1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

32 inch 4k of 24 Ultra Wide 3440x1440 of toch 2560x1440 ultra wide 144 hz

Discussie in 'Monitoren' gestart door DonCorleon3, 29 apr 2019.

1. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
    Hoi,

ik ben op zoek naar een nieuwe monitor. mijn budget is max € 450,-

(ik heb nu een 27 inch ASUS VG278HE 144 hz)

ik ben al dagen reviews aan het bekijken en inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer. De ene reviewer zegt dat ghosting nauwelijk tot niet te zien is met een 4 ms inputlag of lager, de ander weer wel.

Sowieso wil ik minimaal een 31.5 inch monitor

mijn systeem:
    i7 4770k boxed
    8 GB DDR3
    EVGA GTX 1080 ti

ik gebruik het alleen om te gamen, dus zoek een scherm om te gamen, maar het kan mij niet scherp genoeg zijn. Ik denk dat een 1440p (2560x1440) niet veel zoden aan de dijk zet voor mij betreft het grafisch aspect.

ik twijfel meer tussen een Ultra Wide Curved(34 inch zijn die meestal) 3440 x 1440 60 hz (of 100,- duurder 100 hz ) voor de beleving (110 ppi)
    MSI Optix MAG341CQ (https://nl.hardware.info/product/500885/msi-optix-mag341cq)
    Iiyama ProLite XUB3490WQSU-B1 (https://nl.hardware.info/product/335785/iiyama-prolite-xub3490wqsu-b1/reviews)
    Acer ed347ckr https://tweakers.net/pricewatch/1270195/acer-ed347ckr-zwart.html

of

een 32 inch 4k scherm 3840 x 2160 60 hz (140 ppi)
    hier heb ik deze voor gevonden:
    Philips 328P6VJEB (https://nl.hardware.info/product/371915/philips-328p6vjeb)
    BenQ EW3270u (https://nl.hardware.info/product/434775/benq-ew3270u)
    LG overwogen, maar zag er minder mooi uit naar mijn mening
    ben gaan kijken welke goed uit de test kwam en mocht ik een keer mijn ps4 Pro er op aansluiten is HDR (ondanks geemuleerd) ook wel netjes.

Daarbij denk ik dat ik het VA paneel mooier vind dan de IPS ivm bleeding in zwarte/donkere gedeeltes. (anderzijds hou ik ook van veel kleur en contrast wat vaak bij IPS weer mooier is)

Verschillende reviews gezien waar de 1 dus zegt alles minder dan 4 ms is goed en ghosting o.i.d. niet te zien is. Bij een andere dat dit niet te voorkomen is met een 60 hz.

ik heb nu mijn computer ongeveer 1,5 maand aangesloten beneden op mijn tv (LG OLED65B7V) 4k 60 hz 23 ms inputlag.

ik moet zeggen dat ik de snelheid van 60 hz qua gamen wel mee vind vallen, wel is t nadeel volgens mij 60 hz i.c.m. de inputlag dat ik de ghosting, judder etc erg merkbaar vind. De motion oplossing is compensatie, maar de artifacts zijn vaak niet om aan te zien.

En omdat ik toch liever met muis en toetsenbord achter een desktop zit, plus een rustiger beeld en snellere inputlag op een monitor heeft dat toch mijn voorkeur.

het gaat er bij mij vooral om dat ik steeds verbaasd wil zijn hoe mooi het eruit ziet, daarom begon ik naar 4k te kijken, maar op den duur toch ook maar eens naar ultra wide gekeken etc. en dan blijf in mijn hoofd zitten, ja maar 32 inch 4K heeft wel 140 ppi dus dat is toch wel erg dik. En 4k + alles op ultra qua settings ingame, haal je toch amper 60 fps , dus is 60 hz wel genoeg.

ergens ben ik bang dat ik nu de 144 hz gewend ben dat t toch tegen gaat vallen. Anderzijds is de 4K ervaring op een monitor met 4ms of minder zodanig verbluffend, dat dit voor mij waardevoller is dan de 144 hz op lagere resolutie.

ik speel op t moment Anno 1800 waar ik nog heeeel veel uren in ga steken.
    verders Ghost Recon Wildlands, The Division 1 & 2, Battlefield V, CS:GO (zal enige spel zijn waarbij ik de 144hz wel zou missen denk ik), Assassins Creed Oddesey draait net niet lekker alles Ultra in 4K,
    eind vh jaar nieuwe Settlers

Ik hoop dat iemand mij kan helpen om de doorslag te geven

(die "24" in topic moet weg)

2. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Ik speel zelf op een 34 inch 3440x1440 en zou niet meer terug willen. Ook ghosting geen probleem mee (kan per monitor schelen natuurlijk, maar is toch eerder iets van 5 jaar geleden (let wel er zijn wel degelijk nog slechte monitors, maar als je iets neemt dat HWI aangeraden heeft kan je bijna niet de mist in gaan...).
    Probeer wel even in een winkel te werken / spel te spelen op een ultra wide zodat je zeker bent dat het niet van minuut één voor jou een no go is.

3. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
    Ok , en waar kan ik dat testen? Want dat zou ik niet weten

4. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Media markt heeft er wel een paar staan maar of je erop kan gamen weet ik niet meer.

5. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Nee. Maar er zijn genoeg pc winkels waar je mss rustiger kan kijken ... Open wat nieuwssites plaats drie pagina's naast elkaar...

6. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
    Ik ben een aantal winkels afgegaan, maar in Dordrecht en omstreken is er geen 1 die zulke monitors hebben staan om eens te vergelijken :(

ik heb wel wat mensen gesproken over hun ervaringen met 4k monitors en ultra wide monitors.

Ik had graag zelf willen zien of je met een 32 inch 4k monitor 60 hz betreft de pixeldichtheid en een ultra wide 34 inch 3440 x 1440 60 of 100 hz nou praktisch echt verschil ziet qua scherpte

één van de medewerkers zei dat een ultra wide van 3440 x 1440 toch ook zeker aan te raden is.
    Dat de pixeldichtheid uiteraard minder is omdat de hoogte van het beeld "smaller" is. en op papier dus ook de pixeldichtheid lager is (logisch) maar in de praktijk het verschil met een native 4k monitor nauwelijks te zien is qua scherpte/pixeldichtheid.
    En dat een GTX 1080 ti het toch ook iets minder zwaar heeft door de resolutie (gaming)

Dit heeft me wel weer geïnteresseerd om toch nog eens goed naar de ultra wide schermen te kijken. zijn alleen weer wat duurder .... o_O

7. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Ik kan je zeggen dat een 1080Ti ook niet genoeg is op 3440x1440P. Ik heb dit en mag bij veel games een aantal instellingen terugschroeven.

8. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
    :confused:

ja t zal niet veel verschil maken 3860x1440 of 3440x1440p

mag ik vragen welke monitor jij hebt jurrian120 ?

ik moet zeggen dat ik in 4K alles Ultra :
    Tomb Raider (die laatste) alles ultra
    Anno 1800 (moest ik terug schroeven schaduwen en view distance lager gezet verder draaitie wel)
    Metro Exodus alles ultra
    Assassins Creed Odessey (terug geschroefd)
    Battlefield V alles ultra
    Far Cry 5 alles ultra
    The Division 1 alles ultra
    Wildlands alles ultra
    The Evil Within 2 alles ultra

zonder problemen kunnen draaien, ik heb (nog) geen fps metingen gedaan, want denk dat een aantal spellen niet boven de 35 a 40 fps kwamen, maar mijn grens ligt op minimaal 30/35 fps (ligt beetje aan welk spel, Anno is prima te doen bijvoorbeeld)

9. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Als je onder mijn avatar op het pc met monitor icoontje klikt zie je wat mijn PC is inc monitoren.

Maar het is een AOC u3477Pqu.

10. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
    nice man, dus jij bent al even eigenaar van zo'n dik scherm :)

ik zit naar 100 hz te kijken omdat ik ergens bang ben dat 60 hz voor gamen minder is als ik alle reviews mag geloven. 60 hz aantrekkelijker in prijs en dan zou ik denk ik ook voor een ips paneel gaan, maar twijfel erg.

maar wat is jouw ervaring dan met gamen verder ?

betreft responsetijde ghosting/tearing? , eventuele flickering, kleuren (ik zie dat t een IPS scherm is) zijn wel goed denk ik zo ? contrast? b(L)ackbleeding? maak je gebruik v freesync?

11. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    100Hz is teveel van het goede. Voor gaming zijn er zat AAA games die net boven de 60 Hz uit komen. Je zal dan ook moeten investeren in een nieuwe CPU omdat die met name bij hogere framerates belangrijker is.

Maar ik merk wel als je snel beweegt en door de enorme breedte wel merkt dat 60 wel aan de lage kant is. Dus een 100Hz wil je wel maar dan zal je ook een 2080 ti nodig gaan hebben met een 9900k. Als je het uiterste wil met de genoemde games. Als je genoegen neemt met medium zal je denk ik wel ver komen.

Bleeding valt mee. Heb mijn scherm op 30% helderheid (is net een zon als je hem op 100% zet). Overdrive op medium dus ghosting valt mee. En gebruikt ik geen FreeSync dit omdat hij het niet heeft en op moment maar een selectie an schermen FreeSync hebben op nVidia GPU's. Beeld is erg mooi maar als ik mij niet vergis ook wel goed uit de test als het op het weergeven van kleuren aan komt.

Tot slot raad ik aan om niet voor een curved te gaan. Dit omdat lijnen niet meer recht zijn (in ieder geval voor het oog). Maar aan de andere kant s het wel heel breed. Hoe ver zit je van je monitor af is namelijk ook wel belangrijk om te weten.

12. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
    Hmmm... ik zit 1 tot 1,5 meter van Mn beeldscherm af.

Maar lijnen niet meer recht? Hoe bedoel je dat? Als een huis voor je staat in een game dat de randen v h huis/muren een beetje krom zijn?

Ps: 100hz zou dan een kleine boorbereiding zijn op de toekomst, dat is t enige denk ik. Of wanneer je een counter strike op lagere resolutie zet en wel die 100 fps haal

13. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    De vraag voor de afstand is zodat je niet te dicht erop zit dus elke keer je hoofd mag draaien.

Als je voor een muur staat zie je dat een lijn recht is of niet. Maar als en een bolling in zit ziet het er niet meer recht uit. Dus als je bijvoorbeeld een lijn hebt ziet dit er niet recht uit op een curved scherm terwijl deze dat (pixel technisch) wel is. En gezien de afstand kan je beter voor een flat panel gaan.

Counter strike zal je met gemak halen. Ik denk dat 8k nog geen probleem zal zijn. Maar als ik kijk naar de games die je noemt zullen ze allemaal tegen GPU en CPU aanlopen als je over de 60 heen wilt op 3440x1440P (op CS na).

14. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019

Hmmm ok dat is misschien wel een dingetje dan. Mij leek het juist wel nuttig met zo’n breed scherm dat die curved is. Dan zit je er meer in lijkt me , qua beleving. Daar wilde ik echt voor gaan :confused: als t n breedbeeld zou worden.

Ja daarom zou 100 hz zou dan meer boorbereiding zijn op toekomst wanneer ik ooit een dikkere videokaart zou halen en tzt wel over de 60 fps komen.

Lastig kiezen, de AOC u3477Pqu is ook flat, zie ik. Strak scherm ook.

15. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
    En dan is het ook nog eens zo dat je dan kiest voor IPS met 60 hz of 100hz met VA panel

Ik heb nu een tn panel dus kwalitatief ga ik er sws op vooruit zeggen ze allemaal in reviews etc.

Heb verder geen ervaring met IPS of VA weet inmiddels wel de verschillen door wat ik heb gelezen. Maar bij VA grootste nadeel de kijkhoeken en color schifting. Maar kijkhoek is geen issue denk ik dan want je zit met gamen toch recht voor je beeldscherm. Color shifting is een kwestie van ervaren denk ik en gevoelsafhankelijk van ieders oog.

Andrrzijds ben ik ook wel gecharmeerd van goede kleuren wat IPS als t goed is beter voor elkaar heeft.

16. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    IPS en VA hebben veel last van ghosting. TN is de techniek als je daar juist geen last van wilt hebben. Het is kiezen tussen snelle reactie tijden en mindere kleuren of mooier beeld maar een grotere kans op ghosting.

Al moet ik nog UW schermen tegenkomen die TN panelen hebben.

Dus het is subjectief wat erop vooruitgaan betekent.

Een scherm gaat ook veel langer mee dan een GPU dus om daar voorin de toekomst aal naar uit te kijken is wel een overweging waard.

17. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Ook niet bij Informatique?

18. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
    Dat is n goeie. Niet aan gedacht, ga ik binnenkort ff langs

Ben inmiddels ook gecharmeerd v
    Msi optix mag341cq
    https://www.coolblue.nl/product/822...m=pricecomparison&ref=440118&utm_content=2292

Qua prijs n stuk goedkoper geen extra features zoals USB aansluitingen , geen speakers, maar beeld is te vergelijken met de Philips, Samsung etc als ik de reviews mag geloven

19. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Ik gebruik al langere tijd een IPS scherm, maar van ghosting heb ik totaal geen last.

20. DonCorleon3

DonCorleon3 Member

Sinds:
    29 apr 2019
    Welk scherm heb jij dan?