1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

3840x2160 of 3440x1440, IPS of TN, 1ms of 4/5ms?

Discussie in 'Monitoren' gestart door Unify, 11 apr 2019.

1. Unify

Unify Member

Sinds:
    5 apr 2014
    Goedemorgen,

Momenteel ben ik al weken bezig om uit te zoeken welk monitor ik moet kopen.
    Voorheen gamede ik met me PC op een 49inch televisie met 4K en HDR. Aangezien ik over 1,5 maand ga verhuizen en ik weer achter een bureau wil gaan gamen moet er een monitor aangeschaft worden. Nu twijfel ik gigantisch wat ik moet aanschaffen en google helpt me er bij, maar niet genoeg.

Nu lees ik dat HDR nog lang niet ver genoeg is op monitoren en het zonde is dit nu aan te schaffen. Dit maakt me ook niet heel erg veel uit, maar nu weet ik niet welke resolutie, paneel, response tijd, 16:9 of 21:9.

Ik hoor graag advies en ervaring en tips!
    Het budget ligt rond de €600,-

2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    3840*2160 natuurlijk. 16:9 is al een schijtverhouding, maar 21:9 is alleen maar erger.

3. niels-van-wooning

niels-van-wooning Senior Member

Sinds:
    6 sep 2016
    Goedemorgen Unify,

Ten eerste, wat zijn je systeem specs?

Het belangrijkste is:
    - Welk type games ga je spelen.
    - Hoe wil je je graphics instellen
    - Hoe competitief ben je.

Je zal namelijk eerst voor jezelf moeten uitzoeken wat voor resolutie + refreshrate
    bij je past. Ik heb hieronder een een advies (maar er zijn altijd mensen die er anders over denken)

Ben je zeer competitief en speel je multiplayer shooters:
    - Koop een 144hz, 2560 x 1440 scherm.

Ben je gemiddeld competitief en speel je multiplayer/singleplayer shooters of race games:
    - Koop een 100hz, 3440 x 1440 scherm.

Ben je een niet super competitieve gamer en wil je gewoon dat het er mooi uitziet:
    (platform games, strategie, 3rd person, single player)
    - Koop een 4k scherm. (Deze zijn in de 600euro range allemaal 60hz)

Diagonaal:
    De grootte van je scherm zal je alleen zelf moeten bepalen, echt iedereen heeft een eigen voorkeur.

Type paneel:
    - TN, in principe vergeten, TN koop je in deze tijd alleen nog als je OF een laag budget hebt
    OF echt EXTREEM competitief bent.
    Dit soort mensen kopen dan vaak een fullHD resolutie met 200+ refreshrate. Kleuren en kijkhoeken zijn ondermaats.
    - IPS, Prima keus, contrastwaarde wel wat lager dan VA
    - VA is een techniek die inmiddels een grote sprong heeft gemaakt en nu ook voor gaming monitoren wordt gebruikt.
    VA heeft een enorm contrast waardoor kleuren echt van je scherm afspatten. Je games zien er mooi uit en je kan evengoed
    competitief gamen. Persoonlijk zou ik voor VA gaan, maar dat is slechts mijn mening.

Snelheid van je paneel:
    - Als ik het een beetje globaal mag zeggen, alles van 4ms of lager is goed.

Refreshrate:
    - Persoonlijk heb ik 60, 75 en 144hz gehad.
    Als je eenmaal een shooter op 144hz hebt gedaan dan wil je echt nooit meer naar 60hz.
    Dit omdat het veel vloeiender loopt.

HDR:
    Staat idd in de kinderschoenen maar een monitor koop je meestal voor een jaar of 5.
    Nu is het miss nog niet zo HEEL grootschalig, maar de AAA games die nu uitkomen
    ondersteunen het wél.

Persoonlijke ervaringen:
    Zelf heb ik nu een Samsung C32HG70QQU en speel alleen shooters, redelijk competitief.
    - 144hz is echt ultiem, ZO veel vloeiender! (Je GPU moet het wel kunnen bijbenen)
    - VA paneel is echt ZO kleurrijk, je wil nooit meer wat anders.
    - Gebogen, voor TV's vind ik het verschrikkelijk, maar en monitor zit je in je eentje voor,
    het is nét ff dat stukje extra, je zit er nét ff meer in, ik vind het zeker een plus.
    - 1ms/4ms, persoonlijk merk ik er niet HEEL veel van.
    - Leuk, mooi, maar fel licht KAN irritant zijn, je kijkt soms letterlijk weg zoals van de zon buiten.

Begonnen op een 60hz TV met 100ms input lag, nou dat is ZO erg daar wil ik niet eens meer aan denken.
    Shooters op 60 spelen is sowieso al drama, als je niet anders gewend bent denk je gaat goed,
    als je een halve minuut op 144hz speelt dan denk je, wat heb ik al die tijd gemist.
    Zelfde gevoel heb je als je van een TN paneel naar een VA paneel stapt.

In ieder geval succes!
    Laat nog even horen wat je systeem specs zijn, welk type games je speelt, welke grafische instellingen je wil
    en hoe competitief je bent (of wil zijn), dan kunnen anderen en ikzelf je weer een stukje verder opweg helpen
    naar een monitor die bij jouw situatie past.

Groeten Niels

DonCorleon3, MZw, dnlffn en 2 anderen vinden dit nuttig.
  4. Unify

Unify Member

Sinds:
    5 apr 2014
    Niels,

Wat een top antwoorden. Hier heb ik direct al wat aan. Bedankt!

Momenteel zijn me specs een i5 4790K @ 4GHZ in combinatie met 16GB intern geheugen en een GTX1070 die eind dit jaar geüpgrade gaat worden naar een RTX2080 of als er een andere kaart in de familie komt die soortgelijk is.

Ik ben altijd wel een graphics junk geweest en wilde alles op ultra spelen tot ik 4K leerde kennen. Met 4K voldoen med. settings ook, maar toch een beetje extra zou fijn zijn. Vandaar ook de upgrade ergens dit jaar.

Betreft de games speel ik van alles. Denk aan Metro, Battlefield Anno, The Witcher, Borderlands, Assassins Creed, GTA, Frostpunk, Far Cry enz.
    Competitief ben ik niet heel erg. Ik vind het leuk om af en toe een potje online te spelen op BF, maar gezien het tijdgebrek start ik liever een singleplayer game op of speel ik Co-op.

5. niels-van-wooning

Sinds:
    6 sep 2016
    Oke top.

Omdat je een graphics junk bent kan je voor nu dan meteen wel stellen:
    - Paneeltype = VA kiezen.
    - 1-4ms = Beiden goed, in jouw situatie sowieso goed.
    - HDR = Doen als het binnen je budget én wens past.

Resolutie =
    Zoals je jezelf omschrijft is goede afstemming tussen jou en je systeem (met toekomstige GPU)
    een 4k scherm denk ik.

Je kan je huidige systeem dan nog even blijven gebruiken zonder dat je meteen alweer
    gaat neigen naar een CPU+MoBo+RAM upgrade.
    Je hebt een prima systeem hoor, maar uit je processor kan je niet hele hoge en consistente framerates halen
    met games zoals bv BF5.

Één vraag, heb je de i5 4690K of de i7 4790k? Want een i5 4790k bestaat namelijk niet :p.

Groeten Niels

6. Unify

Unify Member

Sinds:
    5 apr 2014
    Laatst bewerkt: 11 apr 2019
  7. Shofield

Shofield Senior Member

Sinds:
    10 nov 2014
    ik denk geen van beide, en ik zou niet voor 4K kiezen. Ik merk dat je niet met geld gooit en dan is een 27 inch 1440p met 120+hz toch een betere keuze. Ik heb daar ook voor gekozen in 2015 en zou dat nog steeds doen nu eerlijk gezegd... zeker met de prijzen van de grakas en wat je er voor terugkrijgt. met een 1070 zal je goed uit de voeten komen op 1440p.

8. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Het probleem bij extreem hoge refresh rates is dat je dan een krachtige CPU nodig zult hebben. Dus een 9700k/9900k en die zijn niet goedkoop icm een moederbord en RAM.

9. Shofield

Shofield Senior Member

Sinds:
    10 nov 2014
    met een 1070 of 2080 ga je geen extreem hoge fps halen en hij heeft een unlocked cpu.

10. Unify

Unify Member

Sinds:
    5 apr 2014
  11. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Mijn voorkeur zou de LG zijn. In deze prijsklasse wil je gewoon een in hoogte verstelbare voet. De naar beneden gerichte videoaansluitingen van de BenQ vind ik wel iets netter. Verder zijn ze erg vergelijkbaar met AMD Freesync, HDR, Panel, etc.
    Deze preview kon ik nog vinden van de LG: https://www.monitornerds.com/lg-32uk550-review/

12. niels-van-wooning

Sinds:
    6 sep 2016
    Sorry week op vakantie geweest hier.

De 2 die je hebt aangegeven liggen (op papier) dicht bij elkaar,
    de BenQ heeft wel DP1.4 ipv DP1.2 op de LG, en de LG kan je weer meer verstellen.

Ik moet zeggen dat ik op het net te weinig info kan vinden om qua beeldkwaliteit een goed overwogen keus te kunnen maken.
    Op Youtube zijn er wel reviews zag ik maar heb eerlijk gezegd geen tijd gehad om die door te kijken.

Van de BenQ wel onderstaande review gevonden maar van de LG niets vergelijkbaars.
    https://www.rtings.com/monitor/reviews/benq/ew3270u

Ik zou zeggen check youtube even voor beiden monitoren, als je er niet uitkomt over een aantasl dagen, laat het dan even weten.

13. Unify

Unify Member

Sinds:
    5 apr 2014
    Heerlijk! Hoop dat het genieten was. Momenteel ben ik ook nog een maand op vakantie.

Maar goed betreft de schermen denk ik dan dat ik voor LG ga. Heb wat reviews en filmpjes gezien en dit lijkt me toch een goede optie.

Als je zelf suggesties heb voor een scherm is dat natuurlijk ook meer dan welkom!

14. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
    3 jaar later :

kan me helemaal vinden in wat jij zegt. Maar ik ben ook meer een graphics freak geworden dan competitive speler, ik heb nu een 27 inch 144 hz 1080p

even mijn vraag waar jij misschien dmv ervaring antwoord op weet:
    - Is het verschil in de praktijk goed zichtbaar als je op een ultra wide : 34 inch 3440 x 1440 game of 32 inch 3840 x 2160 ? (beide uitgaand van 60 hz)

15. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Tuurlijk. Het gaat hem om een PPI rekensom (pixels per vierkante inch).

16. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
    true.. thnx