1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

32 inch 4k of 24 Ultra Wide 3440x1440 of toch 2560x1440 ultra wide 144 hz

Discussie in 'Monitoren' gestart door DonCorleon3, 29 apr 2019.

1. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
  2. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
    wel nice toch ook ?

ik ben toch voor de MSI Optix Mag341CQ gegaan. en gisteravond even getest. (werd laat bezorgd)

De reviews waren goed welke ik op youtube had gezien en op interhnet her en der heb gelezen. Is begin dit jaar uitgekomen (je krijg er ook redeem code van Division 2 erbij ) en qua features zit er minder op (zoals geen ingebouwde speaker, weinig aansluitingen 1 x hdmi 1 x dp 1 x dvi geen usb's) vandaar ook dat deze gemiddeld 100,- goedkoper is dan een soortgelijk scherm v e ander merk. Als het beeld maar goed is denk ik dan.

kanttekening : ik kwam van Oled 65 inch 4k tv , daarna heel even Anno 1800 gespeeld op mn oude monitor (asus 1080p 144 hz) waar de resolutie beduidend minder was, daarom de snak naar 4k scherm of ultra wide maar dan iig 3440 x 1440 (100 hz)

Gister het scherm dus uitgepakt en alles. Was allemaal goed te doen op zich. kabels zaten er allemaal bij, alleen wel erg kort :mad:

Dus heb t een en ander moeten verplaatsen om iig de Display port aan te kunnen sluiten. Mijn dual DVI was lang genoeg, maar achteraf geeft die maar 60 hz door. DP 100 hz.

1e indruk :

Wat mooie achtergronden erbij gezocht en wat aan mijn instellingen veranderd, iets meer brightness, Contrast en kleur.

Het scherm heeft dus voor-ingestelde beeldopties (User, Movie, FPS, RTS, Blue filter)

Anno 1800 opgestart. Instellingen alles ultra en resolutie uiteraard 3440 x 1440 (100 hz) ik heb Nvidia 1080 ti , toch ff Freesync aangezet om te kijken of het verschil maakt ook in nvidia instellingen. nog niet echt kunnen oordelen, als t goed is doet het niks maar goed (ingame V synch uit).

Op User, welke ik heb aangepast op gebied van brightness en contrast en wat kleur zag het er smooth en mooi uit, maar als ik de instelling op RTS zette of een andere optie kwam ik er snel achter dat dat scherper werd wat ik overigens niet bij User kan veranderen. Die blijft vaag, waardoor de randen e.d. er smooth uitzien, maar detail is zeker 30 % minder te zien. golfjes in het water of stenen op muren van huisjes, of bomen, struiken, standbeelden, etc. (in Anno 1800)

dus heb de RTS optie weer wat ge-fine-tuned. 1 nadeel is als je ingame brightness etc verhoogd en je komt terug in windows dan zijn je vensters wat bij mij vrij wit is met achtergronden , slecht te zien. Te fel, dus heb dan een standaard FPS instelling gekozen (de standaard voor-geprogrammeerde instelling) om het weer goed te kunnen zien.

Positief :

Verder in Windows ziet het er allemaal wel strak uit. Scaling niet echt nodig zoals er vaak gezegd wordt, was inderdaad goed te doen.

Ik heb meteen even dode pixel test uitgevoerd en die zitten er ook niet in dus dat was ook positief.

en het ziet er gewoon dik uit, breed scherm, alles scherp, goede kleuren. Zwartwaarden zijn erg goed, zwart is nagenoeg echt zwart. het is geen Oled, maar die richting gaat het wel naartoe.

Daarbij moet ik zeggen dat tijdens gaming de beeldverwerking heel snel is, waar ik op mijn tv soms wel kan janken zo erg door de atrifacts, motion/blur e.a. technieken om je beeld te verbeteren, is dit bij dit scherm alleen te zien als je pal op het scherm (2 cm van je beeld af zit) en dan per vooraf-ingestelde beeldoptie net ff anders. Als ik rond beweeg met de muis zie je een heel dun randje heel kort de motion/blur, maar zo kort dat t geen naam mag hebben.
    wel hoe ik de "user mode" had ingesteld qua brightness etc. zag ik bij Far Cry 5 in de verte wel dingen die niet om aan te zien waren, als ik mijn muis bewoog zag ik een dikke roze paarse gloed bewegen, niet om aan te zien, maar met de vooraf ingestelde opties zoals ze standaard zijn, is dit weg.

Er zit wel bij de vooraf-ingestelde beeld opties een maximum aan bepaalde instellingen. Als ik bij beeldoptie "FPS" koos en die bijvoorbeeld wat wilde fine tunen door brightness te verhogen, dan gebeurde er niks meer boven de 75 % , zo ook bij contrast etc.
    Maar dat ik voornamelijk om artifacts en andere dingen te voorkomen of zo minimaal mogelijk te houden.
    op schaal van 100 (%) zie je als je er pal op zit / goed kijkt, misschien 2 tot 5 % artifacts/motion/blur.

1e oordeel (van 2 uur) op gebied van Gaming :

Ik heb vervolgens Tomb Raider (laatste deel) gestart en betrapte me er wel op dat ik op mijn tv, verbaasd zat te kijken hoe mooi het spel er uit zag. En dat op dit scherm het eigenlijk een beetje tegen viel. De belichting, op bijvoorbeeld de bladeren waar het zonlicht op stond waren veel minder mooi om te zien.

Metro Exodus :
    ook daar stond ik verbaasd naar mijn tv te kijken hoe mooi de weerkaatsing van de maan was op de pakjes van mijn enemies en gebouwen, water etc. waarbij ik ook hier weer had dat dit een stuk minder is. Ook de detail van de gezichten leken harder en simpeler.

Zo ook bij Far Cry 5 , daar had ik veel meer zon in de natuur om te zien dan bij de donkere games. maar ook de anti aliasing die op zijn hoogst staan in elke game zag ik hier vooral dat ik nog wat hoekige randjes zag welke er naar mijn idee veel strakker uitzagen op mijn tv (native 4k)

Dus vroeg en vraag mezelf nog steeds af :
    - ligt dat aan omdat ik er nu met mijn neus pal boven op zit (het scherm) ? ik denk het niet omdat ik op mijn tv soms ook met mn neus er bovenop zat (1,5 meter a 2 meter)

- Ik denk eigenlijk dat het ligt aan de lichtopbrengst. Nu zal 250 cd/m2 niet veel verschillen van 300 denk ik, Maar bij de meeste 4k tv's is dan 1000 nits. de echt gecertificeerde HDR voorwaarden. Daar heb je met HDR toch een groot verschil qua belichting dan de meeste monitoren.

- Maar het kan ook aan de resolutie liggen. je zit er even ver van af 1,5 met ongeveer en ipv 3840 x 2160 is de resolutie van de 34 ultra wide screens 3440 x 1440 (iig bij de MSI Optix MAG341CQ), dus lagere resolutie wat misschien net ff die scherpte/anti aliasing er minder uit laat zien.

ik heb ook zitte kutten met nvidia 3D stellingen, om die kwalitatief hoger te zetten ipv prestatie. Maar ook dan verbetert dit niet echt.

Maar goed, dus alles heb ik in 2 uur ervaren, toen was het vrij laat dus ben er mee gestopt en ik ga vanavond ff verder testen en oordelen.
    ik ben helaas ook een erge zeikerd als t op beeld aan komt...

* Wat ik ook moest ervaren blijkbaar is dat als je games opstart, je in het hoofdmenu komt waar je gewoon dikke zwarte balken aan de zijkanten hebt. Na ongeveer een half uur kwam ik erachter dat je het spel gewoon moest opstarten en dat ie dan wel 21:9 3440 x 1440 pakt en dus full screen hebt :mad:
    had ik in all reviews nergens iets van gelezen of gezien.

En 1 nadeel wat ik wel heb ervaren :

* er zit gewoon wel Flickering in. Er zit anti-flicker iets op wat ze ook graag naar buiten brengen bij de reviews, maar ik zie gewoon flickeringen. bij het laden van games, als je in het menu zit van games. tijdens het gamen gelukkig niet.

tbc

3. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Zeker wel, ik kijk er met veel plezier naar en hij voldoet ruimschoots voor mijn gebruik.

Ik hoop dat ook jij uiteindelijk van je monitor kan genieten, want ik proef een beetje teleurstellende eerste indruk?

4. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Tja je moet ook een Va paneel niet gaan vergelijken met een OLED. OLED panelen zijn nu eenmaal superieur.

Laatst bewerkt: 7 mei 2019
    DonCorleon3 vindt dit nuttig.
  5. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
    ik heb em gister uitvoerig getest. mijn oude monitor er naast via HDMI 1080p en getest met

Far Cry 5
    Battlefield V
    Anno 1800
    Dirt Rally 2.0

inmiddels ook veel geswitched met de vooraf ingestelde beeld instellingen.

In bepaalde spellen kon je makkelijk switchen via Options van t ene naar t andere beeldscherm.

Ik vond het verschil zodanig weinig, dat ik voor mezelf gemiddeld 20% a 25 % de resolutie echt mooier en scherper vond. Qua kleur wat valer, dat is persoonlijk. Ik hou van meer kleur dan normaal en aardig wat contrast en brightness. als je richting de zon kijkt moet je t idee hebben dat de zon ook echt fel is.

bij Far Cry 5 was dat t mooist, maar liep toch steeds tegen de felheid/witwaardes aan. het is toch een 250 cd/m2 denk ik dan.

Twijfelde nog na 3 uur testen. Want is het me de 540,- waard voor 20 a 25 % scherper beeld ?

Toen wilde ik mijn ps4 pro er op aan sluiten. dat is dus gewoon uitgerekte 1080p beeld. 3440x1440 herkentie niet dus geen 4K. Zag er niet uit ! terwijl ik in een youtube reviews iemand er heel lovend over zag praten. niet ff melden dat het geen 4k was .....................

dat was voor mij wel de doorslag om de monitor terug te sturen. Geen ultra wide screen meer voor mij. en sowieso een volledige 4k.

En ben een ervaring rijker en dat is dat ik toch naar de helderheid moet kijken aangezien ik daar persoonlijk ook veel waarde aan hecht.

dus heb meteen gekeken naar HDR monitors. maar een BenQ HDR (geemuleerd) en andere met 350 cd/m2 waar ik voor 90% in reacties leest dat het geen meerwaarde heeft. moet ik dan naar HDR kijken. zo niet, dan moet ik echt naar een zaak rijden om te gaan kijken.

ik heb nu even naar Momentum 436M6VBPAB gekeken. https://nl.hardware.info/nieuws/564...momentum-436m6vbpab-de-eerste-hdr1000-monitor

is iig een goede HDR met 750 cd/m2 goede responsetijden, enige grotere nadeel wat ik lees is de b(L)ack bleeding. maar ik denk dat ik daar wel mee kan leven.

alleen zou dit voor pc gaming met 1,5 meter afstand niet TE groot zijn ?

6. Shave

Shave Member

Sinds:
    20 jun 2014
    robin15243 en DonCorleon3 vinden dit nuttig.
  7. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Maar hij wil dat niet meer,alleen 4k verteld hij.
    Ja zoals Jurian al opmerkte,de tv gebruikt een heel andere techniek,en is speciaal gemaakt om alles nog beter uit de verf te laten komen.

8. Shave

Shave Member

Sinds:
    20 jun 2014
    tftcentral over die momentum philips: Not ideal for close up PC use due to text fringing and static dithering artefacts

9. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Ik vrees er ook voor dat het enige wat je wilt is een OLED monitor. Je geeft aan dat je hoog contrast, echt een fel beeld (zon) en ook een met mooie kleuren wilt. Alleen een plasma en OLED kunnen dat.

Voor zover ik weet zijn er geen OLED monitoren die te betalen zijn en aan je eisen voldoen. Je zal dus water bij de wijn moeten doen of je OLED tv blijven gebruiken.

VA, IPS etc (op OLED na) hebben allemaal last van backbleed als je felle schermen hebt. Zelf vindt ik dat veel erger dan een zon die mij dan maar niet verblind.

Veel succes met je zoektocht.

10. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
    thnx voor de feedback allemaal.

Oled geen optie ivm prijs idd. dan maar concessies doen.

Ik denk dat achteraf het verschil tussen 250 cd/m2 en 350 á 400 cd/m2 toch wel een groot verschil is. Kan zo zijn dat het voor mij net het verschil maakt .... misschien ook niet :confused:

ik ga dit weekend een 40 inch 4k scherm testen om iig te ervaren voor mezelf of zo'n groot scherm storend is vanwege " text fringing and static dithering artefacts " zoals @Shave zegt.

11. Shave

Shave Member

Sinds:
    20 jun 2014
  12. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
  13. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
    Inmiddels 40 inch iiyamah getest op +/- 60 cm afstand van mn gezicht. Ik moest zeggen dat ik positief verrast was met het níet zien van ghosting, artifacts e.d. ondanks t grote scherm. Alles was nog steeds scherp eigenlijk. dit scherm had dacht ik ook een cd/m2 van 350 en de belichting en kleuren waren over t algemeen zonder al te veel in te stellen bij elk spel wel goed.

t.o.v. de MSI optix 43... die ik had waar ik meer tijd kwijt was aan tweaken van kleur etc. (scherpte was niet aanpasbaar) dan t spelen zelf.

ik heb nu de :
    Philips Momentum 436M6VBPAB Zwart gehaald.

vanavond weer in gebruik nemen / testen. @Shave goeie site die pcmonitors.info.... hier heb ik nog de meest nuttige info gelezen dan alle andere sites bij elkaar. het type moet wel getest zijn. zo wilde ik die BenQ EW 3270U ook lezen maar is niet getest.

ik had dit scherm gereserveerd. bij aankomst vd winkel wilde ik toch liever eerst de 32 inch v benq proberen ivm ppi en 60 cm afstand zitten. die kon pas morgen geleverd/opgehaald worden. en de philips Momentum 43M6VBPAB stond al klaar.

"Mijn advies zou zijn om deze eerst te gaan uitproberen en bevalt ie niet ? dan kan je altijd binnen 30 dagen ruilen , zei de verkoper."

dus heb em toch mee genomen. met die 40 inch was de game ervaring wel lekker. native 4k was toch beduidend scheper dan de 3440 x 1440 vind ik persoonlijk. Wel merkte ik voor t eerst inputlag. net ff een honderdste of minder, maar als je met de muis bewoog in BF V merkte je t. echt minimaal maar toch.

in review v pcmonitors over de Philips Momentum 43M6VBPAB was dit niet merkbaar zeggen ze.
    https://pcmonitors.info/reviews/philips-436m6vbpab/

Verder zag ik bij de 40 inch op die afstand van +/- 60 cm van de 3 uur testen heel af en toe de pixeltjes en als je er dan op ging letten, zag je t niet meer. v schaal 1 op 100 (%) vond ik dit voor 10 - 15 % merkbaar.

Anno 1800: als je inzoomde was alles uiteraard groot maar alle lijntjes waren haarscherp en recht. geen hoekje te bekennen 100 % anti aliasing als t ware.

ben benieuwd hoe t met de 43 inch is. Bij de afhaalbalie zeiden ze : Uw TV meneer ............ o_O

mr. nice vindt dit nuttig.
  14. robin15243

robin15243 Senior Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    wow, mooi ding. Heb de hele review gelezen, thanks for sharing.

Schokkend dat de 34gk950G maar 120hz ondersteund vanwege limitaties in zijn g-sync module. Het paneel kan gewoon native 144hz zoals in zijn Free-sync broertje. Dan betaal je 120 euro meer voor G-sync, en lever je 24hz in. Slechte deal...

De freesync variant (34gk950F) is wel heel nice. Maarja, weer geen g-sync :rolleyes: