1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

aansluiten switch Netgear GS108E

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door j.muijres, 9 mrt 2018.

1. j.muijres

j.muijres Member

Sinds:
    9 mrt 2018
    Beste forumbezoekers,
    Een vraag die in mij opkwam en waarop ik geen antwoord kan vinden: maakt het bij een switch eigenlijk uit welke poort je met het modem verbindt? M.a.w. is er een verschil tussen de poorten?
    Alvast heel veel dank voor een reactie.
    J.Muijres

2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Nee, maakt niet uit.

Heb je die GS108E net gekocht? Waarom heb je geen GS308 gekocht? De 308 is veel zuiniger. De blauwe GS1xx switches worden nog redelijk warm en hebben (iig de 16 poorts) een dikke heatsink. De GS3xx serie (die grijze) blijven veel koeler en kunnen zonder interne heatsink.

Alhoewel het plastic festijn van de GS308 natuurlijk niet aantrekkelijk is, dus dat is op zich wel een valide punt om de GS108 te kopen.

Ohja, de -E is managed

3. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Dat kan uitmaken inderdaad,afhankelijk welke switch het betreft.
    Meeste huis tuin en keuken switchen maakt het niet uit.

4. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    En als het wel uitmaakt, heeft de betreffende poort meestal een afwijkende kleur ten opzichte van de overige poorten.

5. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Exact.

6. j.muijres

j.muijres Member

Sinds:
    9 mrt 2018
    Dank voor jullie reacties. Dan zal het bij de Netgear GS108e niet uitmaken. Er is geen poort met een aparte kleur.
    Ik heb deze switch gekocht omdat hij in allerlei testen goed scoorde. Zelf heb ik er geen verstand van.

7. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dus je hebt helemaal geen managed switch nodig? Dan terugbrengen en gewoon een unmanaged switch kopen.

8. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Je moet iets en daarbij heb je hem al. Die kennis kan nog komen dan ;)

9. j.muijres

j.muijres Member

Sinds:
    9 mrt 2018
    Wederom dank voor de reacties. Terugbrengen en omruilen is geen optie meer.... Ik zal me zeker gaan verdiepen in hoe je zo'n switch kunt 'managen'. Ik neem aan, dat ik hem nu gewoon kan aansluiten en 'unmanage' kan gebruiken. Of werkt hij dan minder goed??

10. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Waar baseer je dat op?

Volgens een van de laatste reviews maakt het bijna geen verschil.

11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Schijnbaar zijn er dus tussentijds nieuwe versies onder nagenoeg dezelfde noemer uitgekomen. Ze zijn nu bij GS108v4 zie ik net. Dat is ook terug te zien in de prijsvergelijker; hij staat er pas vanaf 2015 in, terwijl de pricewatch van de buren de GS108 (v1, v2, v3.. ?) al vanaf 2005 kent.
    De datasheets vermelden in het verleden een lager verbruik voor de GS3xx in vergelijking met de GS1xx.
    Zelf heb ik mede daarom m'n GS116 vervangen door een GS316. Ik heb zo'n 11 kabels aangesloten, en met de GS116 had je een leuk warmhoudplaatje, de GS316... nope.

De nauwkeurigheid van die metingen zal ook nog wel wat op af te dingen zijn, en er staat ook niet hoe / waar er gemeten is. Het wordt veel makkelijker nauwkeuriger te meten als je meet tussen switch en netadapter; dan heb je niet te maken met de powerfactor, maar kun je gewoon een simpele U*I som doen.

Maar als NetGear inderdaad de zuinigere hardware nu ook in de GS1xx levert dan maakt het geen bal uit inderdaad.

De GS116 die ik heb, heb ik oktober 2008 aangeschaft. De GS316 in september 2016.

12. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Ik heb 2x de GS108 en 1x een GS105 (voor glasvezel digicorders) - alle 3 worden hooguit een beetje lauw als er flink aan getrokken wordt, meest van tijd zijn ze steenkoud.

13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Maar welke versie?

14. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    GS108 beide v4 en de GS105 v5.