit ik wederom te overwegen om het scherm terug te sturen.

Aanvullende informatie
    Het probleem verdwijnt als ik het scherm op 100 hz instel. Ook als het scherm staat ingesteld op 120 hz en ik maak via Nvidia Control Panel een zelfgemaakte resolutie (met 119 / 115 hz) blijft het probleem. Tevens verschillende GSync en dergelijke instellingen aangepast maar helaas zonder resultaat.

Wie o wie heeft hier een oplossing voor?

11. Juriaan W

Juriaan W Member

Sinds:
    24 okt 2013
    Misschien handig om erbij te vermelden: ik heb 2 verschillende Displayport kabels gebruikt maar met hetzelfde probleem. De meegeleverde kabel en een kabel afkomstig van een andere monitor.

12. Alex S

Alex S Member

Sinds:
    14 nov 2018
    Ikzelf heb de AOC Agon AG352UCG, dus uw scherm is de opvolger van deze. Een oplossing voor uw probleem heb ik niet echt maar waarom niet gewoon de monitor op 100Hz zetten en genieten? Die 20Hz meer gaat echt niet het verschil maken en op deze resolutie zal uw GPU al problemen hebben om 100Fps laat staan 120Fps te halen op High settings. Verschillende zware instellingen zal je wel iets naar beneden moeten zetten gewoon om die 100 Fps average te halen. GSync helpt natuurlijk en waarschijnlijk speel je geen snelle shooters waar elke frame telt want daar zijn deze UltraWide schermen in mijn ogen niet voor gemaakt.
    Dus bij deze, mijn beste wensen in het nieuwe jaar en probeer van uw 100Mhz UlrtraWide scherm net zoveel te genieten als ik hier doe.

13. Juriaan W

Juriaan W Member

Sinds:
    24 okt 2013
    Tevens de beste wensen voor 2019!

Het probleem hierin ligt dat je betaald hebt voor een feature die geadverteerd wordt door de fabrikant, maar met haken en ogen werkt. Je betaalt uiteindelijk een premium voor de 120 hz functie tov 100 hz schermen. Ook vanuit een economisch standpunt is het dan logischer om dit scherm in te ruilen en voor een 100 hz soortgelijk scherm te gaan. We hebben het hier over een (in mijn geval) lange termijninvestering die dan vanaf de aanschafdatum niet 100% werkt. Hier zit ik mee in dubio..

14. Koen Bruggeman

Koen Bruggeman Senior Member

Sinds:
    6 jan 2016
    Laatst bewerkt: 4 jan 2019
  15. Juriaan W

Juriaan W Member

Sinds:
    24 okt 2013
  16. Alex S

Alex S Member

Sinds:
    14 nov 2018
    Ik begrijp wel uw frustatie, als je betaald voor een specifieke functie en deze werkt niet out of the box of met veel tegenzin dan zou ik ook niet blij zijn. Maar ik zou ook niet twijfelen en deze terugsturen.
    En als je nog 76 Euro oplegt tot 879 Euro kan je bij Bol.com of Megekko deze nog bestellen Acer Predator Z35P welke hier een Ultimate award kreeg. Dit is denk ik dan de enige monitor die alle specificaties bezit die jij wenst (waaronder G-Sync en 120Hz).
    Als je beslist om toch maar een 100Mhz verversingssnelheid monitor te kiezen is de AOC Agon AG352UCG naar mijn bescheiden mening de beste koop.
    Veel succes in uw zoektocht.

17. Juriaan W

Juriaan W Member

Sinds:
    24 okt 2013
    Update #4

Toch besloten om het 2e scherm terug te sturen. Vandaag nummer 3 ontvangen en je raadt het al; exact hetzelfde probleem. Ondanks al dit gedoe moet ik props geven richting Coolblue. Beste klantenservice imo; geen bs maar straight to the point.

Hierbij een video die ik heb gemaakt voor retourafdeling Coolblue:
    https://drive.google.com/open?id=18-3BWHI1zbJcrziywSMpCcX6QQoV_T72

18. Juriaan W

Juriaan W Member

Sinds:
    24 okt 2013
    Het nieuwere model is dezelfde prijs als dit model; daarnaast scoort dit model beter op kleurechtheid en reactietijden; wel minder op contrast. Lijkt mij niet de betere koop persoonlijk.

19. Koen Bruggeman

Koen Bruggeman Senior Member

Sinds:
    6 jan 2016
    Ben je zeker dat het een ander scherm was? Serienummers vergeleken?
    Ja en verschillend? Dan is kwaliteitscontrole wel enigzinds telleurstellend te noemen bij aoc.

20. Juriaan W

Juriaan W Member

Sinds:
    24 okt 2013
    1e en 2e scherm had een productiedatum van juli 2018; dit huidige scherm heeft een datum van augustus 2018.