1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Advies nieuwe PC (CPU, moederbord, RAM, PSU)

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door Yjokt1, 6 nov 2018.

1. Yjokt1

Yjokt1 Member

Sinds:
    22 okt 2018
    Goedenavond!

Omdat mijn huidige PC de laatste tijd bijna dagelijks crasht, koop ik een nieuwe PC. De kast die ik nu in gebruik heb, huisvest een wat gedateerde overgeklokte i7 920 en 12GB ram. Op zich doet hij het nog prima, maar op random momenten tijdens het surfen op het wereldwijde web bevriest het beeld plotseling terwijl de audio doorloopt. Na tig keren een harde reset verricht te hebben ben ik er dan ook wel een beetje klaar mee. Omdat hij nog nooit vastgelopen is tijdens veelvragende spellen ga ik er vanuit dat het niet aan de videokaart ligt. Daarom neem ik deze voor nu mee in mijn nieuwe beeld. Upgraden kan immers altijd nog.

Doel: Een game systeem met oog op de toekomst. Bij voorkeur componenten van hoge kwaliteit, dit mag wat meer kosten. Overclocken doe ik graag pas wanneer de garanties verlopen zijn, zou nu ook nog niet nodig moeten zijn.

Wat neem ik mee: Een GTX 970 van gigabyte. Een 24 inch 1080p EIZO Foris FS2434-BK en een HP w2207h. De laatstgenoemde word op enig moment ingewisseld voor een 2k of 4k beeldscherm. Daarnaast neem ik mijn ducky toetsenbord, g502 spectrum en linn speakers mee.

De afgelopen tijd heb ik me wat verdiept in de nieuwe hardware. Ik kom op de volgende build uit:

Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 AMD Ryzen 7 2700X Boxed € 313,11 € 313,11
    1 Asus RoG Strix X470-F Gaming € 199,00 € 199,00
    1 Corsair Crystal 460X RGB € 129,00 € 129,00
    1 Corsair RM750x (2018) € 110,00 € 110,00
    1 G.Skill Trident Z RGB 16GB DDR4-3200 CL14 kit € 247,30 € 247,30
    5 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 998,41

Om jullie mijn gedachtengang te laten volgen:

CPU: Na altijd intel processors te hebben gebruikt, kom ook ik er niet onderuit: het wordt een ryzen. De keuze valt op de 2700x omdat deze mijns inziens het meest toekomstbesting is. Alternatief zou de i7 8700k/9700k zijn, maar ik heb niet het gevoel dat ik de prijs kan rechtvaardigen.

CPU Koeler: Ik lees hier verschillende dingen over. De stock koeler schijnt goed te zijn, maar bijv een noctua (bijv de nh-d15) geeft betere koelprestaties en ziet er mijns inziens beter uit. Daarnaast zou de 2700x automatisch overklokken bij lagere temperaturen onder workload.

Moederbord: Eerst viel de keus op de Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming naar aanleiding van de'x470 moederborden roundup' van een welbekende hardware site. Na wat verder te hebben gezocht, kijk ik hier toch vanaf. In een heel aantal reviews is er sprake van defecte borden (DOA of na kort gebruik. Daarom valt de tweede keuze op de ASUS ROG Strix 470f gaming. Wat ik vooral belangrijk vind is de uitstekende on board audio module en de hoge kwaliteit.

RAM: Bij een Ryzen 2700x schijnen twee Samsung B-die geheugensticks de beste keuze te zijn, dus dan wordt het dat. Eerst kwam ik uit op de - in specs identieke - g.skill flare X uit. RGB is geen must en deze set was een paar dagen geleden enkele tientjes goedkoper. Vandaag liggen de prijzen dichter op elkaar, dus waarom dan geen kermis.

PSU: Goede ervaringen met Corsair voedingen. Daarnaast geeft de lange garantie vertrouwen. Ja, 750W is overkill en ik ga het waarschijnlijk nooit nodig hebben, maar van die €15,- verschil met de 550W ga ik niet wakker liggen. Daarnaast zal het sowieso voldoende zijn, wanneer ik besluit de GPU op te waarderen.

Kast: Ik begin uitgekeken te raken op mijn zwarte en degelijke coolermaster CM690 III. De Corsair Crystal 460x is dan net even wat exotischer zonder dat dit ten koste gaat van de koelprestaties.

SSD: Ik wil nog uitbreiden met een SSD. Heeft M.2 opslag nog meerwaarde over de SATA varianten? Ik twijfel dan nog tussen de Samsung 860 EVO 1TB en de Samsung 970 Evo 500GB. Hierover heb ik me nog niet ingelezen.

GPU: Upgrade volgt later.

Beeldscherm: Upgrade volgt later.

Vragen:
    1 Is alles compatibel en kies ik de meest logische configuratie?
    2 Past de videokaart (312mm) in deze kast?
    3 Heeft een aparte geluidskaart meerwaarde?
    4 Al het overige advies is zeer welkom, alvast bedankt!

Laatst bewerkt: 6 nov 2018
  2. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    CPU: goede en logische keuze.

CPU koeler: ik zou absoluut een after market koeler nemen, de boxed koeler is zeer luidruchtig. Voor absolute stilte en top koeling zou ik deze nemen: https://nl.hardware.info/product/392156/scythe-mugen-5-pcgh-edition. Voor de looks gaat er niks boven een AIO van NZXT (https://nl.hardware.info/product/396358/nzxt-kraken-x52-am4), maar in de 460X wordt het dan allemaal wel passen en meten.

Geheugen: de door jouw gekozen set gaat als een tierelier draaien, maar hij is wel erg aan de prijs. Met een 3200 MT/s C16 setje van €160 zit je sinds Pinnacle Ridge ook goed. Als je lol hebt in geheugen overklokken moet je die b-die pakken, maar met je sensible hat op is het wel een beetje overkill.

PSU: prima keuze

SSD: het verschil tussen M.2 en 2,5" is alleen de form factor. Met M.2 heb je geen kabels, dat oogt netter. Binnen de M.2 form factor kun je kiezen uit twee protocollen. NVME SSD's zijn sneller dan SATA SSD's, maar de vraag is of je er in de praktijk iets van merkt. Ik heb persoonlijk liever een 1TB SATA SSD (zoals een MX500 / 860 Evo) dan een 500GB NVME SSD (zoals een 970 Evo). Voor meer info, zie https://nl.hardware.info/reviews/7484/pcie-vs-sata-ssds-het-nut-van-nvme-in-de-praktijk.

Moederbord: mooi mobo, alleen het audio argument snap ik niet. Hoe heb je die Linn speakers verbonden? Via een receiver neem ik aan? Dan zou ik gewoon digitaal verbinden, dan wordt de geluidskaart in je pc gebypassed. Dus afhankelijk van de ingangen gebruik je gewoon HDMI, S/PDIF of USB. Ik vind het moederbord trouwens wel behoorlijk aan de prijs. Overklokken heeft met een 2700X niet zoveel zin, hij loopt stock al bijna op z'n max.

Kast: leuke behuizing. Kabelmanagement schijnt nogal een uitdaging te zijn, dus daar moet je wel rekening mee houden. Check ook even deze: https://nl.hardware.info/product/451919/nzxt-h500i-matte-blackred. Wordt standaard geleverd met twee ledstrips en een RGB controller. Veel strakker wordt het niet en de AIO mogelijkheden van deze kast zijn beter dan bij de 460X.

3. Yjokt1

Yjokt1 Member

Sinds:
    22 okt 2018
    Ah bedankt voor de feedback.

Ik ga vanmiddag na werk eens uitzoeken of de AIO kraken x52 in de corsair 460x zou passen. Dan zou een front mount mijn voorkeur hebben, maar ik ben bang dat dat niet past. Een alternatief zou inderdaad een h500 of h500i zijn, dan zou de build met de x52 bijzonder veel op deze build lijken https://tweakers.net/productreview/189293/nzxt-h500i-zwart-rood.html . Is het zinvol de i versie te kopen? Ik twijfel dan na het lezen van dit stuk: https://nl.hardware.info/reviews/78...view-de-slimste-behuizingen-ooit-smart-device .

Begrijp ik het goed dat het voor de 2700 en de 2700x dan helemaal niks meer uitmaakt dat de geheugen modules Samsung b-die's zijn?

Bedankt voor info over de SSD's! Dan ga ik zeker voor de 1TB 2.5" 860 evo.

Goed een geluidskaart heeft dus geen enkele meerwaarde. Helemaal duidelijk. Zijn er dan goedkopere x470 moederborden met een goede audiochip? Mijn keuze viel eerst op de Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming en nu op de ASUS ROG Strix 470f gaming vanwege deze chip.

4. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016
    Stock cooler werkt prima btw.. je moet alleen geen agressieve fan curve toepassen.. Maat van mij heeft het ook en je hoort het nauwelijks (niet minder dan elk andere koeler en het staat ook nog eens op z'n bureau)..het RGB zou een mooie toevoeging zijn aan je build.

Je kan het sowieso de stock cooler proberen, het is (vind ik) best wel gek om niet eerst de Wraith te proberen.. Voor hetzelfde geldt, bevalt ie je wel en bespaar je zomaar een bult euries..

Ik vind je eigen lijstje prima keuzes hoor..

5. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Gaat passen: https://pcpartpicker.com/builds/by_part/vbL7YJ#h=477,552

Nee, de 'slimme' fan controller zou ik niet gebruiken. De H500i neem je puur voor de RGB. De gewone H500 mist de RGB controller en de ledstrips, en is €25 goedkoper.

Bij de eerste generatie Ryzen was het soms lastig om geheugen uberhaupt aan de praat te krijgen, of op hogere snelheden te laten draaien. Met Samsung B-dies ging dat nog het best. Maar sinds de tweede generatie (Pinnacle Ridge) is de geheugencontroller fors verbeterd. Voor serieus overklokken (3600 MT/s+) zou ik nog steeds een B-die setje kiezen, maar voor 3200 MT/s is dat niet nodig, en kun je dus een boel geld besparen.

Nou ja, dat ligt eraan. Als je de analoge uitgangen gebruikt maakt het natuurlijk wel uit. Maar als je al een versterker hebt zou ik de interne DAC daarvan gebruiken. Zo is mijn setup thuis ook (2 x Dali Ikon 6).

Die Aorus biedt veel waarde voor z'n geld maar als je er geen goed gevoel bij hebt is er voor dezelfde prijs wel wat te krijgen. Dit is bijvoorbeeld een leuk bordje met een goede prijs/kwaliteit verhouding: https://nl.hardware.info/product/440685/asrock-x470-master-sli. Mindere geluidschip dan de Aorus, maar nogmaals, die zou ik sowieso bypassen. Ga je meer uitgeven (rond de €200) dan zou jouw ASUS ook mijn eerste keus zijn.

6. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Mijn 2 gedachten:
    • Iedereen wil een "toekomstbestendige" PC of CPU. Dat is naar mijn mening onzin. Zoiets bestaat niet. Niemand kan in de toekomst kijken. Je gebruikt je PC totdat hij stuk gaat of dat je je ergens aan gaat irriteren.
    • Je weet dat een 750 watt voeding overkill is, maar het scheelt maar 15 euries dus neem je die toch. Maar nergens lees ik dat die 750 watt beter en/of efficienter is. Lijkt mij een veel belangrijker criterium.

Laatst bewerkt: 7 nov 2018
  7. Flipking94

Flipking94 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Eigenlijk wel. Een grotere voeding betekent dat deze op een lager % belasting kan werken tov een voeding die juist voldoende is, wat beter is voor de levensduur van je voeding. Iets meer uitgeven heeft dus wel baat, al is de vraag hoe relevant dat is met zo'n lange garantie.

8. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Natuurlijk wel. Je kunt prima in de toekomst kijken. Dat doe je zelf ook, bij elke (belangrijke) beslissing die je maakt. Met 'toekomstbestendig' wordt ook helemaal niet bedoeld dat die pc eeuwig meegaat. Maar je kunt bij de keuze voor onderdelen wel kijken naar de ontwikkelingen uit het verleden en hedendaagse trends, en op basis daarvan een projectie voor de toekomst maken. Zodat je een zo toekomstbestendig mogelijke keuze kunt maken.

Voorbeeld:
    - TS 1 heeft een budget van €1200 en wil zoveel mogelijk fps. Dan kun je een B450/2400G aanraden met 8 GB RAM en een 2070.
    - TS 2 heeft een budget van €1200 en wil een zo toekomstbestendig mogelijke pc. Dan kun je een X470/2700X aanraden met 16 GB RAM en een 1060.

Beide pc's gaan prima functioneren. Maar de kans is groot dat TS 1 over 5 jaar z'n hele pc moet vernieuwen, terwijl TS 2 met een nieuwe videokaart nog een paar jaar door kan. Dat is waar toekomstbestendig over gaat, het is een glijdende schaal, geen binaire tegenstelling.

Flipking94 en TrueTactiX vinden dit nuttig.
  9. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016
    Tja.. financieel kan ik het me permitteren om geregeld (ook voor de lol) upgrades te maken. Ik snap best dat als je het minder breed hebt, of andere prioriteiten hebt qua geld dat je een pc wil die zolang mogelijk mee gaat..

Als je op die manier er naar kijkt kan het dus wel, kijk eens naar al die Ivy Bridgers die gaan nog steeds als een malle..

10. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Dat kan, maar dan vaak weer met een lagere efficientie. Als ik het me goed herinner werkt een voeding het meest efficient bij een belasting zo rond de 80%

11. Yjokt1

Yjokt1 Member

Sinds:
    22 okt 2018
    Met toekomstbestendig doel ik vooral op het feit dat er in de (nabije) toekomst ook een upgrade komt naar een gtx1080(ti)/rtx2070/rtx2080 met een leuk 2k/4k beeldscherm. Als het even kan zou ik daar al rekening mee houden met de aankoop van bijvoorbeeld het werkgeheugen en de PSU.

12. Flipking94

Flipking94 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Tegenwoordig liggen deze percentages zeer dicht bij elkaar (enkele procenten) en verschilt dit ook nog eens van voeding tot voeding. Hier is echt geen algemeen statement over te maken. Iemand die bijvoorbeeld nooit zijn pc belast, is volgens jou redenatie met een cooler master vs serie voeding het beste uit, maar die zie ik nooit geadviseerd worden. Dit komt omdat efficiëntie zeker niet alles zegt en ik eerder het design, de koelcapaciteit, het wegwerken van de ripple en de kwaliteit van de onderdelen voorop zou stellen, maar daar mogen meningen uiteraard in verschillen :).

13. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Ik denk dat je oude CM690 met meshfront en 20cm frontfan en rearfan nog altijd beter koelt dan de 460X met dichte glazen voorzijde en zonder rearfan. De Corsair heeft een secundaire cpu-aansluiting, die inmiddels op veel X470-moederborden zit en is een prima keus.

Enkele suggesties:
    Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 AMD Ryzen 7 2700X Boxed € 313,11 € 313,11
    1 Corsair Carbide Omega RGB Window Black € 129,00 € 129,00
    1 Corsair Hydro Series H115i RGB Pro Platinum € 148,79 € 148,79
    1 Corsair RM750x (2018) € 110,00 € 110,00
    1 Crucial MX500 1TB (M.2) € 150,45 € 150,45
    1 Kingston HyperX Predator RGB 16GB DDR4-3200 CL16 Kit € 169,00 € 169,00
    1 MSI X470 Gaming Pro Carbon € 174,05 € 174,05
    7 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 1.194,40
    Behuizing met RGB en ongetwijfeld betere koeling: https://www.corsair.com/eu/en/Categ...Carbide-Series-SPEC-OMEGA-RGB/p/CC-9011140-WW
    280mm AIO-koeler met RGB die aan de voorzijde past. Meegeleverde front RGB-fan kan aan de bovenzijde worden gemonteerd.
    Aanzienlijk goedkoper memory met RGB.
    Goedkoper moederbord met ALC1220 audiochip en dubbele 8-pins cpu-aansluiting voor extreem overklokken.
    https://www.msi.com/Motherboard/X470-GAMING-PRO-CARBON

PS: De Corsair 460 ondersteunt videokaart tot 37cm: https://www.corsair.com/eu/en/Categ...GB-Compact-ATX-Mid-Tower-Case/p/CC-9011101-WW