1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

3TB harde schijf wordt niet herkend in BIOS (UEFI) en Windows 7

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door NaabJ, 17 jul 2012.

1. NaabJ

NaabJ Senior Member

Sinds:
    5 mei 2011
    Vanmorgen mijn nieuwe harde schijf (3TB) ontvangen en ingebouwd in mijn computer. Toen ik deze wilde formatteren kwam ik erachter dat deze niet herkend wordt door mijn computer. Ik voel dat de harde schijf trilt en heb de kabels zeer vaak opnieuw aangedrukt. Deze zitten duidelijk goed. Ik heb ook de drivers van mijn moederbord (Asus P8Z68-V) wat betreft SATA schijven opnieuw geïnstalleerd. De poort waar de harde schijf op staat aangesloten staat op "enabled" in de BIOS. Ik kan de schijf ook niet formatteren, aangezien deze niet wordt herkend.
    Heeft iemand enig idee wat ik kan doen zodat de schijf wordt herkend?

2. mijgame

mijgame Senior Member

Sinds:
    4 apr 2010
    Heb je geen bios update nodig om 2tb+ schijven te ondersteunen?

3. Computergek

Computergek

Sinds:
    27 jun 2007
  4. NaabJ

NaabJ Senior Member

Sinds:
    5 mei 2011
    Zojuist een bios update gedaan en het heeft geen verschil gemaakt.

Ik heb SeaTools voor windows gebruikt en hier is de schijf ook niet zichtbaar. Ook in schijfbeheer is de harde schijf helaas niet zichtbaar.

5. Joost Verhelst

Joost Verhelst Hardware.Info Pro OC

Sinds:
    19 mei 2008
    Heb je al verschillende sata poorten geprobeerd?

6. Computergek

Computergek

Sinds:
    27 jun 2007
    Probeer dan de volgende opties:

• Inderdaad aan andere sata poort
    • Andere sata kabel
    • Andere stroom kabel
    • Probeer de harddisk in een ander systeem

P.S kan je hem wel in de bios zien?

"Supports Hard Drives over 2.2TB
    ASUS UEFI BIOS natively supports hard drives larger than 2.2TB in 64-bit, with full storage space utilization helping deliver far more exciting computing than traditional BIOS versions. "

Heb je 64 bits windows?

Laatst bewerkt: 18 jul 2012
  7. NaabJ

NaabJ Senior Member

Sinds:
    5 mei 2011
    Jep. Heb er 4 geprobeerd en heb telkens hetzelfde resultaat.

• Heb 4 sata poorten geprobeerd. Werkt dus niet.
    • Heb de sata en stroomkabel van mijn andere harde schijf afgehaald en die in de nieuwe gebruikt en er is dus geen goed resultaat. De kabels zijn in orde.
    • Ik zal later vandaag de schijf proberen in een ander systeem. Ik heb dit nu niet gedaan aangezien de verschillende kabels en poorten ook geen goed resultaat gaven.

Ja, ik heb Windows 64 Bit.

Toen ik alleen de 3TB harde schijf aansloot op het systeem leek het erop dat de trillingen die ik eerst voelde (waarvan ik dacht dat die van de harde schijf kwamen) van de ventilator kwamen die ernaast hangt. Als ik de harde schijf in een ander systeem test ga ik voelen of het wel of niet de harde schijf is die de trillingen veroorzaakt.

In ieder geval al bedankt voor de hulp die ik heb gekregen! :lol:

8. Computergek

Computergek

Sinds:
    27 jun 2007
    Geen probleem, als de harddisk ook niet in een ander systeem werkt lijkt het me er op dat de harddisk gewoon defect is aangezien seagate tools hem ook niet ziet. Dan moet je contact opnemen met waar je hem gekocht hebt en je verhaal aan hun voor leggen. Ook natuurlijk vertellen wat je hebt gedaan en dat dit het probleem niet oploste. Waarschijnlijk geven hun een antwoord dat je een rma aanmoeten maken en dus de harddisk terug moet sturen.

Veel succes

9. NaabJ

NaabJ Senior Member

Sinds:
    5 mei 2011
    Zojuist geprobeerd in een andere computer. Ik voelde de schijf heel erg zachtjes tikken per 10 seconden ofzoiets. Het voelde in ieder geval niet goed. Ik ga nu MyCom maar eens een mailtje sturen. Nogmaals bedankt voor de moeite.

10. John767

John767 Senior Member

Sinds:
    7 sep 2005
    Een EFI bios is niet verplicht om een 2TB+ schijf te gebruiken binnen Windows. Het is wel nodig om te booten vanaf zo'n grote disk. Dus in het Bios zou je de schijf moeten zien verschijnen, net als in Windows.

Zie je deze ook niet op een andere pc, of via een externe behuizing verschijnen?
    In dat geval ff mailen met de winkel ;)

11. NaabJ

NaabJ Senior Member

Sinds:
    5 mei 2011
    Ik heb gisteren de schijf op de post gestuurd righting de winkel. Ik heb de schijf geprobeerd in een andere computer en daar werkte die ook niet. Daar verscheen de schijf