4K Game PC - augustus 2019

Na enige tijd stilte op dit vlak is het weer hoog tijd om de PC Adviezen op te pakken. Voor de 4K Game PC van volgende maand heb ik onderstaand opzetje gemaakt:
TotaalProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 345,05€ 345,05
1Corsair K95 RGB Platinum Cherry MX Speed (US)€ 163,95€ 163,95
1Corsair RM650x 650W (2018)€ 99,90€ 99,90
1Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3000 CL15 kit€ 84,70€ 84,70
1Crucial P1 1TB€ 109,79€ 109,79
1Gigabyte X570 Aorus Pro€ 260,00€ 260,00
1Logitech G903 Lightspeed€ 94,99€ 94,99
1MSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio 8GB€ 809,00€ 809,00
1NZXT H700 Matte Black€ 135,05€ 135,05
1NZXT Kraken X62 AM4€ 148,39€ 148,39
1Philips 276E8VJSB€ 229,00€ 229,00
1Razer Goliathus Speed Cosmic Medium€ 16,99€ 16,99
1SteelSeries Arctis 7 2019 Edition Black€ 136,99€ 136,99
1Western Digital Blue 4TB€ 96,90€ 96,90
14 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 2.730,70

Ten opzichte van de vorige editie (uit december 2018) zijn de volgende componenten gewijzigd:
  • Ryzen 7 3700X icm X570 moederbord
  • RTX 2080 Super i.p.v. reguliere 2080
  • NVMe SSD i.p.v. MX500. Eventueel kunnen we ook iets meer besteden aan een niet-qlc-ssd, bijvoorbeeld de Kingston KC2000 of Corsair MP510 (alleen die laatste is atm nergens leverbaar)
  • Andere headset
  • Andere monitor. Dit is een relatief goedkoop model met een ips-paneel; op 4K heb je op gamingvlak een paar monitoren met G-Sync die al snel richting de duizend euro gaan en natuurlijk de 27" HDR 144Hz monitoren van Acer en Asus die 2500 euro kosten. Daarmee maak je dit advies alleen wel héél veel duurder...
Suggesties zijn uiteraard welkom! :)

Als monitor een https://nl.hardware.info/product/408703/lg-32ud59-b doen wellicht? 4K, VA, 40-60Hz Freesync en in hoogte verstelbaar voor een kleine 400 euro.

Met de 2080 Super zal het wel goed komen, dat er voorlopig ook nog interessante deals op de oude RTX 2080 kunnen zijn, kunnen we zeker vermelden.

Qua opslag kunnen we de harddisk in z'n geheel weglaten en een 1TB SATA SSD toevoegen? Of één 660p van 2TB? Als we 1TB NVMe TLC of één grote TLC NVMe als bootschijf willen, maken we het systeem duidelijk duurder helaas.

MZw

Senior Member
User systemen
De 32" lijkt mij prima value. Ik weet dat een enkeling 32" te groot vind voor gaming, wellicht ook nog een 27"als alternatief noemen. Ik zag deze Excellente geteste luxere 27" IPS nog: https://nl.hardware.info/artikel/8865/iiyama-prolite-xub2792uhsu-review-indruk-maken-met-meer-dan-een-late-binnenkomst#iiyama-prolite-xub2792uhsu Hoewel het geen gaming monitor wordt genoemd (Freesync/Gsync ontbreekt) lijkt het toch voor gaming een prima middenmoter. Kleurweergave erg goed, in hoogte verstelbaar, DP1.4, 3jaar garantie etc. De Philips als alternatieve 27" noemen kan uiteraard ook.

Qua storage: een extra 1Tb Sata SSD is vrijwel net zo duur dan een 1Tb QLC SSD. Ik zou dan voor een enkele 2Tb 660p kiezen.

pizzaman

Senior Member
User systemen
Wat is trouwens de meerwaarde van zo'n waterkoeling? Gaat die 3700x er echt sneller of stiller van draaien dan van een goede luchtkoeler? Ik vond dat een beetje tegenvallen, maar dat ik het vergeleek was een paar jaar geleden een geen rekening houdend met overklok.

Wat is trouwens de meerwaarde van zo'n waterkoeling? ...
Persoonlijk leek het mij een meerwaarde dat er geen zwaar koelblok aan je MB hing, maar dat de "zware" radiator aan je behuizing hangt. Druk op het moederbord is volgens mij altijd nefast (al ben ik meestal één van de weinigen die zich daar zorgen om maakt) waardoor ik ook steeds een "support" voorzie voor zware GPU's.

HilleG

Senior Member
User systemen
Gewicht cpu koeler wordt in mijn optiek overdreven. Ik heb al jaren een ND-15 aan mijn Z87 Hero hangen, hij is zelfs een paar keer mee verhuisd (op de zijkant dan wel). Moederbord is nog gewoon recht.

Het voordeel van een AIO t.o.v. een grote lucht koeler zit hem meer in de beschikbare ruimte. Een hoge luchtkoeler past niet in elke kast (ja ik kijk naar nou O11 dynamic) en je bent beperkt in de hoogte van je geheugen. Voordeel is dat je voor €50 een goede luchtkoeler hebt en klaar bent. Een AIO is over het algemeen snel €100 (daaronder presteren de AIO vaak matig), kan eventueel lek raken en ook die vloeistof blijft niet altijd goed, als is het een gesloten systeem. In een custom loop maakt men de onderdelen vaak schoon wanneer er rotzooi in komt, bij een AIO kan dit simpelweg niet.

Een AIO koop je dus vooral voor de looks en voor de compatibility met andere componenten. Een luchtkoeler is financieel gezien een betere investering zo lang het maar past rondom je overige componenten.

@Tomas, aantal vragen:
  1. Hoezo een H700 boven een H500 of bijvoorbeeld de Define R6/Define S2 variant?
  2. Steelseries headphones zijn niet getest, is dat geen vereiste meer om het in een PC advies te plaatsen? Je hebt ook de Logitech G935 en HyperX cloud flight in die prijsrange (die cloud flight is flink gedaald sinds review). Wellicht tijd voor een grotere test in de €80-140 range voor draadloze gaming headsets?
  3. Toetsenbord is erg persoonlijk. Niet elke persoon vindt een bepaalde switch fijn of hoeft al die toeters en (RGB) bellen. Ik zou een Ducky Shine 7 toevoegen voor degene die een puur prestatie gericht toetsenbord zoekt.
  4. De geheugenkit geeft nog wat twijfels. Veel mensen kiezen toch voor een 3200/CL14 of 3600/CL16-18 set i.c.m. Ryzen. Kosten zijn echter een extra €80, maar helpen schijnbaar wel bij de 0,1% en 1% lows in games. Verwachting is dat je dit op 4K toch minder zal gaan merken neem ik aan? Dan is het een prima prijs prestatie setje

Verder mooie samenstelling :)

Off topic: iets viel mij op bij het filteren van monitoren, er staat een kopje "maximale verversingsfrequentie", maar je moet de minimale frequentie invullen in het filter. Ik heb gezocht op het forum maar ik kon niet vinden waar ik dit kon melden.

Laatst bewerkt:

pizzaman

Senior Member
User systemen
Persoonlijk leek het mij een meerwaarde dat er geen zwaar koelblok aan je MB hing, maar dat de "zware" radiator aan je behuizing hangt. Druk op het moederbord is volgens mij altijd nefast (al ben ik meestal één van de weinigen die zich daar zorgen om maakt) waardoor ik ook steeds een "support" voorzie voor zware GPU's.
En @HilleG

Ik moest daar zelf ook wel aan wennen, het gewicht aan je mobo. Aan de andere kant heb je geen kilo's koeling nodig. Een Mugen 5 PCGH weegt een kilo. Die wordt dan bevestigd met backplate. In de praktijk zie ik mijn moederborden niet steeds verder doorbuigen of zo. Maar ik heb ook lange tijd liggende moederborden gehad om die reden. En tot voor kort ook nog een behuizing met boven de io en verticale videokaart (^.^)

Hoe dan ook: mijn punt is dat waterkoeling een dure en omslachtige manier is om de warmte de verplaatsen. Daarna is alsnog een radiator met fans nodig. Waterkoeling is een tussenstap naar alsnog luchtkoeling. Ik kan van die NZXT H700b behuizing geen review vinden op hardware info, maar voor dat geld moet ook die behuizing de warmte van de Ryzen 7 makkelijk kunnen afvoeren. En er moet plek zat in zijn voor een goede luchtkoeler. Bij mijn weten koelt waterkoeling daarom niet zoveel beter dan een goede luchtkoeler dat je echt hogere turbo haalt.

Dan is de meerwaarde van de waterkoeling set , zoals HilleG aangeeft dat het er optisch mooier uit ziet? Voor 100 euro extra! Dat is het toch niet waard? Een gaming pc is er doorgaans op gericht om vooral zoveel mogelijk fps voor je geld te halen. Met componenten die passen in de prijsklasse, maar met als doel om zo snel mogelijk games te draaien. En daarbij past geen geldverspilling. Of zie ik nog iets over het hoofd?

Laatst bewerkt:
Bovenaan