2 grafische kaarten in 1 pc

Hallo

ik ben ilan en ik heb een amd kaart met 4 gb vram in mijn gamepc, ik wil graag een kaart van nvidia op de 2de grafische kaart plek in mijn pc doen. dat is de nvidia gt 1030, ze ondersteunen beiden directx12. en ik wilde graag weten of dat samen kon.

Mvg: ilan westerhof

seb83

Senior Member
User systemen
Je kan die 2e kaart erin doen, maar wat verwacht je vervolgens? Je kunt je monitor maar op één kaart aansluiten, de andere zit er dan voor jan doedel in.

Of bedoel je of de kaarten dan in SLI / crossfire staan? Antwoord: nee. Ze kunnen niet samenwerken.

King Horse

Senior Member
User systemen
en ik wilde graag weten of dat samen kon.
Zoals @seb83 al aangaf kunnen ze niet in crossfire/SLI. Maar je kan wel schermen verdelen over de twee videokaarten, let op programma's die videokaart gebruiken vinden dit niet leuk. Vroeger heb ik op mijn I3 3245 1 vga scherm aangesloten en op de r7 250 een ander vga scherm. Bijna alles werkte normaal. Behalve videobewerkingsprogramma's. Sony vegas kon niet de tweede monitor gebruiken als voorbeeld scherm. Adobe after effects wou niet starten als het tweede scherm was ingeschakeld(simpele fix: Windows toets + P en dan enkel scherm. Programma opstarten en dan weer naar uitbreiden).

LaCrimosa

Senior Member
User systemen
Effe nuanceren. Het is mogelijk om een AMD GPU met een nVidia kaart in SLi/Crossfire te gaan onder DX12. Natuurlijk is het de vraag of de spelen die je wenst te spelen dit ondersteunen of niet en of je er wel degelijk baat bij hebt.

seb83

Senior Member
User systemen
Effe nuanceren. Het is mogelijk om een AMD GPU met een nVidia kaart in SLi/Crossfire te gaan onder DX12. Natuurlijk is het de vraag of de spelen die je wenst te spelen dit ondersteunen of niet en of je er wel degelijk baat bij hebt.
Je refereert aan explicit multi gpu. Heb ik persoonlijk sinds de introductie twee jaar geleden nooit meer iets over gehoord. Zijn er games die het ondersteunen? Aangezien zelfs ondersteuning voor standaard SLI / Crossfire al steeds minder wordt...

philpend

Senior Member
User systemen
Ik vraag mij eerlijk gezegd af of er al een spel is dat dit ondersteund. Volgens mij is het theoretisch mogelijk in DX12 maar is er nog geen spel dat het daadwerkelijk ondersteunt.

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
Lijkt me hoe dan ook een slecht plan als je bedenkt dat waneer je van nVidia kaart naar een AMD kaart gaat (of anders om) zonder de drivers grondig te verwijderen met DDU je problemen krijgt.

Ben het met @seb83 eens, en denk als je iets met 2 kaarten wilt je beter er een 2de identieke AMD kaart bij kan zetten, of de AMD kaart er uit en er een nVidia kaart er in.

Forum m8

Senior Member
User systemen
DX12 is sowieso een grote wassen neus.

Wat voor kaart heb je nu?

MSI verkoopt trouwens een GT 1030 met DP1.4 en HDMI 2.0; daar kun je nog wel leuke trucjes mee uithalen. Maar het gros van de GT 1030's wordt verkocht met DVI Single Link ipv DP1.4

Het kan, en 1 van de gebruiksdoelen is om je Nvidia kaart als toegewijde PhysX kaart te gebruiken, terwijl je AMD kaart het rekenwerk doet. Let echter wel op, het is niet zo alsof je PC dan plots volledig gebruik maakt van beide grafische kaarten, het rekenen zelf zal je AMD kaart doen (4gig blijft dus 4 gig) en PhysX (natuurkundige effecten) zal je Nvidia kaart doen.

Dat is tenminste de theorie, om dit ook daadwerkelijk werkende te krijgen is een heel ander verhaal.

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
Het kan, en 1 van de gebruiksdoelen is om je Nvidia kaart als toegewijde PhysX kaart te gebruiken, terwijl je AMD kaart het rekenwerk doet. Let echter wel op, het is niet zo alsof je PC dan plots volledig gebruik maakt van beide grafische kaarten, het rekenen zelf zal je AMD kaart doen (4gig blijft dus 4 gig) en PhysX (natuurkundige effecten) zal je Nvidia kaart doen.

Dat is tenminste de theorie, om dit ook daadwerkelijk werkende te krijgen is een heel ander verhaal.
Ja, inderdaad theorie, zeker als je op de nVidia forums gaat kijken, zelfs als je een AMD Kaart hebt en een nVidia kaart voor PhysX er naast hebt en alle instellingen zo hebt staan dat de nVidia kaart de PhysX moet doen bij een game met PhysX , dan draaid het volgens de PhysX indacator nog steeds op de CPU inplaats van de nVidia kaart, er zijn zelfs klachten hier over van mensen met alleen een nVidia kaart waarbij PhysX in configuratie scherm duidelijk op de GPU staat en hij toch de CPU gaat gebruiken.
De praktijk is dus helaas (vaak) anders.

WEBPC

Senior Member
User systemen
Ook al krijg je het aan de praat, ondersteuning van physx in games is ook mager. Ik denk dat er 10 intressante games zijn die physx ondersteunen, maar dan houd het wel op. En dat zijn niet eens moderne games, allemaal best wat jaartjes oud.
Hier een lijst:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_hardware-accelerated_PhysX_support
Stuk of 30-40 games die het überhaupt ondersteunen.

Absoluut niet de moeite om een extra kaart voor aan te schaffen.

WEBPC

Senior Member
User systemen
Dat laatste. Crossfire of sli is eigenlijk nooit de beste optie geweest.
Maar tegenwoordig word het ook bijna niet meer ondersteund in games, en dan zit je dus gewoon met de prestatie's van 1x 460.
Dan hebben we het nog niet eens over microstutter, en andere multi gpu specifieke ongein.

Ja

Twee kaarten = 2x energieverbruik, 2x ellende. En CF / SLi 'goes the way of the dodo'.
Ik was opzoek naar eenzelfde soort vraag, maar meer vanwege niet te leveren kaarten op dit moment. Ik heb momenteel een enkele R9 290, en overweeg er een tweede bij te zetten.... Als ik dit lees; niet doen dus? Ik speel met name BF1...

Bovenaan