1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Advies nieuwe build na 5 jaar.

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door dnlffn, 12 jan 2019.

1. dnlffn

dnlffn Senior Member

Sinds:
    9 mrt 2011
    Hallo allen,

5 jaar geleden heb ik met pijn in mijn hard mijn game pc verkocht in die tussen tijd heb ik 2 ps4's gehad (slim & pro) nu jeukt het allemaal weer en wil weer een nieuwe pc bouwen.

Inmiddels heb ik de laatste maanden het nieuws gevolgd op gebied van wat er momenteel allemaal is qua nieuwe technieken en spullen. Mijn vorige pc was een AMD build met toen die tijd een 1090T x6 met 2x een HF 6970 in cf haha een lachetje met wat er nu aangeboden wordt, tijd dus voor een vette setup.

Ik heb 2 systemen in gedachten
    AMD Wensenlijst Game PC AMD van dnlffn
    IntelWensenlijst Game PC Intel van dnlffn

Mijn voorkeuren ging echter uit naar AMD met de nieuw Vega maar dit zie dit allemaal wat somber in, Qua scherm had ik Iiyama G-Master GB2760QSU-B1 in gedachten maar aangezien dit een freesync scherm is en een G sync vraag ik me af of dit juist handig is, nu heb ik wel gelezen dat Nvidia freesync ging ondersteunen, maar of dit voor dit scherm ook zo is is voor mij dus nog een ?.

De pc wordt voor de eerste plek gebruikt voor gamen, echter is het zo dat mijn vriendin er ook gebruik van gaat maken maar dan voor het ontwerpen.

Graag zou ik jullie advies willen of er nog wat dingen anders kunnen of ik zaken over het hoofd zie. Zouden jullie voor de Intel setup gaan of de AMD in afwachting van toch de nieuwe vega?

2. Panzio

Panzio Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2017
    2700x met RTX 2080 zou mijn keuze zijn.

Verschil tussen 2700x en 9700k zal je in gaming niet eens merken. De 8 cores en 8 threads is wel prettig voor het gebruik bij ontwerpen.

En wat betreft Freesync bij nvidia. Er zijn slechts enkele schermen die ‘officieel’ worden ondersteund/aanbevolen door Nvidia. Maar je kan het gewoon aanzetten bij elk freesync scherm.

Laatst bewerkt: 12 jan 2019
  3. dnlffn

dnlffn Senior Member

Sinds:
    9 mrt 2011
    Enigste voordeel is alles in vergelijk het stroomverbruik tussen beide systemen, de 2700x heeft weer hyperthreading wat de 9700k dan weer niet heeft! in beide systemen zit dus in vergelijk 100€ verschil als ik voor beide setups de rtx 2080 meereken.

4. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Ik zou van beide builds voor Intel kiezen, maar daar nog wel wat aan veranderen.
    Een RTX is een veel modernere gpu dan een RX Vega, die zeker als 64 een buitensporig verbruik heeft. Dat betekent veel warmte en moeilijk stil te houden.
    Voor gamen is een Intel cpu duurder, maar ook nog altijd sneller. Hyperthreading is een groot voordeel bij renderen, maar voor veel software is nog altijd de single-core prestaties het belangrijkste. Bij AMD zou ik dus wachten op Zen2.
    Enkele verbetervoorstellen:
    Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 Be quiet! Dark Rock Pro 4 € 72,99 € 72,99
    1 Be quiet! Silent Base 801 Window Silver € 130,50 € 130,50
    1 BenQ EX3501R € 649,00 € 649,00
    1 Corsair Force MP510 960GB € 199,50 € 199,50
    1 Corsair Vengeance LPX Black 32GB DDR4-3000 CL16 kit (CMK32GX4M2D3000C16) € 215,00 € 215,00
    1 Gigabyte Aorus P850W € 120,00 € 120,00
    1 Gigabyte GeForce RTX 2080 WindForce 8GB € 735,00 € 735,00
    1 Gigabyte Z390 Aorus Pro € 191,00 € 191,00
    1 Intel Core i7 9700K Boxed € 439,50 € 439,50
    9 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 2.752,49
    Zeer stille cpu-koeler toegevoegd.
    Stille behuizing gekozen, met 3x14cm Be Quiet fans.
    Voor ontwerpen wil je geen TN-panel. Je build is op dit punt niet erg evenwichtig met een relatief goedkoop scherm en verder veel luxe componenten. Juist een buildscherm gaat vaak langer mee dan de PC.
    Een BenQ scherm gekozen met een 100Hz IPS scherm met goede kleurweergave. Het is wel een gebogen 3440x1440 scherm en dus flink breder.
    Goedkopere Corsair nvme SSD gekozen. Er is geen reden voor de duurdere Samsung.
    In plaats van 4x8Gb voor 2x16Gb memory gekozen. Zuiniger en uitbreiden blijft mogelijk.
    Goedkopere Gigabyte voeding gekozen met eveneens een secundaire cpu-aansluiting. Nauwkeuriger voltages dan de Corsair, die weer een margineel betere ripple heeft. Beide 10 jaar garantie.
    Een aanzienlijk goedkopere RTX2080 non-OC uitvoering gekozen. Een RTX2070 kan ook.
    Veel goedkoper moederbord met Excellent Award. Ik denk niet dat je iets gaat missen.

5. dnlffn

dnlffn Senior Member

Sinds:
    9 mrt 2011
    Qua voeding zat ik ook nog te denken of 850 niet teveel was in de intel setup, dat ik hiervoor beter de 750watt versie voor kan nemen, of de 850 wel nemen?

Qua beeldscherm neem ik liever niet groter dan 27inch, gamen op 2560x1440p is eigenlijks mijn wens en dan alles op ultra!
    in eerste instantie komt er een 970 evo 1tb in als opslag en zou ik later nog kunnen uitbreiden met mijn 850 evo 250gb

6. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Voor de intel-build is 650W al ruim voldoende. Als het moederbord echter een secundaire cpu-aansluiting heeft, dan zou ik wel de RM750 kiezen, want de secundaire cpu-aansluiting zit niet op de RM650. De Gigabyte 750W heeft ook geen secundaire cpu-aansluiting, maar die zit wel op het moederbord, daarom de 850W gekozen. Het prijsverschil is niet groot.

WQHD Ultra en zelfs 100+fps is geen probleem: https://nl.hardware.info/reviews/89...eokaarten-roundup-hardwareinfo-prestatiescore

7. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Bij alles wat niet perfect geoptimaliseerd is om van die HT gebruik te maken (lees; benchmarks) is de Intel een ~15% sneller. Daarnaast ook nog zuiniger. De AMD is verder niet getest met vier DIMMs. De officiële ondersteuning qua geheugensnelheid bij AMD is een ramp als je naar vier DS DIMMs gaat... 2933 krijg je alleen officieel bij 2 SS DIMMs. Bij vier DS DIMMs blijft er nog maar 1866 over. Alles daarboven is OC, dus geen garantie.

8. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Een voordeel van de AMD build (als je echt nu wil kopen) is dat AMD nog enkele generaties - jaren - het AM4 platform ondersteund waardoor je (mits een bios update) je processor redelijk eenvoudig nog kan upgraden. Mijn voorkeur gaat bijgevolg sowieso naar de AMD build. Graka is afwachten wat de onafhankelijke benchmarks van radeon VII zullen zeggen...

Ikzelf ga ook upgraden dit jaar maar wacht af op de volgende ryzen reeks (3000 reeks) (wat ik jou ook zou aanraden ALS je het geduld er voor kan opbrengen...)

9. Panzio

Panzio Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2017
    Edit: Never mind

MZw vindt dit nuttig.
  10. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    @Panzio Goed punt. De Corsair website vermeld inderdaad 1x cpu-aansluiting. HWI heeft zowel de oude RM750X als het 2018-model getest en er staan 4x leverbare RM750W uitvoeringen in de HWI-database met secundaire cpu-aansluiting. Ook Azerty vermeld 2x EPS. Het zou een verschil tussen US en EU-uitvoering kunnen zijn, maar ik weet het ook niet.

11. dnlffn

dnlffn Senior Member

Sinds:
    9 mrt 2011
    Jullie bedoelen hiermee de extra 4pin op het Asus RoG Maximus XI Hero moederbord? mag ik vragen waar die secundaire cpu aansluiting voor dient? op de website van HWI staat wel dat deze er op zit, maar dit is dus een aandachtspunt!

12. dnlffn

dnlffn Senior Member

Sinds:
    9 mrt 2011
    Als ik nou al een pc had die toe was aan een upgrade dan had ik gewacht omdat ik al wat had, maar aangezien ik toch mijn keuze heb laten vallen op de intel build, ook omdat intel in de vergelijking sneller is in de gaming. en de GPU van amd tja in vergelijk is de rtx 2080 dan gewoon veel sneller

13. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Met de tweede cpu-connector kan het moederbord meer stroom leveren voor extreem overklokken of bij een SLI-configuratie.
    In de manual staat hierover "Ensure to connect the 8-pin power plug, or connect both the 8-pin and 4-pin power
    plugs.". De tweede connector is dus wel optioneel, maar bij een nieuwe build zou ik die gewoon aansluiten.

14. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Goh... Betreffende gaming : de verwachting is dat de 3000 reeks cpu van amd intel voorbij zal gaan in snelheid... Dus blijft het argument (zelfs als je nu wil bouwen) wel degelijk valide : je kan mits een kleine bios update de 3000 reeks ook installeren op je mobo dat je nu koopt... eveneens zal je normaliter de volgende generatie (4000 reeks) ook kunnen installeren... Dus uiteindelijk zal je wat cpu betreft meer aan de AMD hebben... Desalniettemin : doe waar je je best bij voelt.

15. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Zou zelf op dit moment wachten op Zen 2.

X370 en X470 gaan waarschijnlijk gedeeltelijk pci-e 4.0 upgrade krijgen op alleen het bovenste videokaart slot. Voor de rest hoef je daar ook niet veel van te verwachten.. Want de ene fabrikant gaat er wellicht wel een bios update voor geven een andere dan wellicht helemaal niet.

Dus zou zelf rond een x570 bord zoeken.. Of van die generatie.

Ben geen nvidia fan, maar zou op dit moment niet echt een AMD kaart aanraden als je een veel snellere kaart wilt hebben dan een VEGA 56.

JMM vindt dit nuttig.
  16. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Zelf zou ik eerder naar het Intel platform neigen, snel zat voor de komende 5j en dus geen upgrade nodig.

Langs de andere kant is het AMD platform ook zeer interessant maar enkel met upgrade naar Zen 2 in gedachte want dan heb je het laatste nieuwe snufje en zal de cpu vrijwel zeker de Intel performance evenaren of misschien zelfs overtreffen.

Dus wat Dabomb opmerkt over dat x570 bord moet je zeker doen indien je voor AMD zou kiezen.

PS: Mmmh, nu ik mijn eigen tekst zo lees zou ik toch wel eerder naar het AMD platvorm neigen..keuzes, keuzes..:rolleyes:;)

17. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
  18. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik zou ook niet wachten op zen 3 als je nu een pc nodig hebt.
    Zen 3 gaat voor gaming hoogstens net zo snel zijn, voor ontwerpen alleen sneller indien de software goed multicore ondersteund.

19. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Daarom ook starten met een 2700x..

20. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Beetje absurd om iemand te adviseren nu een cpu te kopen en over een half jaar al weer een nieuwe cpu. Is een beetje geld verbranden toch? En het is maar afwachten of een nieuw feature als pci-e 4.0 op huidige moederborden kan worden geimplementeerd met een bios upgrade want anders moet je ook nog een nieuw moederbord kopen. De meest reële keus is wat mij betreft nu de intel built of wachten op het nieuwe AMD platform en het dan in 1 keer goed doen (als dat nieuwe platform inderdaad zo goed presteert als dat we nu hopen want er nog geen enkele onafhankelijke benchmark beschikbaar).

Flipking94 en wailingwimmy vinden dit nuttig.