Action perslucht bus

Hallo, ik heb sinds een half jaar mijn eerste pc en wil hem nu een keer schoonmaken. nu heb ik bij de action een perslucht fles gekocht, maar mijn vraag is gaat je pc daar niet kapot van als je dit vaker doet ivm vocht/vloeistoffen die er uit komen tijdens het spuiten.

Gronaldo

Senior Member
User systemen
Als er inderdaad vloeistof uit komt, kan je het beter niet gebruiken. Zachte verfkwast doet ook wonderen.
Alternatief is een goede compressor te kopen, die hier tegen beveiligd is door het ontwerp.

Flipking94

Senior Member
User systemen
@tsi18-02 je hebt ook antistatische kwastjes, ik heb er een 10pack via ali-express gekocht voor nog geen 5 euro en het doet zijn werk gewoon prima, printplaten, alles in de kast borstel ik ermee af. Ik zou het in ieder geval eerder aanraden dan een compressiebusje met lucht. Die dingen geraken naar mijn mening ook veel te snel op en dan vind ik het best prijzig, zeker als je zoals de ts 2x/jaar je kast wenst schoon te maken.

bijvoorbeeld;
https://www.banggood.com/8Pcs-Bga-Antistatic-Brush-Esd-Hair-Brush-with-All-Kinds-Of-Size-p-928839.html?gmcCountry=BE&currency=EUR&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_bgs&utm_content=xibei&utm_campaign=pla-be-la03-all-pc&ad_id=324362893834&gclid=CjwKCAjwnMTqBRAzEiwAEF3ndooUY63P3V5uTZegjz0YK18xDuvR0Cxt8DBExx71H1R4JptCYuoidRoCbZIQAvD_BwE&cur_warehouse=CN

seb83

Senior Member
User systemen
Ik vraag me ook wel eens af of dat drijfgas niet geleid. Het lijkt er niet op maar toch voelt het niet goed om het op je dure hardware te spuiten. Ik gebruik het in elk geval niet.

Dabomb

Senior Member
User systemen
Kwestie van de spuitbus recht houden.. Zo ver ik het vernomen hebt is dat goedje niet perse direct slecht voor de hardware.

Maar wat je wilt is de lucht, en niet de vloeistof. Maar heb zelf ook vaker gewoon de vloeistof erover heen gespoten zodat de stof weg ging, en daarna met lucht er overheen geblazen..

Wel, je zou verschieten hoeveel stof er opgekropt zit, voornamelijk de stoffilters en de voeding krijgen veel stof te verwerken
Klopt, maar heeft dus hoofdzakelijk met de plaatsing van de PC te maken. De slaapkamer is meestal niet de beste plek. Al helemaal niet op de vloer met tapijt. Vandaar mijn voorkeur voor m-ITX kastjes gewoon op het bureau. Stoffilters in de kast die je af en toe even moet schoonmaken en dan zal het onderstaande je nooit overkomen.

Ter leering ende vermaeck:

https://www.youtube.com/watch?v=NtK0DsntKkQ

xzandr

Senior Member
User systemen
Klopt, maar heeft dus hoofdzakelijk met de plaatsing van de PC te maken. De slaapkamer is meestal niet de beste plek. Al helemaal niet op de vloer met tapijt. Vandaar mijn voorkeur voor m-ITX kastjes gewoon op het bureau. Stoffilters in de kast die je af en toe even moet schoonmaken en dan zal het onderstaande je nooit overkomen.

Ter leering ende vermaeck:

https://www.youtube.com/watch?v=NtK0DsntKkQ
Haha...stoffig filmpje. 😄

WEBPC

Senior Member
User systemen
Een compressor moet je dus echt helemaal niet gebruiken. Naast water, kan daar ook nog olie uit komen. De druk is ook veel te hoog als je dat niet bijna op 0 zet.

Dan zou je een hele goede vochtafscheider moeten hebben, maar dan nog pakken die ook niet alles. Gewoon een slecht idee dus. Ik heb een compressor staan, maar ik gebruik hem bewust nooit voor computers. Dan pak ik nog liever mijn stofzuiger, iets wat ik ook nooit iemand aan zou raden. (slang is ontzettend statisch)
Koop dan zo iets:
https://tweakers.net/pricewatch/1131597/metro-vacuum-ed500-datavac-air-duster-220v.html

Maar om terug te komen op de vloeistof uit die busjes, dat is het drijfgas wat er in zit. Dat geleid, maar verdampt zo snel dat je je er geen zorgen over hoeft te maken. Al spuit je een hele plas, een seconde later is het weg.
Als je niet ontzettend snel je pc aan zet, is er niets aan de hand.

WEBPC

Senior Member
User systemen
Olievrij moet je in aanhalingstekens zien, er zit geen extra oliesmering op, maar er zit natuurlijk gewoon olie in de compressor. De boel moet gewoon gesmeerd worden.
https://www.atlascopco.com/nl-nl/compressors/wiki/compressed-air-articles/oil-free-or-lubricated-compressor
Maar het grootste probleem is het water. Als je lucht samenperst, zorg je dat een hoop van het vocht in de lucht omgezet word in water. Dat wil je niet in de pc hebben natuurlijk.
https://www.atlascopco.com/nl-nl/compressors/wiki/compressed-air-articles/what-is-condensate-in-air

Daarom bestaan er ook vochtafscheiders. Maar zoals ik al zei, die pakken ook niet alles.

Laatst bewerkt:

xzandr

Senior Member
User systemen
Werk in dit soort situaties al 20 jaar met compressors, nooit geen problemen of schade gehad.
Het is een stuk gereedschap waar je mee om moet kunnen gaan, net als alle gereedschap.
En de luchtvochtigheid in m'n systeem is toch al veel hoger dan ik graag zou zien, maarja ik woon dan ook in de rivierendelta van Nederland waterland.

WEBPC

Senior Member
User systemen
Een stuk gereedschap waar niet iedereen zomaar goed mee om kan gaan. (helemaal als je het wil gebruiken om een pc schoon te maken) Dus dat moet je dan ook niet zomaar aanraden.

Flipking94

Senior Member
User systemen
olie uit komen
Uiteraard koop je dan eentje met een oliefilter/vochtafscheider ;). En ja hoor, die bestaan wel degelijk en werken gewoon prima. Voor industriële toepassingen bestaat dit toch al zeer lange tijd, het zou me verbazen dat dit bij particulieren minder goed werkt. Overigens heb ik nog nooit gelezen dat met een fatsoenlijke compressor olie of water werd gelekt in het systeem. Het wordt door menig pc-enthousiasteling aangeraden, dus het lijkt me veilig te stellen dat die dingen wel gewoon betrouwbaar zijn hoor. Compressiebusjes is een ander verhaal.

Al spuit je een hele plas, een seconde later is het weg.
Vaak blijft er altijd wel een residu achter en dat wil je natuurlijk niet.

WEBPC

Senior Member
User systemen
Een vochtafscheider haalt gewoon niet alles er uit.
Het selecteren van de juiste droogmethode voor perslucht is grotendeels afhankelijk van de specifieke vereisten waaraan moet worden voldaan om negatieve effecten op het proces en eindproduct te voorkomen. Een van de eerste stappen van het verwijderen van vocht uit de perslucht vindt plaats binnen in de compressor, want de vochtafscheider of nakoeler kan 40-60% van het verdampte water verwijderen.
https://www.atlascopco.com/nl-nl/compressors/wiki/compressed-air-articles/what-is-condensate-in-air

En als je het advies dan wil geven, moet je duidelijk zijn dat er een vochtafscheider bij moet, en dat je de druk praktisch op 0 moet zetten, anders kan je gewoon componenten van je moederbord afblazen.
En dan nog is het best risicovol.

Of, je raad gewoon die air duster aan die ik eerder linkte, hoef je geen handleiding bij te geven, en kan iedereen gebruiken. Nog goedkoper ook, als je een vochtafscheider mee rekent. (en waarschijnlijk een heel stuk stiller)
Of gewoon die busjes gebruiken, ook helemaal niets mis mee.

Flipking94

Senior Member
User systemen
Een vochtafscheider haalt gewoon niet alles er uit.
Niet mee eens. Industrieel werken vele machines/regelkleppen bijvoorbeeld pneumatisch. Als er ook maar een kleine hoeveelheid vocht aanwezig is in de perslucht, kan dat fatale gevolgen voor de machines hebben. Een vochtafscheider doet gewoon waarvoor het ontworpen is, sommigen inderdaad wel beter dan andere. Je kan dat trouwens laten testen op vraag bij een fatsoenlijke lokale winkel, moest je zeker willen zijn.

En dan nog is het best risicovol
Ik veronderstel dat mensen die overwegen een compressor te kopen, wel hun research hebben gedaan, gezien het toch een kleine investering is. Goedkope compressoren onder de 100 euro zou ik bijvoorbeeld al niet aanraden. Die leveren meestal gewoon te weinig druk om degelijk te werken of zijn kwalitatief ondermaats. Daarnaast is het aan te raden om alle bewegende onderdelen in je behuizing vast te zetten om mogelijke statische elektriciteit te vermijden.

En ja risicovol, ik heb mensen jarenlang met stofzuigers hun kasten schoon zien maken zonder problemen (kuch kuch, ouders :rolleyes: 😅). Of met vettige vingers een videokaart verwijderen. Denk dat je een beetje meer mag nuanceren en relativeren. Ieder gereedschap is risicovol als je er niet fatsoenlijk mee om kan gaan ;). Maar nogmaals, ik denk dat met een goede luchtcompressor je je geen zorgen hoeft te maken, anders zou het niet zovaak aangeraden worden op techsites (zoals deze). Als je ook duidelijk aangeeft aan de lokale winkel waar je het voor gaat gebruiken, zullen ze je heus wel op weg helpen.

Bovenaan