24" 1920x1200 monitor houden of vervangen door 27" 2560x1440?

(Cross-post wegens keuze videokaart nog te maken.)
Huidige monitor is https://nl.hardware.info/product/42418/samsung-syncmaster-2443bw
Twee grote vragen/beslissingen daarover:
1. Kan die monitor qua beeldkwaliteit nog mee of zijn er tegenwoordig veel betere (helderheid, kijkhoeken, kleurechtheid) die toch betaalbaar (200-400 euro) zijn?
2. Een nieuwe zou 27" QHD worden; is dat niet te groot als je de oude gewend bent?
De antwoorden zullen bepalen welke videokaart ik in huis haal om (die van) een Ryzen 2400G APU te vervangen: RX580/590 of RX 5700.
Gebruiksdoel blijft gelijk: algemeen thuisgebruik, gaming (Far Cry, AC, TF2), Photoshop.
Alvast bedankt!

xzandr

Senior Member
User systemen
Ik heb ooit een 20" 16/10 monitor vervangen voor een 24" 16/9 scherm, en ondanks de 4" meer miste ik de 16/10 verhouding, ik heb toen weer snel een 24" 16/10 gekocht.
Nu ben ik weer van 16/10 naar 16/9 veranderd, en om dezelfde ervaring te voorkomen heb ik 27" overgeslagen en heb nu 32" 1440p.
Op dit formaat is 16/10 geen gemis meer, en een groot scherm went erg snel.
Als je voor een 1440p scherm kiest kan je de 580/590 wel schrappen, die trekken dat niet, de RX5700 is een prima kaart voor QHD.

Dabomb

Senior Member
User systemen
Met een RX580 / 590 zou ik zelf niet voor WQHD kiezen, dan zit je echt op het minimale randje.. De RX5700 is daar beter voor geschikt en die red het ook.

Elke scherm kan je in prenciepe wel 10 jaar gebruiken of langer, ligt er maar net aan wat je gebruiks doel is.. (vooral met een beetje thuis werk geen probleem)
Voor mij is een scherm van 2008 eigenlijk wel afgeschreven voor een nieuwe build in anno 2019.. zeker als je er een modernere videokaart eraan wilt hangen. Die aangezien anno 2008 technologie zeg maar al achterhaalt is.. En ja er zijn betere panelen te vinden. Raad je dan eerder aan om voor een IPS of voor een VA paneel te gaan. 27inch is niet te groot, gewoon perfect zelfs. Je hebt dan meer oppervlakte en dus meer overzicht.

Het ligt er ook aan of dat je er ruimte voor hebt.. Zie dat je tegenwoordig ook 32 inch a 34 inch hebt.. Zou er wellicht intresse voor kunnen tonen. Maar heb er gewoon weg de ruimte niet voor.. 27 inch is voor mij dan ook het grootst mogelijk zonder in de weg te staan.

RX5700 is nogal duur, omdat ik dan ook het scherm moet vervangen (anders heeft het niet veel zin).
Vandaar de twijfel om nog eventjes langer met dit scherm te doen en een 580/590 te nemen. En pas binnen een jaar of twee de grote upgrade te doen.

Dabomb

Senior Member
User systemen
Veel keuze heb je momenteel niet dan..

Je kan nog wel een vega56 kunnen kopen voor rond de 250 euro, alleen dat is het geld niet echt meer waard omdat het al een oudere kaart betreft.
Die best wel stroom verbruikt en een tweak nodig heeft om goed te laten worden.. Ook word de kaart best wel heet.

Andere opties die je dan hebt is een RTX2060 super (maar die is ook niet goedkoop)
Of een oudere GTX 1070 TI.

Ok. Twee opties:
1. Dit scherm nog een tijdje houden en deze kaart kopen (250 euro): https://nl.hardware.info/product/502435/sapphire-radeon-rx-590-nitro+-special-edition-8gb
Binnen jaar of twee upgraden naar QHD (scherm + RX5700, die dan wellicht goedkoper is) en de RX590 verkopen.
2. Nu alvast de RX5700 kopen en "binnen afzienbare tijd" het QHD-scherm. Jammer maar helaas als de videokaart intussen goedkoper wordt, maar dan heb ik tenminste niet geïnvesteerd in een RX590 die ik dan tweedehands kwijt moet.
Wat denken jullie? En zijn er de komende weken/maanden goeie momenten om deze aankopen te doen?
Thx!

Dabomb

Senior Member
User systemen
1. Dan zou ik eerder de RX580 8GB nemen als die goedkoper is.. Want kwa prestaties verschilt het niet veel ten opzichte van de RX590.

2. Geld proppen in een product dat je later weer verkoopt is nooit een goede investering.. Omdat de waarde van een RX580 RX590 snel daalt en je er dan nog amper iets voor terug krijgt.. Je kan dat beetje extra geld beter in die RX5700 investeren, dan hoef je die ook niet te verkopen.

Het maakt opzicht verder niet uit of je met die RX5700 op fullHD speelt of niet. De max is toch WQHD. Of 4k als je 30-40FPS wilt. (alleen zou ik dat voor het laatste niet doen.)

Bovenaan