1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Advies nodig! KPN 10mb down 1Mb up of 4G Router?

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door JeroenV, 12 sep 2017.

1. JeroenV

JeroenV Member

Sinds:
    27 okt 2011
    Hallo,

Ik ga een half jaar in de polder huren en heb daar enkel een KPN vaste lijn. Ik heb diverse postcode checks gedaan en helaas is daar slechts 11MB down en 640 kbit up mogelijk !?!

Nu zit ik te denken, kan ik niet beter een 4G Router kopen met een 4G Sim van KPN met onbeperkt data?

Heeft iemand ervaring en loop ik snel tegen de fair user limiet aan als ik voor onbeperkt 4G ga?

Ik heb een MAG254 IP TV en zelf 2 draadloze access points en GB Switches dus hoef daar geen rekening mee te houden.

2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Hoe is de 4G ontvangst daar dan?

En shooters over 4g kun je ook op je buik schrijven. Veel te veel extra ping en packet loss. Strategiespellen kan wel.

3. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    Weet je zeker dat het 640 Kbit is? want dat is zo weinig kun je beter een brief posten lol.

ADSL heeft standaard een 10 MB download en 1 MB upload
    Waarbij de 1 MB voldoende is voor online gaming.

(ik zie dat adsl de waardes ook heeft aangepast)

Laatst bewerkt: 12 sep 2017
  4. Jeroen F

Jeroen F Senior Member

Sinds:
    2 dec 2008
    JeroenV vindt dit nuttig.
  5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Mb, niet MB

Voor gaming was de 320/64 kbps ook al geen probleem. In 2005 speelde ik BF2 op een 384 kbps ADSL lijntje met een ping van 9 ms op de 64 slots servers.

6. Jeroen germers

Sinds:
    28 aug 2012
    9ms met adsl? dat is niet mogelijk. dat is glasvezel ping kabel zit op 11+ laat staan dat adsl een ping van 9 haalt (of je moet rechtstreeks naast de verdeler zitten).

Ja 10Mb dach ik ook en 20 met 2 lijnen, maar ik haal hier met de kpn check 62Mb = 7.5 MB, vandaar dat ik mijn post had aangepast (oops mijn fout is nog steeds 10 Mb per lijn, hmm kan geen glazvezel hier dus wat bied kpn mij dan aan lol)

7. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ik zeg het je net... wel degelijk mogelijk. Ping heeft geen zak te maken met glas vs koper.

Mijn ping is er 0,0 op 'vooruit' gegaan vergeleken met glasvezel. Hoofdreden om over te stappen was de snellere upload, gevolgd door snellere download, gevolgd door lagere kostenpost.

Het uploaden van de foto's uit de Nikon D810 duurt namelijk eindeloos op een effectief 10/1 mbps ADSL lijntje.

Ik zet net nog naar een random BF2 screenshot te kijken uit 2006 ofzo. 13 ms ping, maat met ADSL in buitengebied 12 ms, maat met UPC 18 ms... haha
    upload_2017-9-12_22-45-54.png

upload_2017-9-12_22-46-5.png
    ^die van 20 ms had wederom UPC.

9 ms gebeurde vaak zat, alleen geen screenshots van. Dit is toevallig van een paar leuke scores. Helaas is ergens in de loop der jaren mijn collectie BF2 screenshots verdwenen. Ik heb een DVD teruggevonden met "BF2 screenshots backup I", maar een schijf "II" heb ik helaas niet meer kunnen vinden. Maarja, BF2 bevroor ook voor een paar tellen als je een screenshot nam, en zoals je ziet was ik fan van heli vliegen, dus dan is dat wat lastig.

Was op een in NL gehoste server van i3d.net. Quanta costa; €150 / maand, vooruit te betalen per 3 maanden. En dat kan ik weten, want het ding stond op mijn naam :+

8. Jeroen germers

Sinds:
    28 aug 2012
    Nee, ik bedoelde dit in de trend van adsl vs kabel vs glas. koper/glass zal idd niet veel uitmaken.

toen ik 10 jaar geleden ADSL (alle dagen super langzaam) had genomen, zat ik met een ping van 30-40ms, direct de hele zooi opgezegd (zat er wel een jaar aan vast) weer terug naar ziggo(@home) gegaan, ping van 12-14ms, nu maakt met adsl de afstand naar verdeler/centrale veel uit, maar heb nog nooit gehoord dat je er 9 ms mee kunt halen, dat is zeer netjes.

Als ik het mij goed herinner zat ik ook met 18 ms in bf2 met @home.

Aah oke op een NL server, dan ligt alles al een stuk lager, maar dan is 9 ms nog knap hoor.

9. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    KPN heeft vaak tot de centrales al glasvezel liggen. Hier ook 8-9ms naar google.nl met VDSL. Je kunt trouwens 100/30 halen op die abbo's.

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ik dus lager, met ADSL. Maarja... de ene provider is de andere niet he.

Kwestie van aftikken. Provider (Solcon) was niet bepaald de goedkoopste, en i3d was volgens mij ook niet de goedkoopste. High ping kick stond bij meeste server op 150 ofzo, ik had het op 90 ofzo. Kan zijn dat die 100+ gasten in het screenshot net na een server reset was (settings weer weg..) of een ping spike hadden. En spelers die zichtbaar aan het laggen waren (ongeacht ping) knikkerde ik er handmatig uit.

11. JeroenV

JeroenV Member

Sinds:
    27 okt 2011
    Goeie tip! Kom helaas niet in aanmerking op mijn adres omdat daar 13 down haalbaar is. De upload heeft geen invloed zegt KPN. Best jammer.

De 4G dekking is daar uitstekend, zit net op de grens van 4G+.