1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

2080ti watergekoeld of normale 2080ti

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door Rick Heekelaar, 17 jan 2019.

1. Rick Heekelaar

Rick Heekelaar Member

Sinds:
    18 nov 2018
    Ik zit in een luxe dilemma , ik ga mijn gpu upgraden , ik heb de 2080 Ti trio van MSI al gehad maar hier zat flinke coil whine op dus die heb ik terug gestuurd.

Nu zit ik te twijfelen tussen de volgende 2 keuzes :

- De MSI GeForce RTX 2080 Ti LIGHTNING Z pre-orderen en überhaupt wachten of ik deze wel krijg omdat ik op sommige YT filmpjes mensen hoor zeggen dat dit een limited edition is en er maar 1000 stuks van worden gemaakt.

- of mijn CPU en GPU watergekoeld laten maken met de GPU : MSI GeForce RTX 2080 Ti SEA HAWK EK X

Ik heb zelf 0,0 ervaring met een custom loop dus ik zou dit moeten laten doen (vind t er wel altijd ontzettend vet uit zien), iemand die ik ken die dit voor mij wil fixen zegt dat ik daar een kleine 400 euro voor kwijt ben.

zelf weet ik niet of ik hier na jaren nog veel onderhoud aan heb.

mijn systeem ziet er zo uit :

Behuizing : corsair 500D SE RGB.

Voeding : Thermaltake smart pro 850w brons.

Processor : i7 8086K.

Moederbord : MSI Z370 gaming pro carbon.

Ram geheugen : Corsair VENGEANCE RGB PRO,XMP 16GB DDR4-3600 KIT(2X8GB)

Waterkoeling processor : Corsair H150i pro.

Ik hoor graag wat advies , of zo'n custom loop wel aan te raden is aan iemand die hier eigenlijk niks vanaf weet.

Rick.

2. niels-van-wooning

niels-van-wooning Senior Member

Sinds:
    6 sep 2016
    Goedemorgen Rick,

Uiteindelijk begint natuurlijk iedereen met nul ervaring.
    Het ligt meer aan het lef (en natuurlijk dat beetje extra geld) dat je hebt om het gewoon te doen of niet.

Ik zou je ten eerste aanraden om je goed in te lezen en Youtube filmpjes te kijken.
    Als tweede zou ik je aanraden om op een site als HighFlow.nl te kijken.

Er zijn een aantal punten die je moet overwegingen voor jezelf:
    - Als je je GPU gaat waterkoelen in je loop is hij niet zo makkelijk te wisselen als een luchtgekoelde.
    - Als je een watergekoelde GPU aanschaft is deze 2e hands lastiger te verkopen omdat de markt wat kleiner is.
    - Als je je GPU gaat waterkoelen is het aan te raden wat extra radiator oppervlak te hebben,
    (Dit MOET niet maar is uiteindelijk wél stiller. Ik zou uitgaan van een oppervlak van 5x120mm/4x140mm
    2x120mm kan ook gewoon hoor, maar zoals ik eerder aangaf zorgt dit voor wat meer geluid van je fans omdat
    ze onder load wat harder moeten werken om de boel koel te houden.
    Voor alleen je CPU is 3x120mm ideaal, maar 1x120 kan ook, die moet alleen wat harder werken ;-)

Dan moet je een merk uitzoeken wat bij je past, en een goede pomp.
    Een D5 is tot nu toe altijd zo ongeveer beste pomp geweest,
    deze kan je van meerdere merken kopen met hun eigen jasje eromheen.

Goede merken (waar ik zelf ervaring mee heb) zijn EKWB en XSPC.
    XSPC is in mijn ervaring de beste omdat ik die vanaf 2015 nog nooit heb open hoeven halen voor problemen.
    1 keer om 1 cm koelvloeistof bij te vullen.
    Van mn EK setje is de pomp lek gegaan 2 weken geleden (Wel een budget setje = FluidGaming A120).
    Had ik niet verwacht eerlijk gezegd omdat EK best een vooraanstaand merk is.

Dan je koelwater,
    Je hebt premix en zelfmix. Bij zelfmix moet je even opletten dat je anti alg toevoegd en een anti corrosie metaaltje.
    Van premix gebruik ik zelf Feser 1, na 3.5 jaar nog geen troepel water/extreme verdamping of andere problemen.

Slang:
    Je hebt Hard en zacht,
    Als beginner gewoon met zacht beginnen, als je meer ervaring hebt of bv na een jaartje toch hard wil, dan kan je voor je bestaande systeem wat andere fittingen kopen, harde pijp, buig gereedschap en gaan.
    Van hard heb je 2 soorten, dit zijn plexiglas en PETG. Plexiglas breekt en scheurt erg snel,
    PETG is een beetje PVC-achtig en dus makkelijker.

Materiaal:
    Als je zelf je set gaat samenstellen dan moet je erop letten dat je óf alles van koper hebt óf alles van aluminium.
    Als je deze door elkaar gebruikt heb je binnen een paar maanden corrosie en troebel koelwater.

Aftappen en flow:
    Als je van plan bent je GPU ook te waterkoelen is het handing om een aftapkraantje erbij te kopen, je kan je loop gemakkelijk leeg laten lopen als je je GPU gaat upgraden of wisselen.
    Verder is een analoog flowmetertje ook aan te raden zodat je altijd kan zien of je pomp daadwerkelijk water rond pompt.

Verder kan je, als je bv gewoon een complete set koopt, daar nog een extra radiator bij bestellen en een GPU waterblok.

Had dit verhaal wel 3 kantjes kunnen maken maar je moet ergens mee beginnen.

Succes in elk geval!

Groeten Niels

Ps, een custom loop is (mits je de juiste onderdelen gebruikt) héél erg stil.
    En juist onder load onderscheiden zich dan de mannen van de jongens.

Ps2, als je een GPU met goede koeling koopt (dus met genoeg ventilator oppervlak en koelblok oppervlak) kan deze ook gewoon stil zijn, je moet wel altijd zelf even een fanprofiel aanmaken in afterburner. Daarbij kan je ook nog denken aan undervolten, powerlimit iets naar beneden en een framecap.
    Als je je GPU gaat overclocken en hem voluit laat beulen dan ga je hem natuurlijk wel gewoon altijd horen, vooral in de zomer, met een custom loop is dat niet zo. Zeker niet met 5x120mm aan radiator oppervlak.

Ps3, ik denk dat het beste advies is, als je je GPU steeds up to date houdt en hem niet altijd laat 100% laat beulen maar 97%, hou je GPU dan gewoon op lucht. Als je je GPU 1x aanschaft en daarna liever voor een hele tijd niet meer + overclocken, neem hem dan liever mee in je loop. Even gelet op het verkopen van je GPU en het makkelijk kunnen

Laatst bewerkt: 18 jan 2019
    Rick Heekelaar, wailingwimmy en philpend vinden dit nuttig.
  3. Rick Heekelaar

Rick Heekelaar Member

Sinds:
    18 nov 2018
    Kijk hier heb ik wat aan niels heel duidelijk , Zoals ik zei ga ik het samen met een jongen doen die er wat meer verstand heb dan ik ,

Die ga ik dit ook even laten lezen !

Ik heb op t moment waterkoeling met een radiator voor 3x120 ,
    Maar dat is zo'n kant en klare van corsair.

Zit hier zoveel verschil in dan met een custom loop? ( buiten het zicht natuurlijk )

Nogmaals hardstikke bedankt voor je tijd/ duidelijke uitleg!

4. niels-van-wooning

Sinds:
    6 sep 2016
    Lastige vraag,

Als jij nu en Corsair 3x120mm hebt is dat al een geweldige koeler. Jouw CPU
    zal echt niet 30 graden koeler worden onder load als je er een 3x120mm custom loop op zet.

Een custom loop koop je eigenlijk echt voor de looks en is voor mensen die het naast gamen/werk/editten
    gewoon heel erg leuk vinden om het uit te vogelen, onderdelen uit te zoeken, in elkaar te zetten en
    om dan vervolgens daarna steeds weer wat te verbeteren, RGB toevoegen, noem het maar op.

Even buiten de uitzonderingen gezien.
    Gemiddeld genomen, presteren custom loops wel beter dan closed loops in termen van geluidsproductie en koeling
    als je ze vergelijkt met hetzelfde radiator oppervlak EN niet op de kosten gelet want custom is altijd duurder.
    (nogmaals gemiddeld genomen).

Ik heb er zo even geen cijfers van voorhanden, maar het zal erop neerkomen dat een budget custom loop
    qua koeling en geluidsproductie een beetje vergelijkbaar zal zijn met een wat duurdere closed loop zoals jouw Corsair.

Maar hier zitten wel 1000 mitsen en maren aan.
    - Een budget custom loop zal (gemiddeld) eerder onderhoud nodig hebben en er zullen eerder onderdelen stuk gaan/lekken.
    - Lekken zijn heel veel mensen bang voor, maar als je gewoon goede kwaliteit onderdelen koopt, niet bezuinigd! op onderdelen
    en netjes bent met het installeren van het hele syteem, bv het aandraaien van je fittingen en slangen eroverheen duwen dan
    hoeft een custom loop helemaal nooit van zijn leven te lekken.
    - Bij een closed loop kan je niets in de gaten houden (hoeveelheid koelvloeistof, pomp kan stuk gaan, enz..)
    - Bij een custom loop heb je (meestal) doozichtige slangen, zo kan zien wanneer je systeem vervuilt raakt,
    zien of je koelvloeistof wat verdampt, zien (met flowmeter) of je pomp ook echt rondpompt.
    - Bij een custom loop kan je onderdelen vervangen als deze minder worden of niet meer naar wens zijn,
    bij een closed loop moet je je hele setje weggooien.
    - Een custom loop kan je blijven uitbreiden, je kan klein beginnen en groot eindigen, of andersom.
    - Een custom loop kan uiteindelijk ook jaren meegaan! Er zijn genoeg mensen die langer dan 10 jaar met en set doen en die het
    steeds weer meenemen naar hun volgende systeem. Je koelwater raakt ooit een keertje vervuilt maar dat is een kwestie van
    leeglopen, reinigen en bijvullen. Je pomp gaat uiteindelijk natuurlijk ook een keer stuk, maar als je een D5 hebt,
    heb je inmiddels (als ik dat mag zeggen) wel al 3 setjes closed loop versleten hoor).
    (nogmaals, buiten de uitzonderingen)
    - Zie het als een voeding waarbij je zelf bv de condensatoren steeds kan vervangen zodat hij uiteindelijk gewoon langer meekan.

Als (wijs) advies:
    Wanneer je voor jezelf hebt overwogen om je GPU op lucht te houden, blijf bij je Corsair TOT hij stuk gaat en koop een mooie custom loop.

Wat ik zelf zou doen (en daar zullen vast mensen het niet mee eens zijn):
    Als je het geld al hebt klaarliggen en het brand ook in je hand..
    Verkoop die Corsair gewoon, en doe het!

Het is een geweldige ervaring (en leerzaam) om zelf je koeling te verzinnen, uit te zoeken en te bouwen!
    Elke keer als je je pc aanzet dan denk je... Wauw!
    Als er iemand maar dan ook iemand op visite komt... Eerst je pc showen, daarna koffie.
    Zelf heb ik niet eens een kast om mijn PC...

Lees nog wel even regel 4-6 van dit stukje vóórdat je iets doet, want moet wel eerlijk blijven!
    Als je iemand bent die gewoon wil gamen/werken/noem het maar op, en verder geen moeilijk gedoe wil, niet doen..
    Sterker nog, dan ben je eigenlijk zelfs beter af met een goede luchtkoeler!
    Enn, als je je temps wat lager wil hebben, weet het niet 100% zeker, maar volgens mij kan je jouw CPU delidden.

Groeten Niels

wailingwimmy en Rick Heekelaar vinden dit nuttig.
  5. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    De 8086k is eigenlijk een cherry picked 8700k, als je die naar 5,2/5,3 GHz all core wilt clocken zal hem moeten delidden en heb je toch echt een custom loop met minimaal 3 x 140 rad nodig.
    Indien je dan je GPU ook in de loop zet is een 2de rad ook geen overbodige luxe.

6. Rick Heekelaar

Rick Heekelaar Member

Sinds:
    18 nov 2018

dankjewel niels ik ga hier nog even flink over na denken en je comment nog een keer goed doorlezen ,

vooral over dit punt :
    Als je iemand bent die gewoon wil gamen/werken/noem het maar op, en verder geen moeilijk gedoe wil, niet doen..
    Sterker nog, dan ben je eigenlijk zelfs beter af met een goede luchtkoeler!

ga ik er nog is goed over nadenken , het heeft geen haast maar ik ben wel zeer geïnteresseerd .

bedankt voor je tijd en je duidelijke uitleg !

7. niels-van-wooning

Sinds:
    6 sep 2016
    Geen probleem ;) graag gedaan in elk geval!

Rick Heekelaar vindt dit nuttig.
  8. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Je kan er ook over nadenken om de huidige Corsair koeler gewoon te behouden en een standaard 2080ti te kopen en daarvoor een aparte waterkoelset te kopen.
    Dan kan je hem ook weer makkelijker verkopen ;)
    Ik weet dat NZXT onder andere best leuke GPU water setjes heeft :)

9. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
  10. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Een 8086k trekt nog geen 160w met full OC.. als die al 3x140 nodig heeft.. kan je zeker nog 6x320 en bij doen voor die 2080ti..

11. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    As for een customloop ik had laatst iemand die een full WC system wilde bouwen met 2 1080ti's.
    Het systeem kost dan snel 700euro extra boven een lucht/aio gekoelt systeem..

12. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Allememaggies!

13. niels-van-wooning

Sinds:
    6 sep 2016
    Je kan het zo gek maken als je wil.
    Hieronder een niet eens zo super extreme CPU + GPU set met alleen 2 pompen dan:

2x EK Coolstream triple rad 220e
    2x EK Xres 140 Revo D5 RGB 330e
    6x Corsair RGB fans 180e
    1x EK CPU waterblock 100e
    1x EK GPU waterblock 150e
    1x slang 1/2" 3mtr 20e
    2x 1 ltr koelvloeistof 30e
    1x Drain valve 20e
    12x G1/4" fittingen 85e
    1x Flowmeter analoog B.Power 30e

Totaal: 1165e