32GB geheugen

Dabomb

Senior Member
Ik vraag mij af of we over 4 a 6 jaar wellicht 32GB geheugen nodig zullen hebben?
Las laats dat de geheugen prijzen heel snel weer gaan stijgen door conflicten tussen Japan en zuid-korea..
Dit ook wegens de grondstoffen moeilijker aan te komen zijn.. Dus hij zou zomaar eens kunnen dat we weer in een geheugen prijs crisus zouden komen en dus beter nou meer geheugen aan te kopen..

EDIT:

Als je 32 GB geheugen wilt kopen wat is de beste optie>

Geheugen dat draait op

3466 op CL16 \
3200 op CL 14/ Beide rond de 300 euro
of
3200op CL15 /16? (cas 16 rond de 180 a 200 euro)

Er zit hier namelijk een aardig prijs verschil tussen.

32GB boven die 3466 CL16 is gewoon gigantisch te duur..
Max is 300 euro dat ik wil uit geven, liever nog veel minder als dat meer te rechtvaardigen is.

i.v.m ryzen 3000 / 4000

https://www.techpowerup.com/review/amd-zen-2-memory-performance-scaling-benchmark/

Laatst bewerkt:

Gronaldo

Senior Member
Je gaat toch niet serieus nu al geheugen kopen voor over x jaar? Wat je mogelijkerwijs wel of niet nodig zou kunnen hebben? Tegen die tijd zit je zoveel verder in de ontwikkelingen, dat het de vraag is of je er tegen die tijd überhaupt nog iets aan hebt.

Dan kan je beter benzine opslaan in je schuur :D

Enigma147

Senior Member
Als je het nu kan gebruiken, prima, vooral doen. Maar als je genoeg hebt aan 16 GB zou ik er niet in investeren. In de computerindustrie verandert er teveel om investeringen in de toekomst te doen.

Het verschil tussen normaal en Supersnel geheugen merk je onder normale omstandigheden niet. Met benchmarks natuurlijk wel.

suijkerbuijk

Senior Member
De prijzen zijn nu zo goed koop.
En als je pc net gebouwt is zal ik zeker wat meer ram er in gooien.
Zeker met de nieuwe games dat gaat uitkomen.
Er zijn zelfs games die al tegen de 16gb en hoger oplopen.

Het is geen gek idee dus .

Dabomb

Senior Member
Je gaat toch niet serieus nu al geheugen kopen voor over x jaar? Wat je mogelijkerwijs wel of niet nodig zou kunnen hebben? Tegen die tijd zit je zoveel verder in de ontwikkelingen, dat het de vraag is of je er tegen die tijd überhaupt nog iets aan hebt.

Ik was ook niet van plan om me huidige hardware na 1 a 2 jaar al weer te gaan dumpen..

Forum m8

Senior Member
Ik vraag mij af of we over 4 a 6 jaar wellicht 32GB geheugen nodig zullen hebben?
Ik heb al krap 3 jaar 32GB geheugen bij een i5-6600K, en het is een genot.

Ik overweeg nu mijn i5-2500K systeem te voorzien van nieuw geheugen / mobo / CPU, en daar komt ook gewoon 32GB (2x16GB) in.

Alles moeten afsluiten alvorens te gaan gamen heb ik ook een hekel aan.

Van der berg

Senior Member
32GB is in prijs énorm gedaald waar ik begin februari 2019 nog €282 heb betaald voor een Corsair Vengeance 32GB (2×16) DDR4 3200MHz CL16. Ik heb geüpdate van 4×8 DDR4 2666MHz CL16 naar 2×16 DDR4 3200MHz CL16. Ik zie dat hetzelfde geheugen kit 3200MHz nu nog maar €150! Kost. In spellen afhankelijk spel merk ik dat het niet meer de 12GB overschreid. Ik hoor wel dat 2×16 beter is dan 4×8.

32GB is mooi maar het is erg veel. Ik had niet verwacht dat de prijzen opeens zoveel lager zouden zijn.

Ik raad je 3200MHz aan CL 14 is mooi maar bekijk de benchmarks eens, want niet iedere CL waarde is evensneller dan bijvoorbeeld CL16. Ik wilde een set met CL14 maar Corsair Vengeance 3200MHz met CL16 deed het opvallend beter

Ik ben in overweging te upgraden en met Ryzen 3000 heb je aan 3200MHz voldoende

Laatst bewerkt:

Eighty Three

Senior Member
Koop een extra setje waneer het pas nodig is, tot dan bespaart het geld. Ik zelf kom als gamer amper aan de 8gb, geldt ook voor Davinci. In sommige games zit het verbruik incl os tegen de 10gb. Ik heb dus nog ruim voldoende aan 16gb ram.

Forum m8

Senior Member
@Forum m8 Misschien zeg ik iets verkeerds, maar dat buffer kan ik niet uizetten? Volgens m ijj is dat mogelijk
Wat? Die buffer wil je niet uitzetten. In het donkerblauwe deel in de balk in het 2e screenshot zitten dingen die gebufferd zijn. Dat zijn dingen waarvan Windows denkt dat je het binnenkort (weer) gaat gebruiken. Dat kan en wordt gewoon weggeknikkerd als je het geheugen nodig hebt voor het groene deel, maar dan profiteer je dus niet meer van de gebufferde data als je die kort daarna weer gebruikt.

Zo was het met Battlefield jaren geleden al dat als je in een server zat met een beperkt aantal maps in de rotatie, het laden erg snel ging. Was de rotatie langer en had je weinig geheugen... dan duurde het laden telkens lang.

Veel geheugen gebruik hier?
Zit zelf maar op 5,3 GB
207 processen met 2633 threads lol
Ik vind dit normaal. Hoe meer RAM je hebt, hoe meer Windows ook gebruikt. Vergelijk het met verhuizen; drie vrachtwagens uitladen naar een Villa en dan daarna alles op z'n plek zetten gaat makkelijker dan drie vrachtwagens in een jaren '50 rijtjeshuis uitladen...

LaCrimosa

Senior Member

Oi, mijn koeien lopen op diesel :p

Van der berg

Senior Member
Ik zou nu ook niet meer hebben geüpgraded. Maar als je wilt upgraden voor over een x aantal jaartjes dan heb je er niets aan want volgende jaar komen de eerste DDR5 modules al en als AMD en Intel die in gebruik nemen heb je niets meer aan DDR4.

Tenzij je nu ecgt geheugen re kort kom of net als ik overweeg naar Ryzen of Intel

suijkerbuijk

Senior Member
Ik zou nu ook niet meer hebben geüpgraded. Maar als je wilt upgraden voor over een x aantal jaartjes dan heb je er niets aan want volgende jaar komen de eerste DDR5 modules al en als AMD en Intel die in gebruik nemen heb je niets meer aan DDR4.

Tenzij je nu ecgt geheugen re kort kom of net als ik overweeg naar Ryzen of Intel
Dat weet ik zo net nog niet .
Zelfs intel heeft lang ddr3 en 4 ondersteunt als overgang .
Dat geld voor amd ook met ddr2 en 3 .
Nee ik denk niet dat ze op eens gaan zeggen van alles overboord en alles nieuw.

In tegendeel intel heeft nog steeds support op ddr3 met hun cpu nu .
Kijk maar naar de mobile of zelfs de nuc versie die ddr3 gebruiken .
Zelfs chinees borden zetten vrij nieuwe intel serie op een ddr3 bord .
Zelfs chinees bouwt de mobile cpu om naar een desktop versie en kan je dus gewoon bestellen.
moederbord
cpu

Forum m8

Senior Member

Jouw upgrade van 4x8 naar 2x16 sloeg sowieso al nergens op...

wailingwimmy

Senior Member
Meer geheugen lijkt me altijd goed.
Of dat nu DDR3/4 of 5 is lijkt me minder belangrijk.
Haal met mijn DDR3 2400 c9 nog steeds dezelfde/betere performance als met menig ddr4 setje.
Zeker als het om latentie gaat.

Bovenaan