1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

4 of 8 ohm ?tweeter

Discussie in 'Consumentenelektronica' gestart door Hennes, 23 mei 2018.

1. Hennes

Hennes Senior Member

Sinds:
    26 feb 2007
    kan iemand mij helpen met de impedantie van mij filter, ik ben een soundbar aan het maken en heb 4 breedband speaker 8 ohm gekocht en die staan nu serie/parallel dus weer 8 ohm, maar nu wilde ik er een tweeter bij doen maar de vraag is nu moet ik die ook 8 ohm of juist 4 ohm pakken, dat komt parallel te staan met een condensator in serie 5 uF of 10 uF dat ligt aan de impedantie van de speaker.
    alvast mijn dank.

2. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Is afhankelijk van de geluidsproductie van de tweeter.
    En ook afhankelijk van de impedantie waarmee je wilt eindigen.
    En waarom een tweeter er bij zetten als je al breedbands hebt.
    Er gaat niks boven het geluid van breedbanders (voorop gesteld dat ze van goede kwaliteit zijn en je niet erg hard wilt spelen,want dat kunnen (echte) breedbanders niet zonder te gaan vervormen).
    Met het bijplaatsen van een tweeter ga je het fasegedrag/afstraalgedrag sterk verslechteren in het overnamegebied.
    Ik hoop niet dat je bezig bent zelf een luidpreker te fabriceren.
    Ik heb zelf vele jaren luidsprekertechniek als hobby gehad,en kan je zeggen dat elke poging tot het bouwen van een luidspreker (muv subwoofers) zonder bouwplan van een fabrikant (dus inc filter) gedoemd is te mislukken.
    Laat mijn op feiten gebaseerde uitspraken je desalnietemin niet weerhouden om enthousiast met de techniek bezig te zijn.
    Maar weet in ieder geval de mogelijke uitkomst van het project.

Laatst bewerkt: 23 mei 2018
    Wormwiel vindt dit nuttig.
  3. Hennes

Hennes Senior Member

Sinds:
    26 feb 2007
    ik heb nu 4 breedbanders 8 ohm en ik heb en met 4.7 uF condensator een tweeter bij geschakeld dus 6 db maar klink naar mij mening goed, ik snap jou wel als je het goed wilt doen dan word het een ander verhaal, ik heb ook 2 zelfgebouwde speaker 3 weg volgens boekje gebouwd en dat kling erg goed ,maar die sound bar is meer voor het 7.1 gebeuren dus veel herrie .
    tweeter is 80 watt en alles moet op 8 ohm uitkomen en als dat de mist in gaat dan zoek ik naar plan b, maar kan je me helpen met dat ohm gebeuren? moet dat 4 of 8 ohm worden?
    En nog ff op dat breedband terug te komen ja ik weet wel goede coaxiale speakers van Tannoy klinkt ook erg goed maar heeeel erg duur.
    En ik heb al jaren een actief subwoofer die het erg goed doet , eerst ook nog de versterker en filter gebouwd vanaf 20 Hertz later over gegaan naar een plaat versterker die ik nu nog hebt en doet het geweldig met een speaker van Monacor SPH-3ooTC 2x120watt zit 65 liter maar zou iets in de 72 liter moeten zijn, er zit een mooie bas in die niet dreunt kan er de ruiten er mee uit krijgen maar ik pas wel op met me buurvrouw hahaha

4. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Als je breedband 8 ohm is neem je ook voor de tweeter 8 ohm.
    Maar je hebt toch al een tweeter die naar tevredenheid speelt,dus dan is het toch klaar?
    Overigens,als je wat centen over hebt in de toekomst en je wilt nog eens wat zelf bouwen,dan kan ik je een tweeweg systeem van Dynaudio aanbevelen,erg prijzig de chassis in vergelijk met andere merken,maar het geld wel waard.
    Bovendien bespaar je geld op het filter omdat Dynaudio vaak gebruik maakt van 1e orde filtering.
    Tweeweg (10 L) met 17cm woofer,en 28mm tweeter,das eigenlijk het optimum wat je kunt hebben voor vokaal,en instrument.
    Wil je gaan stampen dan is het niet geschikt.
    En dan aanvullen met een sub voor het gebied van 100 naar beneden toe.
    Dynamiek kan zo'n tweeweg systeem natuurlijk niet veel hebben,maar qua geluidskwaliteit is er nauwelijks iets beters voor het geld.
    En als je goede bas wilt moet je zorgen dat de bas wordt verzorgd door meerdere speakers op verschillende plaatsen in de kamer,hoe meer hoe beter,staande golfen worden dan meer uitgestreken (en zwakker) in het spectrum,waardoor je een vlakkere bascurve krijgt,en door op ca 100 hz te filteren lukt dat.
    Maar nu dwaal ik af...

Laatst bewerkt: 24 mei 2018
  5. hellie112

hellie112 Member

Sinds:
    4 jan 2012
    Hoe ouder je wordt hoe minder goed je hoge tonen kunt horen. Persoonlijk hoor ik niet meer goed boven de 12.000 hz. Ik zou bv niet eens meer een tweeter nodig hebben. Overigens kan je met Boxsim van Visaton goed luidsprekers simuleren. Daar kan je ook je crossfilter netwerken invoeren en de effecten daarvan per luidspreker zien. Om daar gebruik van te kunnen maken moet je wel echt alle informatie van je luidspreker hebben.

6. Hennes

Hennes Senior Member

Sinds:
    26 feb 2007
    Ja hellie112 daar heb je gelijk in, de oren nemen af maar zat te kijken naar de breedband afstraling en die is bij de Visaton G20 SC erg goed, maar nou zag ik dat ik er daar 2 van heb ja in een box, die heb ik gebouwd de Fox light , ja ik dacht dat nummer komt me bekent voor en die word ook gefilterd met een condensator 4.7 uF en een spoel 0,33 mH us ik zat er niet veel naast, ja ik heb ook van die berekeningen prog. en daar stond het ook maar bij 4 speakers stond ff niks van bij hoe je zoiets moet aanpakken, dus ff 1 tweeter er uit halen en testen. zal ff wat fotos er bij doen toen ik de vox aan het bouwen was 2016 alweer.

Bijgevoegde bestanden:

7. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Even een tip,doe er mee wat je wilt.
    Ik zie op foto cam00022 dempingsmateriaal tegen de binnenwand zitten dat als dat het enigste is,totaal geen effect heeft.
    De dikte is dermate dun dat staande golven en reflecties daar totaal niet van onder de indruk zullen zijn.
    Met andere woorden het is veel te dun,en te weinig,effect is nihil,en dat is zonde want het is netjes gebouwd en d'Apolito systeem is ook niet verkeerd.
    Maar misschien heb je de rest van het dempingsmateriaal er uit liggen,dat hoop ik dan maar.

8. Hennes

Hennes Senior Member

Sinds:
    26 feb 2007
    Er is wel wat meer demping ingegaan maar om heel eerlijk te zijn weet ik het niet meer , maar ik kan er altijd wat bij duwen via de speaker aan de zijkant maar hoeveel kan ik er in doen?
    Ik heb net die ene tweeter er uit gehaald ja klink niet onaardig maar vond die andere beter ja iets harder en feller, misschien niks voor klassieke muziek maar voor films en andere muziek prima, ik heb het filter iets gewijzigd van die Vox zuilen bedoel ik ja niks in waarden, maar een duurdere elko aan de bas zijde daardoor werd het beter zei men, :)

9. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Denk je luisdpreker gevonden te hebben:
    http://www.visaton.de/de/produkte/hifi-surround-bauvorschlaege/archiv/vox-250-light

Ja dat zou inderdaad (kunnen) gelden voor een high end luidspreker,maar aangezien jouw chassis niet de high end capaciteiten bezitten,gaat die investering niets opleveren.
    Je chassis kunnen dat ietsje pietsje meer detail gewoon niet weergeven,dus..
    Je had met andere truukjes,zoals het plaatsen van stukjes bezemsteel parallel verspreid aan de binnenwanden grotere geluidskwaliteitswinsten kunnen boeken,maar das voor het volgende systeem.\
    Ook de volgende keer de binnenwanden schuin plaatsen in het bascompartiment (wanneer mogelijk) is een insiders truc,en zo zijn er meer.
    Kijk merken als visaton maken systemen die door iedereen te bouwen moeten zijn.
    Ben je een handige donder,en dat ben jij lijkt mij dan ga je een stap verder en ga je daar vanaf wijken ten voordele van het systeem.
    Uiteraard mag je alleen afwijken van zaken waarvan je weet hoe het werkt,en het effect ervan.
    Het wordt dan wel iets ingewikkelder,maar als je handig bent is dat geen probleem.
    Jarenlang heb ik de dure luidsprekermerken bekeken en welke truken zij uithalen,en daar zie je dingen zoals ik hieronder omschrijf.
    Over de demping in het middencompatiment.
    Zoals ook Visaton aangeeft lijkt me 1 mat voldoende.
    Het witte dempingsmateriaal welke je tegen de wanden hebt geplaatst tegen reflectie en resonaties doen in het gebied waarin de bas zn werk doet,helemaal niets.
    Voor die frequentie is dat beetje kunstvezels gewoon 100 lucht (dus niets)
    Tegen reflecties en eventuele resonanties gebruik je in dat gebied beter pritex (tandenschuim) tegen alle wanden.
    En nog beter,is het schuin plaatsen van wanden aan de binnenzijde (wanneer het volume het toelaat),en daartegen de pritex.
    Het effect ervan is dat resonaties wordenverspreid over een breder gebied,in plaat van 1 sterke (plus een aantal harmonischen) op enkele frequenties
    Maar de luidspreker is zeker interessant voor mensen die iets willen bouwen dat goed klinkt voor het budget.
    En voor bas geldt altijd VERDELEN,daarom liefst zo veel mogelijk subs,hoe meer hoe beter,en asymetrisch opgesteld,en op 1/3 van iedere wand.
    Alleen dan zit je (zoveel als mogelijk is) naar de luidspreker te luisteren en niet naar de resonaties van je kamer
    Maar dat gaat allemaal alleen werken als je geen partner hebt lol:)
    Overigens..
    Als je benieuwd bent naar de resonanties van een ruimte,en hun zeer sterke invloed op het geluid sluit je je pc op de audio aan,installeer een (gratis) audio editer en maak je gebruik van de toongenerator die vaak te vinden zijn in dergelijke programma's.
    Je gaat dan zitten op je luisterplek,terwijl je het programma (langzaam!) het audio frequentie bereik laat sweepen bv van 20-20k.
    Ik zeg alvast,leuk dat je luidspreker in de fabriek bij visaton (geldt voor alle luidsprekers) een plaatje als een lineaal liet zien,maar nu ga je enorme pieken en dalen horen,en DAT zijn nu de ruimteresonanties.\

10. Hennes

Hennes Senior Member

Sinds:
    26 feb 2007
    ja zo te horen heb je der wel verstand van, maar ja wat is goed als het naar mijn oren goed klinkt en buitenstaanders vinden het ook oke dan is het mij best, ik heb al verteld dat het meer te doen is om de effecten dan om het geluid zelf maar ik streef er wel naar om het allebei te doen maar een mootje Klips 9,1 of 2 is voor mij net iets te veel.
    Even een ander verhaal, jaren geleden toen me zoon nog een jaar of 10-11 was had hij en bureau wat in de hoek stond en we waren ook altijd bezig met computers en geluid, we hadden 1 luidspreker de allergoedkoopste die je maar kon vinden toen echt hij was nog geen 5 cent waard nog niet voor niks en het geluid was ook 3x niks, maar uit ruimte gebrek had ik dat kleine boxje denk 30x20 cm. ongeveer onder het bureau gezet in een hoek en omgedraaid, zou je denken nu word het helemaal niks maar neee, ik heb er nog nooit zulke mooie bassen uit zo,n klein kasje gehoord hahah ja echt waar het leek een beetje op een klips horn effect onbegrijpelijk.

11. Hennes

Hennes Senior Member

Sinds:
    26 feb 2007
    Heb inmiddels mijn soundbar klaar op de afwerking na, moet zeggen dat ie erg goed klinkt boven me verwachting, was een beetje bang voor fase draaiing maar ik kan er niks aan ontdekken of horen

Bijgevoegde bestanden:

12. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Ik zie duidelijk een fase draaiing, linksboven.... :D

13. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ja ik zie hm ook 360 graden draaien,dus das weer oke dan:)
    Ja ik zie alweer meerdere dingen die in ieder geval theoretisch erg stout zijn om te doen,maar uiteindelijk gaat het er om hoe jij het vindt klinken,en zo te horen is dat naar volle tevredenheid,en daar kan niks tegenop.
    Oke nog ff netjes afwerken,je hebt ervaring met het vorige project dus ,komt goed!

14. Hennes

Hennes Senior Member

Sinds:
    26 feb 2007
    ja het gaat er om of het zijn doel bereikt en voor mij is het zo goed, het is en word natuurlijk nooit een high end maar voor mij gaat het om de films, maar ik ben er nog lang niet moet nog aan een andere receiver 11,2 of 1 heb nu een sony 7,1 DA2400ES die straks te koop is dusss ??

15. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Weet wel een leuk volgend projectje voor je.
    Een active subwoofer die gaat van superlaag (25Hz(-3dB) tot een hz of 80.
    Mooie aanvulling met de boxen die je nu hebt (die grote dan).
    Vereisten,Urghm:
    Vrijgezel zijn lol,want ruimte voor 150 L of zo (groter dan 25L geeft al gemekker bij de vrouw).
    Maximum sound met minimale afmetingen.> wordt dus push-pull basreflex.
    2 lange slag woofer 30 (mag ook 40) cm
    1 versterker a min 300W
    Moet allemaal te realiseren zijn voor ca 1200 Euro
    Nee zonder dolle.. waarom een andere versterker kopen dan?
    DA2400ES is toch niks mis mee?

Laatst bewerkt: 11 jun 2018
  16. Hennes

Hennes Senior Member

Sinds:
    26 feb 2007
    Nee daar is ook niks mis mee, maar op den duur wil ik meerderen speakers plaatsen maar dat kan wel een paar jaar wachten en het kost allemaal wat van 4 stuks in het plafon maar dat moet ik ff bekijken hoe ik dat gaat doen, je heb van die speciale speakers bas mid. en hoge tonen in 1 maar denk toch dat er een kast omheen moet is ook beter voor de buren, ik heb van die speakers gevonden in Amerika ACE550 5.25" Kevlar® Trimless Thin Bezel Ceiling Speaker Pair, https://www.outdoorspeakerdepot.com/architectural-series-ceiling-wall-speakers.html
    maar ik weet niet precies wat het allemaal is

17. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Heb je nou een 4 of 8 ohm tweeter gebruikt?

18. Hennes

Hennes Senior Member

Sinds:
    26 feb 2007
    8 ohm

19. Hennes

Hennes Senior Member

Sinds:
    26 feb 2007
    die tweeter staat er parallel over die 4 en die staan serie / parallel en die zijn per stuk 8 0hm zouden ze nu 4 ohm staan maat ik weet niet hoe dat uitpakt bij tweeters maar het klinkt echt goed

20. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Dus die box is een kanaal? Dus niet stereo.
    Heb je mooi gemaakt, als het goed klinkt, dat is het belangrijkste.