2e monitor

Hallo allemaal ik heb een probleem, ik heb een computer zonder videokaart met Windows 10 pro alleen ik heb voor een lage prijs een kleine (ik schat) zo'n 19 inch monitor weten te krijgen. Hij beschikt over een vga aansluiting. Mijn hoofd monitor heeft ook een vga aansluiting en mijn computer heeft maar een vga aansluiting. Dus ik had een vga splitter gekocht. Maar mijn computer herkent de monitoren dan maar als een monitor. Heeft iemand misschien een oplossing?

MZw

Senior Member
Welk moederbord gebruik je, zodat we kunnen uitzoeken welke videoaansluitingen erop zitten?
Welk type hoofdmonitor gebruik je, wellicht zitten daar nog andere aansluitingen op?

Forum m8

Senior Member
Heeft iemand misschien een oplossing?
Afval weer terugbrengen en overstappen naar een monitoraansluiting van de laatste 20 jaar (...)

VGA had moeten uitsterven samen met de CRT's.

Die splitters zijn ervoor om hetzelfde beeld op meerdere monitoren weer te geven.

Sorry voor het laten reageren maar allebei bedankt voor jullie reactie. MZw ik zal vandaag even kijken welk moederbord ik heb en in mijn hoofdmonitor zit een vga aansluiting en een dvi aansluiting maar de dvi aansluiting gebruik ik voor mijn xbox.

MSDOS Retro

Senior Member
Ik heb dat zo opgelost met mijn setup:

MSI 7850 2GB: hierop zit een DVI naar VGA Adapter. Deze gaat naar mijn primaire VGA monitor
Gigabyte Z87X-OC moedebord heeft HDMI. Via de onboard graphics van de CPU aangestuurd. Bij de action een HDMI naar VGA adapter gehaald. Hierop mijn secondaire VGA monitor aangesloten.

Afhankelijk van je setup kun je dus best een losse videokaart erin steken.

Zo deed ik dat jaren geleden ook al met mijn Athlon XP's
1 AGP videokaart als primair, en 1 PCI kaart als secondaire voor een 2e monitor

nutty

Senior Member
Dacht even dat er weer iemand een post van 15 jaar terug een rotschop had gegeven,maar dat is niet zo.
Prijs moet wel onder de 5 euro zijn geweest...(en voor dat bedrag zouden de meesten hem niet kopen,maar als jij er mee geholpen bent,kan ik me er nog iets bij voostellen)
Koop toch beter een monitor met minimaal hdmi

Nutty inderdaad hij kostte mij om precies te zijn maar €3, en voor die prijs een werkende monitor krijgen? Dan laat ik hem natuurlijk niet staan. En ik weet niet of jullie (vooral MZw) er want aan heeft maar het moederbord kon ik niet zo snel vinden maar ik heb een DELL Optiplex 790 i5 processor 4gb Ram en geen videokaart.

nutty

Senior Member
Ja zoals ik al zei,dat scenario was het enige dat de aankoop zou rechtvaardigen.
Even gekeken,jammer,en ook vreemd dat de dell geen hdmi heeft,maar goed voor 1080p en voor dat geld is daar mee te leven.

MSDOS Retro

Senior Member
Nutty inderdaad hij kostte mij om precies te zijn maar €3, en voor die prijs een werkende monitor krijgen? Dan laat ik hem natuurlijk niet staan. En ik weet niet of jullie (vooral MZw) er want aan heeft maar het moederbord kon ik niet zo snel vinden maar ik heb een DELL Optiplex 790 i5 processor 4gb Ram en geen videokaart.
Je hebt die adapter dus ook kunnen vinden bij de Action?

Forum m8

Senior Member
Ja zoals ik al zei,dat scenario was het enige dat de aankoop zou rechtvaardigen.
Even gekeken,jammer,en ook vreemd dat de dell geen hdmi heeft,maar goed voor 1080p en voor dat geld is daar mee te leven.
Dell is juist een van de groot drijvers achter het onstaan van Displayport, want het ontwikkelen en gebruiken van Displayport was voor Dell goedkoper dan alsmaar eindeloos HDMI royalties aftikken. Om de adoptie ervan te versnellen hebben ze het vervolgens royaltie-vrij beschikbaar gesteld aan de rest van de markt.

Van mij mogen ze die lijn nog wat verder doortrekken en HDMI volledig weglaten van monitoren en computers.

MZw

Senior Member
Ik denk dat jou Optiplex 790 een moederbord heeft met Displayport (rechthoekig en één schuine kant) en VGA aansluiting. In dat geval kun je twee monitors separaat aansturen. Via de VGA aansluiting de oude 19"monitor. Via de Displayport, met behulp van een adapter, de hoofdmonitor. Er zijn zowel adapters te koop voor Displayport naar (Digitaal)DVI als voor Displayport naar (Analoog)VGA. Ik zou altijd voor DVI kiezen en bij gebruik van de Xbox de stekkers verwisselen.
Tenslotte nog even opletten of je een DVI-I of DVI-D aansluiting op je hoofdmonitor hebt, beide zijn leverbaar.
Daarbij ga ik er vanuit dat de interne gpu van je processor destijds ook reeds twee monitoren tegelijk kon aansturen, waarschijnlijk zijn beide ook nog geen Full-HD.

Bovenaan