1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

5.1 surround set op de laptop

Discussie in 'Overige randapparatuur (speakers, webcams)' gestart door Sander64, 27 dec 2018.

1. Sander64

Sander64 Senior Member

Sinds:
    31 jan 2014
    Beste HWI gebruikers,

Van de buren kan ik een 5.1 surround setje overnemen. De vraag is, werkt dit op de laptop?

- De laptop heeft een mini-displayport en hdmi uitgang
    - Op dit moment heb ik een AOC monitor aangesloten op de laptop.

Vragen:

1. Ondersteund AUX 5.1? (naar mijn weten niet)
    2. Kan de monitor de ontvangen audio van de hdmi doorsturen naar een 5.1 setje?
    3. Kan ik de mini-displayport converten naar hdmi voor de monitor, en de hdmi uitgang op de laptop gebruiken voor 5.1 surround?

Mvg,

Sander

2. Sander64

Sander64 Senior Member

Sinds:
    31 jan 2014
  3. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik denk dat je bedoeld via b.v. een koptelefoon uitgang van de monitor, dat kan, maar dan alleen geen 5.1 maar gewoon stereo via een verloopje van mini-jack naar tulp.

Je kan in elk geval zeker van mini-displayport naar hdmi gaan met deze adapter maar of dan ook een 5.1 audio signaal uitgestuurd word zal je even uit moeten proberen.

4. FeaR

FeaR HWI Forum Crew

Sinds:
    11 jul 2008
    Begin eens met het noemen van types, dat maakt eventuele opties om aan te sluiten zoeken een stuk makkelijker. Nu zie ik vooral uitgangen op de Home Cinema en slechts één ingang. De ingang die ik zie is een simpele stereo RCA en zal maximaal 2.0 als invoer hebben. Uitvoer zal 2.1 zijn door de interne crossover van de set en met Dolby Pro Logic (of een andere smaak) zal je pseudo surround krijgen.

5. Sander64

Sander64 Senior Member

Sinds:
    31 jan 2014
    De laptop is een MSI Ge62 2QD, en de surround set is een Philips HTS3520.

De vraag is dus, of ik 5.1 surround over de set kan krijgen. Mijn gedachte was om een converter te kopen die HDMI convert naar 2x RCA.

We hebben hetzelfde setje al in huis, met wat betere speakers. Die ontvangt de audio ook met 2x RCA, en er komt wel degelijk volledig 5.1 uit.

6. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Met die Philips HTS3520 kun je dat wel vergeten.

Schande dat ze dat een Home Cinema set noemen, het is gewoon een DVD speler met 5.1 speakersetje, zitten geen ingangen op behalve een Stereo ingang waarvandaan hij een Stereo signaal opschaalt/opdeelt naar "5.1"

Er komt dus Nooit volledig 5.1 uit, het blijft Stereo maar dan verdeeld over 5 speakers en het subwoofertje doet mee bij de hele lage klanken.

7. Sander64

Sander64 Senior Member

Sinds:
    31 jan 2014
    Ik zie het nu inderdaad ja. De enige true 5.1 zul je waarschijnlijk krijgen met een dvd. Schande dat er geen 5.1 input op zit.

Is het de moeite waard om dit setje te gebruiken in een kamer van 3 bij 3, al is het geen echte 5.1? Ik maak atm gebruik van een Logitech X-230.

EDIT: Is het ook een optie om een converter te kopen in plaats van de basis dvd speler met de uitgangen. Hieraan zou ik bijv alle speakers kunnen aansluiten met de losse kabeltjes. En dan met bijv hdmi in 5.1 audio naar de speakers sturen.

Laatst bewerkt: 28 dec 2018
  8. FeaR

FeaR HWI Forum Crew

Sinds:
    11 jul 2008
    "Alle speakers kunnen aansluiten met de losse kabeltjes" zou kunnen als je een surround receiver neemt, iets moet de speakers van vermogen voorzien. Nadeel is dat het gros van de receivers geen passieve subwoofer aan kunnen sturen en je daar weer iets voor moet verzinnen. Persoonlijk zou ik nog geen cent uitgeven om een setje als deze een nieuw leven te geven. Als het ding out of the box kan wat je wilt is het leuk, maar investeren moet je niet doen. Tik dan een andere simpele 5.1 op de kop die wel minimaal S/PDIF IN heeft zodat je 5.1 naar het systeem toe kan sturen.

9. Sander64

Sander64 Senior Member

Sinds:
    31 jan 2014
    Nu je het zegt is dat inderdaad een logische keuze @FeaR. Ik ga wel wat prutsen. Eens kijken of ik met een 3.5 splitter ook de actieve X-230 sub tegelijkertijd kan activeren ;)

Bedankt voor de hulp mensen!

10. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Waarvoor wil je 5.1 suround gaan gebruiken? voor Muziek kun je voor de beste kwaliteit in Stereo laten.

Voor Films kun je net zo goed een USB stick in je huidige set stoppen aangezien hij dat via USB zou moeten kunnen afspelen.

Bij spelletjes krijg je geen 5.1 over de S/Pdif tenzij je laptop Dolby Digital Live heeft, en zo ver ik kan zien op de website van MSI ontbreekt dat volledig...
    Staat bij de specs: "Support 7.1 channel SPDIF output" maar dat is dus alleen bij Films (mits de videoplayer die je gebruikt het ondersteunt)

Op die X-230 zou ik zuinig zijn en niet mee gaan lopen prutsen, Dat was een heel goed speakersetje voor zijn geld, als je die moet vervangen voor iets gelijkwaardigs wat geluids kwaliteit betreft ga je toch snel richting de 100 euro.

5.1 receiver met HDMI In en Out en Passieve Subwoofer uitgang is je beste optie als je de speakers van de oude set wil hergebruiken.

11. Sander64

Sander64 Senior Member

Sinds:
    31 jan 2014
    Bedankt. Ik kom er overigens net achter dat de laptop een optische uitgang heeft. Zoeken en zoeken.... Blijkt deze in de 3.5mm te zijn verwerkt.

Screenshot_20181228-143231.jpg

De beste oplossing zou zijn om een receiver te kopen met S/PDIF in, en aansluitingen voor 5 speakers inclusief passieve sub. Het liefst met klemmetjes voor losse speakerkabels. Maarja, zijn die uberhaupt te vinden, en is dat het wel waard....

Die hele audiomarkt is ook een ramp voor de gemiddelde consument. Man man man.

Dit geeft mijn optische uitgang aan:

spdif.png

12. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Bij mijn weten zijn er nog genoeg receivers te vinden met spdif en klemmetjes voor speakerkabel wil je echt niet hebben want dat was het meest waardeloze systeem wat ze hebben kunnen bedenken. Meeste goede receivers gebruiken gewoon schroef klemmen en je die hetzelfde kan gebruiken als die klemmetjes.

Kijk trouwens eens op Marktplaats want daar kan je genoeg 2de handse goede receivers vinden en vaak voor weinig geld. Ik heb daar b.v. voor 150 euro voor 2 jaar terug een Marantz receiver gekocht in een zo goed als nieuwe staat.

13. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Ja, maar waarvoor wil je 5.1 gebruiken van af de PC?

Voor Games gaat het dus niet werken via jou S/Pdif omdat je geen Dolby Digital Live of DTS Connect hebt, blijft bij games dus gewoon Stereo.

Je kan trouwens in dat schermpje alles aanvinken hoor, alleen denk dat WMA en 192.0 kbps niet werken zo als bij de meeste, zeker weten doe je door een vakje te selecteren en dan op Testen te drukken.

Je mist daar ook een tabblad voor Dolby Digital Live en/of DTS Connect, dus weet zeker dat je voor games er niks aan hebt.

Voor games zul je echt een receiver met HDMI In en HDMI Out moeten hebben om 5.1 te krijgen.

14. Sander64

Sander64 Senior Member

Sinds:
    31 jan 2014
    Het was meer het idee dat 5.1 sowieso superieur zou zijn over 2.1. Blijkt dus eigenlijk niet zo te zijn. Had me meer moeten verdiepen in WAAR ik het eigenlijk voor ga gebruiken. Meerwaarde 0, zegmaar.

Ik heb er mijn broertje blij mee kunnen maken. Heeft hij tenminste een fatsoenlijk geluidsysteem op zijn slaapkamer.

15. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Meerwaarde 0 is niet waar, ligt er aan wat je er mee doet.

Voor Muziek heeft het zeker geen meerwaarde, in tegendeel...
    Maar voor Films is het wel leuk om te hebben.
    Bij games geeft het zelfs een voordeel omdat je hoort waar iets zich buiten je zichtveld bevind en geeft het ook nog een gevoel van extra diepte.

Gelukkig heeft mijn moederbord wel S/Pdif met Dolby Digital Live, maar aangezien er eigenlijk geen moederborden meer zijn met Dolby Digital Live of DTS Connect zal ik bij mijn nieuwe systeem waarschijnlijk over moeten op een nieuwe receiver met HDMI In en Out, tenzij ik de boel op de 6 kanaals analoog aansluiting van de versterker aansluit.