1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Adaptive Sync

Discussie in 'Monitoren' gestart door Lukas Dijkslag, 15 mei 2018 om 17:51.

1. Lukas Dijkslag

Lukas Dijkslag Member

Sinds:
    dinsdag
    Hallo,

Ik heb nu een tijdje deze monitor: https://www.bol.com/nl/p/aoc-g2460fq-gaming-monitor/9200000027536513/ en kwam er vandaag achter dat hij Adaptive Sync ondersteunt. Nu kan ik alleen nergens anders dan op bol.com vinden dat hij dat ondersteunt. Ik weet niet precies hoe het werkt, want ik heb het al aangezet in mijn nvidia settings maar hij doet het nog niet. Mijn videokaart heeft een dp 1.4 aansluiting dus daar ligt het niet aan. Iemand enig idee?

2. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Adaptive Sync in het Nvidia panel is gewoon een vorm van Vsync welke framerates onder de native refreshrate laat tearen, ipv het terug te gooien naar de helft. Ik denk dat je Adaptive Refreshrate bedoeld (freesync/g-sync), daar kan ik zelfs op de pagina van AOC niets over teruglezen.

Tevens werkt Nvidia alleen met G-sync. En dat wordt meestal duidelijk vermeld.

3. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
  4. Lukas Dijkslag

Lukas Dijkslag Member

Sinds:
    dinsdag
    Ik weet niet wat ik bedoel, bol.com zegt 'Adaptive Sync ondersteuning'. Op internet lees ik dat het een soort gsync/freesync is, maar dan werkt het iets minder goed. Nu vraag ik mij af, kan ik dit gebruiken of niet?

5. Lukas Dijkslag

Lukas Dijkslag Member

Sinds:
    dinsdag
  6. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Adaptive Sync en Adaptive Refreshrate zijn twee totaal verschillende dingen.

7. Jeroen germers

Sinds:
    28 aug 2012
    Aah, in de titel, lol nooit de titel vertrouwen, in de lap tekst eronder staat niks, maar ja, als je videokaart adaptive vsync ondersteunt dan kun je dit gebruiken. adaptive V-sync is GEEN G-sync of Free-sync! kun je niet met elkaar vergelijken.

Adaptive is exact het zelfde als V-sync, maar met een extra optie dat hij zichzelf uitschakelt als je genoeg frames hebt. Kom je onder de 60 fps zal hij inschakelen, zit je fps hoger dan zal hij zich uitschakelen. (basis werking)

8. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Juist andersom...

Aan >60, uit <60. Zodat je niet terug naar 30fps gaat zoals bij traditionele vsync.

9. Jeroen germers

Sinds:
    28 aug 2012
    uhm nee niet echt, adaptive sync werkt bij 30+ frames. Is eigenlijk de voorloper van freesync.

Laatst bewerkt: 15 mei 2018 om 18:32
  10. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    @Jeroen germers @DatAccountz TS heeft het niet over Nvidia Adaptive V-sync maar over Displayport Adaptive-Sync.

Beste @Lukas Dijkslag laat je niet in de war brengen door bovenstaande reacties. DisplayPort Adaptive-Sync is niets anders dan de VESA standaard waarop AMD Freesync is gebaseerd. Deze technologie stelt het scherm in staat de refresh rate af te stemmen op de framerate van de gpu (binnen het zogeheten Variable Refresh Rate bereik van je scherm). Dit werkt alleen als je een (relatief recente) AMD videokaart hebt. Nvidia kaarten bieden géén ondersteuning voor Adaptive-Sync.

Overigens denk ik niet dat jouw monitor Adaptive-Sync / Freesync ondersteunt. De G2460PF doet dat wel. Maar met een 144 Hz monitor is dat ook niet zo relevant. Zorg vooral dat je een gpu koopt die in de spellen die jij speelt op de voor jou gewenste settings veel fps produceert.

11. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012